Vannprofil Bønes/Bergen

Hei, er det noen der har vandprofilen fra Bønes/Bergen, jeg søker Ph,Ca,Mg,Na,SO4,Cl og HCO3) i PPM.
Hvis ikke, så kan andre vannprofiler fra Bergen eller omegn brukes

På forhånd takk :)
Thomas
 
Hei, er det noen der har vandprofilen fra Bønes/Bergen, jeg søker Ph,Ca,Mg,Na,SO4,Cl og HCO3) i PPM.
Hvis ikke, så kan andre vannprofiler fra Bergen eller omegn brukes

På forhånd takk :)
Thomas
Gå inn på bergenvann.com Der finner du alt du trenger

Sent via Tapatalk
 
Hei, jeg har brukt tallene fra Sædalen, vet ikke om de er helt korrekte? Men når jeg setter opp vanprofilen i Beersmith så blir tallene ikke helt som de bør. Der står at sulfat er OUT OF RANGE. Er det noen der kan hjelpe meg videre med talene her?


beersmith-bergen-vann.png
 

Vedlegg

  • saedalen-2016.pdf
    96,4 KB · Sett: 26
Utfra kartet på http://bergenvann.com/vann/vannkvalitet/ ser det ut som vannet til Bønes kommer fra Espeland/Svartediket ikke fra Sædalen.
Vet ikke hvor mye det har å si...har ikke sett på forskjellene på tallene nå.

Nå kjenner ikke jeg Beersmith, men du skal vel legge inn tallene fra vannprofilen i øverste linjen der det står "Base Profile".
Så kommer tilsetningene du gjør pr liter vann i kolonnene under.
Dersom du tilsetter destillert-/RO-/kjøpt vann, legger du profilen for dette vannet inn i "Dilute with"-kolonnen. Men det gjør du nok ikke, vi har ikke behov for det i Norge stort sett.
"Totals" kommer da opp med hva du har etter tilsetninger.
I linjen under kan du legge inn en ønsket vannprofil "Target Profile" dersom du har det. (Kan være en "standard" profil du bruker for et gitt øl eller lignende)

Så du må justere på tilsetningene du gjør slik at "Base Profile" + tilsetninger blir slik du vil ha det i "Target Profile"
 
Jeg er pt i Danmark og jeg skal brygge øl hernede. Her er vandet ekstremt hårdt og det gør at mit øl ikke smager som jeg er "vant" i Bergen. Derfor forsøker jeg at ramme vannet som vi brygger med i Bergen. Overvejer at tage en masse vann med til brygning fra Bergen til Danmark, men det blir alt for dyrt og måske helt unødvendigt :)
 
Overflatevann i Norge generelt er vel såpass likt at det ikke er så nøye om man bruker verdier fra Svartediket eller Sædalen.
 
Overflatevann i Norge generelt er vel såpass likt at det ikke er så nøye om man bruker verdier fra Svartediket eller Sædalen.
Overflatevann er nok ganske likt, selv om det på enkelte steder kan være veldig spesielt. F.eks. har @Finn Berger overflatevann som har mye mer kalk en det som er normalt i "resten av Norge".

Det har også noe å si hvordan overflatevannet blir behandlet.
Ser du på denne posten Vannkvalitet i Bergen vil du se at vanne fra Vannbehandlingsanlegget Risnes i Bergen (i 2015) avviker ganske mye fra de andre anleggene i Bergen.
Grunnen til dette var at vannet derifra ble behandlet på en annen måte enn de andre. Se Vannkvalitet i Bergen

bergenvann.com/vann/vannkvalitet/ ligger nå tallene for 2016.
 
Overflatevann er nok ganske likt, selv om det på enkelte steder kan være veldig spesielt. F.eks. har @Finn Berger overflatevann som har mye mer kalk en det som er normalt i "resten av Norge".

Det har også noe å si hvordan overflatevannet blir behandlet.
Ser du på denne posten Vannkvalitet i Bergen vil du se at vanne fra Vannbehandlingsanlegget Risnes i Bergen (i 2015) avviker ganske mye fra de andre anleggene i Bergen.
Grunnen til dette var at vannet derifra ble behandlet på en annen måte enn de andre. Se Vannkvalitet i Bergen

bergenvann.com/vann/vannkvalitet/ ligger nå tallene for 2016.
I stand corrected

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 
I stand corrected

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
Stort sett er overflate vannet mye likt i Norge. Men det kan være greit å vite at det KAN være avvik.
Jeg visste ikke at type vannbehandlingsanlegg hadde så mye å si før jeg gikk vite det av vannverket.

Var ikke meningen å korrigere noen, bare dele informasjon :)
 
Jeg er pt i Danmark og jeg skal brygge øl hernede. Her er vandet ekstremt hårdt og det gør at mit øl ikke smager som jeg er "vant" i Bergen. Derfor forsøker jeg at ramme vannet som vi brygger med i Bergen. Overvejer at tage en masse vann med til brygning fra Bergen til Danmark, men det blir alt for dyrt og måske helt unødvendigt :)
OK. Da blir det jo litt annerledes.
Du må fylle ut den profiler du ønsker i "Target Profile", her legger du inn tallene fra Bergen.
Så må du få tak i tallene for vannet du har i Danmark, de legger du inn i "Base Profile".
Du vil nå se differansen i linjen under "Target Profile".
Jeg vil tippe at dersom du trykker på knappen "Match Target Profile", så vil programmet fylle ut hvilke tilsetninger du trenger å gjøre for å komme fra "Base Profile" til "Target Profile".
Siden du har veldig hardt vann, kan det være at du faktisk må blande ut vannet "Dilute With" med vann nesten uten mineraler. Da snakker vi enten kjøpt vann, RO vann eller destillert vann.
RO (reverse osmosis) vann er vel det som da blir blir billigst over tid, uten at jeg er helt sikker på det. Da trenger du utstyr for å produsere RO vann.

Var dette til hjelp?
 
OK. Da blir det jo litt annerledes.
Du må fylle ut den profiler du ønsker i "Target Profile", her legger du inn tallene fra Bergen.
Så må du få tak i tallene for vannet du har i Danmark, de legger du inn i "Base Profile".
Du vil nå se differansen i linjen under "Target Profile".
Jeg vil tippe at dersom du trykker på knappen "Match Target Profile", så vil programmet fylle ut hvilke tilsetninger du trenger å gjøre for å komme fra "Base Profile" til "Target Profile".
Siden du har veldig hardt vann, kan det være at du faktisk må blande ut vannet "Dilute With" med vann nesten uten mineraler. Da snakker vi enten kjøpt vann, RO vann eller destillert vann.
RO (reverse osmosis) vann er vel det som da blir blir billigst over tid, uten at jeg er helt sikker på det. Da trenger du utstyr for å produsere RO vann.

Var dette til hjelp?
Men: Hvis @thomaspilegaard justerer Bergensvannet kan det hende han kan justere mindre for å få samme resultat. Kanskje.
 
Overflatevann er nok ganske likt, selv om det på enkelte steder kan være veldig spesielt. F.eks. har @Finn Berger overflatevann som har mye mer kalk en det som er normalt i "resten av Norge".

Det har også noe å si hvordan overflatevannet blir behandlet.
Ser du på denne posten Vannkvalitet i Bergen vil du se at vanne fra Vannbehandlingsanlegget Risnes i Bergen (i 2015) avviker ganske mye fra de andre anleggene i Bergen.
Grunnen til dette var at vannet derifra ble behandlet på en annen måte enn de andre. Se Vannkvalitet i Bergen

bergenvann.com/vann/vannkvalitet/ ligger nå tallene for 2016.

Istida sørget vel for å skave vekk det meste av de bergartene som kunne bidratt med interessante mineraler. Det er grunnen til at vi har et helt annet vann enn lenger sør i Europa, og i alle fall oveflatevannet er nokså mineralfattig. Brønnvann/grunnvann kan være annerledes.

Hadeland ligger innafor Oslofeltet, som er et innsunket område der det mange steder er bevart bergarter det er lite av andre steder. Her jeg bor, er det mye kalk, så derfor er vannet litt spesielt - men egentlig ikke så veldig vanskelig.

En kjapp titt på et geologisk kart kan fortelle en del om vannet ditt. Og om du har litt greie på botanikk, er det jo greit å merke seg om det finnes kalkelskende arter i nabolaget. Blåveis, f.eks.. Den finnes ikke på Eidsvoll, der jeg vokste opp, fire-fem mil unna her jeg bor nå. Og her er det masser av den.
https://no.wikipedia.org/wiki/Oslofeltet
 
Tilbake
Topp