Vannmengdemåler

Hehe. Ikke så rask. Må jo benytte meg av sjangsen til å surre litt i bryggeriet også!

Ja, jeg tror det blir slik hos meg også. Hadde av en eller annen grunn vannmengdemåler før magnetventil i mine forsøk frem til nå. Da fikk jeg det ikke tett under trykk. Men med litt ettertanke vil jo alle gjengedingser/koblinger da bli utsatt for trykk når ventilen er stengt, men om jeg gjør slik du foreslår, å sette magnetventil først, vil kun den første kobling bli utsatt for trykk når magnetventilen er stengt.

Tenker at jeg ikke monterer rørene i boks. Kun el dingsene, så får rørene ligge foreløpig. Det blir jo ganske massivt med tri-clamp.

Finner du noen lure løsninger setter jeg pris på om du deler de her.
 
Hehe. Ikke så rask. Må jo benytte meg av sjangsen til å surre litt i bryggeriet også!

Ja, jeg tror det blir slik hos meg også. Hadde av en eller annen grunn vannmengdemåler før magnetventil i mine forsøk frem til nå. Da fikk jeg det ikke tett under trykk. Men med litt ettertanke vil jo alle gjengedingser/koblinger da bli utsatt for trykk når ventilen er stengt, men om jeg gjør slik du foreslår vil kun den første kobling bli utsatt for trykk når magnetventilen er stengt.

Tenker at jeg ikke monterer rørene i boks. Kun el dingsene, så får rørene ligge foreløpig. Det blir jo ganske massivt med tri-clamp.
Jeg bruker Quickconnect. De bygger jo ikke så mye som tri-clamp.
 
Takker for instruksjonsvideo

Nok et dumt spørsmål. Kan det tenkes at trykket rett fra springen blir alt for høyt i dette systemet mitt?
Sliter med lekkasje og at slanger hopper av/går lekk under slangeklemme etc. Tar dere som har liknende vann rett fra springen og inn i systemet?
 
Får ikke denne rørleggingen helt til. Det virker som trykket i springen er for høyt og bygger seg pga elastisk slange eller noe når magnetventilen er stengt, til slutt popper det og vann spruter. Noen som har tips eller bilder over egen rørlegging til/gjennom vannmengdemåleren sin? Hadde håpet å teste dette systemet på et brygg snart, men slik det er nå "tørr" jeg ikke.
 
Bruker du silikon slanger?
Sett magnet ventilen og vannmåler på vann uttaket,da slipper du at det bygger seg opp trykk i slangene..
Du kan forlenge ledningene med cat5 kabel,funker fint her med 5 m.. til magnet ventilen bruker du 2x2 leder og 3x1 til mengde måleren..
 
Takker for svar. Samme hvor lite mengde jeg har ut bygger det seg opp i silikonslangen min over litt tid, den eser ut til det spruter en eller annen plass. Akkurat å sette det på uttaket blir litt dumt da det er en kjøkkenvask jeg benytter, og jeg trenger vaskens funksjonalitet.
Forstår nu at det kan tenkes at problemene er silikonslangen ja. Kan sikkert bytte til slike pec slanger som går typisk til dusj eller liknende. Kanskje en hageslange bit hadde fungert også, mens jeg får tak slike stive slanger.
 
Takker for svar. Samme hvor lite mengde jeg har ut bygger det seg opp i silikonslangen min over litt tid, den eser ut til det spruter en eller annen plass. Akkurat å sette det på uttaket blir litt dumt da det er en kjøkkenvask jeg benytter, og jeg trenger vaskens funksjonalitet.
Forstår nu at det kan tenkes at problemene er silikonslangen ja. Kan sikkert bytte til slike pec slanger som går typisk til dusj eller liknende. Kanskje en hageslange bit hadde fungert også, mens jeg får tak slike stive slanger.
Fungerer ikke det, så kan du jo kjøpe en trykkreduksjonsventil.
 
IMG_0063.JPG Vi har også vannmengdemåler i vårt bryggeri. Samme type sensor men hjemmelaget elektronikk. Sensoren er mellom hlt og mesketanken. Dermed trenger den ikke tåle store trykket. Kun trykket fra pumpa som pumper vannet fra hlt og over til mesketanken. Vi har motorstyrte kuleventil som stenger når riktig mengde er oppnådd. I tillegg har vi magnetventil for å fylle hlt. Denne styres med egen bryter. Det er ventilen til venstre på bildet.
 
Trykk MENU til - - - - PW (Password) kommer fram oppe til høyre i skjermen, trykk SET i tre sekunder til første streken begynner å blinke. Slå inn passord 1234 og du får opp et tall som er LPM liter per minutt. Dette kan du forandre slik at avlesningen blir riktig. Er Vinnes Ølet tidligere BD ansatt?
Nå fikler jeg med et test oppsett med en pumpe, mens jeg synser på endelig oppkobling av rørdelene. Rett ut av boksen viser telleren 10 liter når den har fyllt 11 liter. Men vannmengden (LPM) på flowen varierer noe med pumpen.. dermed lurer jeg på om jeg justerer ca 10% ned på det tallet som dukker opp? Mener det var 7,5 LPM som dukket opp, setter jeg da ca 6,8 eller så også skal det bli riktig?

Jammen ser det ut til at det ble helt riktig!
 
Sist redigert:
Det som viser når du tapper vann viser bare hvor fort du fyller,ikke bry deg om det..

Log deg inn og juster ned og test igjen.. og igjen til det blir rett..
 
Se bildet sitert!
Er det noe problem å forlenge den gul/gul ledningen, med rundt om 1,5-2m?

Det har @TazzaT allerede svart på i denne tråden.
...
Du kan forlenge ledningene med cat5 kabel,funker fint her med 5 m.. til magnet ventilen bruker du 2x2 leder og 3x1 til mengde måleren..

OM du kan ta ut 24v til noe ekstra enn magnetventilen? er det det du lurer på?
Det vet jeg ikke.
 
Takk for svar! Og takk til Tazza, så ikke det.
24v går dessverre ikke til magnetventilen, den går til telleren. Dersom den går til magnetventilen er problemet løst!
 
Du kan hente ut 24V direkte fra trafo, men det er ingen av kontaktene som gir 24V ut. Du kan godt forlenge gul/gul med mange meter. Er jo nesten ikke strøm som går der til magnetventilen.
 
Tilbake
Topp