Varme element til gjæringskap

Aner ikke. Har prøvd sånn en gang men klarte å ødelegge den pga uforsiktighet. Men er den 25W så duger det sikkert.

Selv liker jeg tanken på å klare å varme opp karet fra topp til tå, uniformt.
 
Kjøpte en frostsikrings sak på Biltema idag, 200W, var det 140 kr? Kobler vekk termostaten på greiene og setter den i skapet mitt. Litt større skap enn gjennomsnitt tror jeg, Røros kjølehjørne.
 
Setter du frostvakten på maks så slipper du vel å tukle med den? Jeg har iallefall aldri måttet bypasse termostaten i den og har gjæret på 30 grader.
Setter du frostvakten på maks så slipper du vel å tukle med den? Jeg har iallefall aldri måttet bypasse termostaten i den og har gjæret på 30 grader.
Stemmer det, men jeg eliminerte altså bort potensiell unødvendig feil på del, og den er helt unødvendig å ha der og tok noen usle minutter å fjerne.
 
Etter å ha prøvd frostvakt og varmebelte, holder jeg en stor knapp på varmebelte.

Samme her. Kjørte frostvakt i skapet tidligere og gikk over til belte, slipper å varme opp innsiden av skapet så mye ved større tempendringer. Belte er forøvrig også bra for trange skap, da det ikke trenger ekstra plass (vær forsiktig med å plassere varmeelementer på trange plasser).
 
Erfaringen min viser at å stille inn termostaten på frostvakta er et must når systemet kolapser, så den er stilt på ca 20 grader, vil jo aldri ha temperaturen noe serlig høyere.
 
pæren er fra bayen den også.. Det er jo relativt stort kjøleskap jeg har, så vil det holde med en 200w terrarium pære?



Kan du forklare det litt nærmere er du snill?
200W er mer enn nok, jeg har klart meg fint med 25 eller 40W pærer i et kjøleskap som står i et uthus uten noen annen varme

Det han mener er at det ideelle for å holde temperaturen jevn, er en varmekilde som bare er såvidt kraftig nok til å holde varmen. Hvis du har en for sterk varmekilde, så er det lett at temperaturen vil gå et stykke over det du har stilt inn før stc'en rekker å skru av, og dermed må kjøleaggregatet kjøle litt ned igjen, osv
 
Det er vel snakk om massen i kg. i varmeelementet, fx. vil ikke en pære på 100 gram og 300 W gi like mye etterslap som en varmeovn på 300 W og 2 KG.
 
Jeg skal sette inn en frostvakten i et nytt full-høyde gjæringsskap (ett kammer uten fryser), og skal borre meg gjennom siden som jeg er 95% sikker på at ikke inneholder kjøling, rør eller elektronik, men...
Hva bruker dere for å gjøre hullet fritt for skarpe kanter? Gjerne noe mer enn gaffa. Finnes det passende gjennomgangen man kan skru eller lime inn? Gjerne noe som dette
ImageUploadedByTapatalk1427964538.442011.jpg
 
Du kan også bruke den kanalen som er beregnet til vann fra avising av kjøleskapet. Det har jeg gjort på mine to skap for å unngå å borre hull.
 
Nå har jeg mange muligheter;
  • Har en frostvakt 200w.
  • kjøpt 200w keramisk pære.
  • Kjøpt 50w keramisk pære.
  • Kjøpt varmebelte på 1m - 25w.
En smule over ivrig å trykke på "buy it now". :) Så mulighetene skal det ikke stå på, jeg får se hva som blir best. Takk for hjelp alle sammen!!
 
Bruker selv varmebelte på 5 m og surrer den jevnt rundt karet med jevne mellomrom, føler at det gir jevn tempratur sammen med en stc-1000 eller ut 200
http://www.ebay.com/itm/220v-Frost-...t=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item3cce2d76e2

Rask å sende og tar ca 1,5 uke før du får den.. Kan hende den er nevnt tidligere i posten din.. Men hvis ikke så anbefaler jeg den.. Mange andre på forumet som er like fornøyd som meg med denne.

Edit: er 10 W pr m, altså 50 w på 5 meter som gir jevn varme over større flate.

Easybrew
 
Sist redigert:
@msevland - hvis du kikker litt er det sannsynligvis allerede et hull på baksiden av kjøleskapet, der ledningen til den originale sensoren kommer inn. Med litt fikling får du dratt ut den, og dermed har du et perfekt hull :)
 
Du kan borre det opp, og legge en stripe gaffa i bunn av hullet slik at vann ikke renner ned inn i isolasjonen. Helst borre oppover slik at bunnen av hullet er intakt.
 
Tilbake
Topp