Varierende OG

Et lite apropos: Jeg fikk beskjed av en bryggevareleverandør om at kredittkorttykkelse gir omtrent 1,2mm og at det var passe for Grainfather. Dette var da jeg kjøpte en mølle. Da jeg fikk mølla hjem så syntes jeg det ble fryktelig finmalt. Derfor googlet jeg kredittkorttykkelse. Det viser seg at den tykkelsen er temmelig standardisert på 0,76mm. Det var jo veldig langt unna, så jeg fant fram skyvelæret og målte meg fram til jeg fant en neglefil på en liten lommekniv som hadde riktig tykkelse på 1,2mm. Dette er absolutt fint nok for Grainfather. Vurderer å prøve 1,3mm, faktisk.
 
Et lite apropos: Jeg fikk beskjed av en bryggevareleverandør om at kredittkorttykkelse gir omtrent 1,2mm og at det var passe for Grainfather. Dette var da jeg kjøpte en mølle. Da jeg fikk mølla hjem så syntes jeg det ble fryktelig finmalt. Derfor googlet jeg kredittkorttykkelse. Det viser seg at den tykkelsen er temmelig standardisert på 0,76mm. Det var jo veldig langt unna, så jeg fant fram skyvelæret og målte meg fram til jeg fant en neglefil på en liten lommekniv som hadde riktig tykkelse på 1,2mm. Dette er absolutt fint nok for Grainfather. Vurderer å prøve 1,3mm, faktisk.
Jeg har hørt snakk om "to kredittkort" metoden, ikke et... Men det beste er jo å kjøpe følerblad på biltema. Koster en tier eller noe :).
 
Jeg har hørt snakk om "to kredittkort" metoden, ikke et... Men det beste er jo å kjøpe følerblad på biltema. Koster en tier eller noe :).

På biltema'sk heter det bladmål: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/B...Tennplugg/Bladmal-mmtommer-13-stk-2000028588/

Koster 39,90. Har blad med tykkelse opp til 1 mm, så du må legge to oppå hverandre for å måle over 1 mm. Jeg greidde i sin tid ikke å tenke ut det, så jeg bestilte et som var fire ganger så dyrt på Mekkonomen:(. Intelligens er lønnsomt - og dyrt å mangle:oops:.
 
Hehe. Det er ganske normal prosess og bygge opp til riktig mål med flere blader. De brukes typisk til tennplugger og måle gap på mekaniske ventilløftere.
 
Et lite apropos: Jeg fikk beskjed av en bryggevareleverandør om at kredittkorttykkelse gir omtrent 1,2mm og at det var passe for Grainfather. Dette var da jeg kjøpte en mølle. Da jeg fikk mølla hjem så syntes jeg det ble fryktelig finmalt. Derfor googlet jeg kredittkorttykkelse. Det viser seg at den tykkelsen er temmelig standardisert på 0,76mm. Det var jo veldig langt unna, så jeg fant fram skyvelæret og målte meg fram til jeg fant en neglefil på en liten lommekniv som hadde riktig tykkelse på 1,2mm. Dette er absolutt fint nok for Grainfather. Vurderer å prøve 1,3mm, faktisk.

Jeg funderer hardt på å teste ut fukting av malten. Da kan du gå ned på 0,8 mm uten å få ødelagte skall, i følge Martin Brungard i denne tråden. Dermed skulle du ikke få problemer med dårlig gjennomstrømming. Brungard sier jo at han har et RIMS-system der ha er avhengig av "good flow". Og da kan du jo bruke kredittkortet, også - og du slipper å bruke det på Biltema:p.
 
Hehe. Det er ganske normal prosess og bygge opp til riktig mål med flere blader. De brukes typisk til tennplugger og måle gap på mekaniske ventilløftere.

Jeg har dieselbil, og har ellers hatt altfor liten kontakt med mekaniske ventilløftere opp gjenom livet:(.

Folk som spiller strengeinstrumenter med plekter, har jo et greit verktøy, forresten - hvis mm er trykt på.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Det kan bli litt tyngre å kværne når du har fuktet malten.
Å kjøre noen hekto ikke fuktet til slutt vil tørke valsene.
 
Tilbake
Topp