Vannkvalitet i Drammen

Har brygget nå i 4 mnd. og vært gjennom 5 batcher totalt (3 ekstrakt og 2 all-grain), alle med ale-/toppgjær. Har ikke vært borti noen problemer med disse, men leste nylig How To Brew, og begynte å tenke litt på vannkvalitet, til tross for at jeg har hørt at dette stort sett ikke er så mye å tenke på de fleste plasser i Norge. Leste også en artikkel om Haandbryggeriet som uttalte at vannet i Drammen er kalkfattig siden det ikke er grunnvann, og passer dermed best til lager-øl. Noen som har noe erfaring med vannkvalitet/vannjustering i Drammen og omegn?

tl;dr: Hvordan er vannkvaliteten i Drammen? Noen justeringer som burde gjøres for enkelte ølsorter?

Er det ikke offentlige målinger gjort på det lokale på drikkevannet i drammensområdet? Du kan utifra disse målingene om du ikke besitter annet
utstyr til å måle/ kvalitetssikre vannet, i det minste gå teoretisk ut i fra hva som må til av mineraler etc. :)

Copypasta fra www.glitre.no

Røysjø : Skoger og nordover nesten til Fjell, og videre nordover til Eik, Kobbervikdalen og Åskollen
http://www.glitre.no/index.php?id=73

Glitre : Drammen, nesten hele Lier, Nedre Eiker, Røyken og Frogn.
Vannet fra Glitre har tidvis litt høyt manganinnhold pga. innlekking av grunnvann i overføringstunnelene mellom kilden og vannbehandlingsanleggene. Glitre har noe lav pH, og det arbeides med å finne best mulige løsninger.
Glitre har desinfisering med natriumhypokloritt og UV-anlegg for å sikre drikkevannet mot forurensing. Det tilsettes 0.5 gram klor/m3 vann
http://www.glitre.no/index.php?id=33

Trykker du på linkene så får opp spesifikke tall..
Dette tror jeg er fra 2010, men jeg er ingen ekspert:)

Har brygget nå i 4 mnd. og vært gjennom 5 batcher totalt (3 ekstrakt og 2 all-grain), alle med ale-/toppgjær. Har ikke vært borti noen problemer med disse, men leste nylig How To Brew, og begynte å tenke litt på vannkvalitet, til tross for at jeg har hørt at dette stort sett ikke er så mye å tenke på de fleste plasser i Norge. Leste også en artikkel om Haandbryggeriet som uttalte at vannet i Drammen er kalkfattig siden det ikke er grunnvann, og passer dermed best til lager-øl. Noen som har noe erfaring med vannkvalitet/vannjustering i Drammen og omegn?

tl;dr: Hvordan er vannkvaliteten i Drammen? Noen justeringer som burde gjøres for enkelte ølsorter?
Hva med å kikke gjennom denne tråden?

Takker begge to for svar. Fant nyttig info på linkene til glitre, og en fin tråd for justering av typisk norsk mykt vann på linken du ga Håkon. God jul!

Du må gjerne oppdatere oss på hva du gjør med vannet fra Drammen?
Dette er helt gresk for meg, men jeg er interessert, da jeg brygger med samme vann!;)

Can do! Blir nok noen dager enda til neste brygg, men skal prøve med en APA som jeg ble veldig fornøyd med og se om det er noen forskjell både på smak og meskeffektivitet.

Tilbake
Topp