Varierende FG i gjærbøtta

Jeg har hatt en tendens til å måle FG til 30 de siste bryggene. Dette er en del høyere enn det jeg har håpet på (rundt 15-20 ifg oppskriften), så tok en del grep før siste brygg; kontinuerlig sirkulering under mesking, litt lavere temperatur under mesking (gikk fra 68 -> 65grader), samt investering i gjæringsskap for en kontrollert gjæringstemeratur. Har et IPA forsøk stående til gjæring på 18 grader.

MEN, til tross for alle tiltakene, måler jeg igjen 30. For å unngå infeksjon og øl i kontakt med luften, tapper jeg ut en liten prøve fra krana og måler.

Så mitt spm er; vil FG variere oppover i gjæringsbøtta? Kranen sitter ganske langt nede og nærme gjærkaken (men likevel over). Slik at jeg burde målt et høyere sted i bøtta for en mer presis måling?
 
Før kok er det ofte forskjellige målinger avhengi av hvor du tar målingene fra, men etter kok er alt blandet godt og vekten bør være det samme. Hvis ikke det har blitt tilsatt noe med sukkerinnhold i gjæringskaret da.

Du kan jo prøve å ta målinger i topp og bunn i gjæringsbøtta for å kontrollere. Har aldri gjort dette selv.
 
Skal prøve når jeg kommer hjem i ettermiddag. Noen andre ideer om denne høye FG mottas med stort takk!
 
Kan hende det kommer med artigheter.. Er ikke kjempe gira på å løfte på lokket å ta en prøve på toppen, men får prøve.. Skal prøve å ta en test i ettermiddag
 
Det var vært forsøk på IPA, så har vært godt humlet, så bitterheten i humlen har vel overskygget noe av sødmen, men det som skulle vært en IPA, havner mer i Pale Ale klassen.. Så ja, det har vel smakt av den høye FG..
 
Men FG 30 er MYE. Dersom OG var noenlunde på stell ift oppskriften vil du også få relativt alkoholsvakt øl. La oss si at oppskriften sa OG 1.065, og forventet FG var 1.013 som et eksempel. Da skulle ølet hatt 7% alkohol etter oppskriften, mens med en FG på 1.030 får du kun 4.7% alkohol (+ ca 0.3% fra sukkeret brukt til karbonering).

Du kan vel bare poppe en flaske, helle den over i en målekolbe og sjekke hva som er Gravity på den? Eventuelt sukker fra karboneringen skal være helt utgjæret dersom det er Co2 i flasken.

Pitcher du nok gjær? Får du ristet inn så mye luft som mulig før du setter spannet til gjæring? Har du sjekket at termometeret ditt faktisk viser riktig? Mål flere steder i meksen, om du kjører BIAB så varier tempen til dels mye særlig om du ikke rører i den i tillegg.

Kjører du utmesk? Dersom du kjører opp tempen til 77 grader før den "vanlige" meskingen er gjennført kan du ende opp med masse sukker som ikke er gjærbart. Dette vil ikke vise på OG-målingen, men det kan resultere i dårlig utgjæring.

Tips til nesten gang kan kanskje være følgende:
- Mesk i 90 minutter i steden for 60 minutter, rør i mesken underveis.
- Dropp eventuell utmesk (for å eliminere temperaturøkning for tidlig)
- Pich nok gjær - lag starter av flytende gjær eller rehyrer om du bruker tørrgjær.
- Prøv evt å splitte batchen i to slik at du eksempelvis kan eksperimentere med ulike gjærtyper og se om resultatet blir det samme i begge batchene.

Punkt 1 og 2 skal stregt tatt ikke være nødvendig, men det kan jo være greit for å se om det hjelper.
 
Kan jo prøve å måle den ferdige ølen ja. Godt poeng!
Pleier å måle med refraktometer, er dette mer unøyaktig enn de flyte-sakene?
Har bare mesken på en temperatur, men skylt med vann på rundt 75grader. Vil de evt hjelpe å redusere temperaturen på skyllevannet?
Har rehydrert to pakker med tørrgjær, noe som skal være mer enn nok (kan det bli for mye gjær??) før jeg har blandet det ut i litt vørter og deretter blandet det igjen inn i ølen..
Har termometer i bunn og topp som viser omtrent samme temp (det ene er uten desimaler, men avrundet viser de likt)
 
Måling med refraktometer etter at gjæringa er i gang, vil bli feil. Bruker foreløpig kun hydrometer selv, men det finnes tabeller for å beregne riktig SG dersom du bruker refraktometer.
 
aha! Da skal der måles med vekten når jeg kommer hjem... spent på resultatet!!!^
Men hvordan er det å måle øl med kullsyre med vekta? Vil ikke kullsyra påvirke resultatet?
 
Det vil hvertfall påvirke et hydrometer. Aner ikke på et refraktometer, men ville ikke tro det hadde no å si. Kullsyra burde hvertfall forsvinne raskt når du bare bruker en liten dråpe.

En liten klype salt her da jeg egentlig ikke sitter på fasiten :)
 
Men om man rister ut kullesyren eller venter til den "dævver", så vil hydrometeret være til å stole på.?
 
Jepp. Kullsyren, vil i teorien, dytte opp hydrometeret. Når man tar målinger av vørter før gjæring skal man spinne hydrometeret rundt for å fjærne evt luftbobler under kolben som dytter hydrometeret opp og gir feil måling. I dette tilfelle vil det bare danne seg nye boblerav co2 under kolben så da må det ventes til kullsyren er vekk.

Siden det ikke er noe som kan bli berørt fysisk av kullsyrebobler på et refraktometer tror jeg at det ikke skal ha noe å si. Mulig det er en annen faktor som jeg ikke ser\vet om, derfor den lille "klypen". ;)
 
Det finnes kalkulatorer som takler omregning av refraktometeravlesing etter gjæring. Da må man vite SG før gjæring for å regne det ut. Jeg er ikke helt stø i slike omregninger, men det ser ut som at dersom OG var 1.065 før gjæring og 1.030 etter gjæring (begge avlest på refraktometer) så er korrekt FG 1.012.

Noen får korrigere om meg om dette er feil... eneste jeg vet er at det man leser av på et refraktometer etter gjæring ikke er korrekt FG.

Men å helle en flaske over i målerørert og la den stå en god stund så kullsyren stikker for så å måle med oechselvekt burde funke for å få en indikasjon på hvor landet ligger. Jeg er ganske sikker på at du ikke har FG 1.030 i ølet ditt...
 
Det finnes kalkulatorer som takler omregning av refraktometeravlesing etter gjæring. Da må man vite SG før gjæring for å regne det ut. Jeg er ikke helt stø i slike omregninger, men det ser ut som at dersom OG var 1.065 før gjæring og 1.030 etter gjæring (begge avlest på refraktometer) så er korrekt FG 1.012.

Noen får korrigere om meg om dette er feil... eneste jeg vet er at det man leser av på et refraktometer etter gjæring ikke er korrekt FG.

Men å helle en flaske over i målerørert og la den stå en god stund så kullsyren stikker for så å måle med oechselvekt burde funke for å få en indikasjon på hvor landet ligger. Jeg er ganske sikker på at du ikke har FG 1.030 i ølet ditt...

Hvordan regner man ut dette? OG var 1.060 før gjæringen og når jeg nå målte med hydrometeret viste den 1.010, så den formelen er jeg veldig interrert i.. (=
 
Sjekk kalkulatorer på nett - søk etter "refractiometer correction" eller noe i den duren. Bryggeprogrammer ala Beersmith har også kalkulator for dette.

Her f.eks:
http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Brix er for alle praktiske formål det samme som Plato. En tommelfingerregel er å gange Plato med 4 for å finne skalan hjemmbryggere bruker. 15 Plato blir da 15*4 = 60 gravity points, altså SG 1.060
 
Henger litt etter i disse utregningene, men lurer på hvorfor blir det feil å måle med refractometer på en prøve fra gjæringskaret etter at gjæring har startet?

Ikke meninga å stjele tråden her men er helt fersk i faget og lurer :)
 
Et refraktometer viser egentlig lysbrytning. Den blir endret av at det er alkohol i væsken det måles i. Det er et instrument for å måle sukkerinnhold, ikke alkoholinnhold. Men dersom man vet hvor mye sukker det var i utgangspunktet kan man regne om uten at jeg kjenner detaljene til det.
 
Tilbake
Topp