Jeg har hatt en tendens til å måle FG til 30 de siste bryggene. Dette er en del høyere enn det jeg har håpet på (rundt 15-20 ifg oppskriften), så tok en del grep før siste brygg; kontinuerlig sirkulering under mesking, litt lavere temperatur under mesking (gikk fra 68 -> 65grader), samt investering i gjæringsskap for en kontrollert gjæringstemeratur. Har et IPA forsøk stående til gjæring på 18 grader.
MEN, til tross for alle tiltakene, måler jeg igjen 30. For å unngå infeksjon og øl i kontakt med luften, tapper jeg ut en liten prøve fra krana og måler.
Så mitt spm er; vil FG variere oppover i gjæringsbøtta? Kranen sitter ganske langt nede og nærme gjærkaken (men likevel over). Slik at jeg burde målt et høyere sted i bøtta for en mer presis måling?
MEN, til tross for alle tiltakene, måler jeg igjen 30. For å unngå infeksjon og øl i kontakt med luften, tapper jeg ut en liten prøve fra krana og måler.
Så mitt spm er; vil FG variere oppover i gjæringsbøtta? Kranen sitter ganske langt nede og nærme gjærkaken (men likevel over). Slik at jeg burde målt et høyere sted i bøtta for en mer presis måling?