Varme element til gjæringskap

Hei. Ser det er lenge siden det har vært aktivitet i tråden, men prøver meg likevel. Jeg har et Bosch KSK38A01 kjøleskap som jeg tenkt å bruke som både gjæring-skap og kjøleskap til div (ikke samtidig). Problemet er følgene jeg har en frostvakt liggende, men ønsker ikke å bruke denne da jeg syns den er for stor. Har en keramisk E27 varmepære 200w som jeg kunne tenkt meg å bruke, men finner ingen armatur som støtter 200w. Noen som har forslag? Eller andre løsninger som er bedre?


Edit: Fant nettopp denne, noe å satse på?
 
Sist redigert:
Hei. Ser det er lenge siden det har vært aktivitet i tråden, men prøver meg likevel. Jeg har et Bosch KSK38A01 kjøleskap som jeg tenkt å bruke som både gjæring-skap og kjøleskap til div (ikke samtidig). Problemet er følgene jeg har en frostvakt liggende, men ønsker ikke å bruke denne da jeg syns den er for stor. Har en keramisk E27 varmepære 200w som jeg kunne tenkt meg å bruke, men finner ingen armatur som støtter 200w. Noen som har forslag? Eller andre løsninger som er bedre?


Edit: Fant nettopp denne, noe å satse på?

Hvis du vil bruke en pære så er vel den midt i blinken. Ellers finnes det elementer der ute på bayen som nevnt men greit med plu&play.

Hvor har du pæren fra ?
 
Har 50l til gjæring på 18C nå i kjeller som holder ca 5C. Eneste varme er varmebelte på 5m/50W tapet rundt nedre del av karet. Ingen isolasjon. Man har lett for å bruke for mye effekt er min erfaring. Ikke mye som skal til. Desto nærmere man er vedlikeholdseffekten desto roligere arbeider systemet og det blir lite over/under-skyting.
 
Jeg tenker på dette med kjøleskap som gjæringsrom. Jeg tenkte å prøve stc 1000 og frostvakt. Men hvis man skal bruke kjøleskap og vil ha noe billig på finn.no, er det stort sett dobbeltskap med frysedel. Gjør det noe? Hva er anbefalt?
 
Jeg tenker på dette med kjøleskap som gjæringsrom. Jeg tenkte å prøve stc 1000 og frostvakt. Men hvis man skal bruke kjøleskap og vil ha noe billig på finn.no, er det stort sett dobbeltskap med frysedel. Gjør det noe? Hva er anbefalt?

Dobbeltskap er ikke så dumt, for i et stort kjøleskap med ett rom blir det nokså stor forskjell på temperatur øverst og nederst i skapet. Men da må du ha to stk stc 1000 for å styre hvert rom individuelt.
 
Ja det tenker jeg også, derfor tenkte jeg kanskje sette inn et par 12v vifter/datavifter for å få litt sirkulasjon i skapet. Jeg ser at kombiskapene med frysedel neders og kjøleskap over ofte kun har 1 termostat, at man ikke får justert de separat. Det er da jeg lurer på hva som er best å gjøre. Fordelen kunne kanskje vært å kunne gjære både undergjæret og overgjæret i samme skap :) Frysedelen på 10c og kjøleskapet på 20c :)
 
Ja det tenker jeg også, derfor tenkte jeg kanskje sette inn et par 12v vifter/datavifter for å få litt sirkulasjon i skapet. Jeg ser at kombiskapene med frysedel neders og kjøleskap over ofte kun har 1 termostat, at man ikke får justert de separat. Det er da jeg lurer på hva som er best å gjøre. Fordelen kunne kanskje vært å kunne gjære både undergjæret og overgjæret i samme skap :) Frysedelen på 10c og kjøleskapet på 20c :)
Skapene har som regel bare en kompressor. Så du får ikke styrt kjølingen individuelt. Temperaturforskjellen kommer som regel bare av at mesteparten av kjølesløyfen er i fryseren. Forholdet mellom temperatur i fryse og kjøledelen er ganske fast.

Du kan sikkert sette inn to varmeelement og styre disse separat, men det kan fort bli mye jojo regulering.

I mitt kombiskap ville du uansett ikke få noe inn i frysedelen, siden kjølesløyfen ligger inn mellom alle skuffene. Vil tro dette er tilfelle i de fleste skap med skuffer i frysedelen.
 
Du kan sikkert sette inn to varmeelement og styre disse separat, men det kan fort bli mye jojo regulering.

Det er ikke noe problem å styre varmen med to varmeelement hvis det er to separate rom. Men som du sier, å styre kjøling separat er ikke mulig.
 
Hvis du vil bruke en pære så er vel den midt i blinken. Ellers finnes det elementer der ute på bayen som nevnt men greit med plu&play.

Hvor har du pæren fra ?
pæren er fra bayen den også.. Det er jo relativt stort kjøleskap jeg har, så vil det holde med en 200w terrarium pære?


Desto nærmere man er vedlikeholdseffekten desto roligere arbeider systemet og det blir lite over/under-skyting.
Kan du forklare det litt nærmere er du snill?
 
Tråd fremdelese aktiv?
Frostvakt fra Clas Ohlson funker fjell hvis noen lurer, men koblet fra termostaten i den/koblet bare en slask/kabel der i stedet, siden jeg bruker STC 1000 til å styre både skapet og varmeelementet.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    70,5 KB · Sett: 70
Setter du frostvakten på maks så slipper du vel å tukle med den? Jeg har iallefall aldri måttet bypasse termostaten i den og har gjæret på 30 grader.
 
pæren er fra bayen den også.. Det er jo relativt stort kjøleskap jeg har, så vil det holde med en 200w terrarium pære?



Kan du forklare det litt nærmere er du snill?
Om rommet er 5 grader og karet skal holde 18 kreves en viss effekt for å holde ølet 13C høyere enn rom temp. Om du gjærer 50l vil jeg kanskje tippe at det trengs 30W..? Om varmekilden er mye høyere enn dette f.eks 200W så løftes temperaturen i rommet veldig fort. Er sensor godt isolert går det noe tid før vesken reagerer, og da er det opparbeidet/lagret for mye varme i rommet, som igjen fører til at tempen skyter over. Om varmeelementet er.. la oss si 32W er det bare så vidt det klarer å løfte vesketemperaturen og lite "over"varme er lagret i omgivelsene og det blir lite overskyting.
Hjelpes for en avhandling, sorry.
 
Om rommet er 5 grader og karet skal holde 18 kreves en viss effekt for å holde ølet 13C høyere enn rom temp. Om du gjærer 50l vil jeg kanskje tippe at det trengs 30W..? Om varmekilden er mye høyere enn dette f.eks 200W så løftes temperaturen i rommet veldig fort. Er sensor godt isolert går det noe tid før vesken reagerer, og da er det opparbeidet/lagret for mye varme i rommet, som igjen fører til at tempen skyter over. Om varmeelementet er.. la oss si 32W er det bare så vidt det klarer å løfte vesketemperaturen og lite "over"varme er lagret i omgivelsene og det blir lite overskyting.
Hjelpes for en avhandling, sorry.
I første omgang blir det 25 L batch. Romtemp. ligger per dags dato på ca 16-18 grader, blir vel noe varmere på rommet når sommeren kommer og da blir vel varme element lite brukt. Jeg må si det var en god avhandling! Hjalp meg ihvertfall å forstå litt. Så om jeg kjøper denne, og denne på 50w brude holde?
 
Det hjelper å plassere stc1000 føleren rett over frostvakten, da varmer den ikke opp hele volumet før den slår ut. Blir mye hurtgere av/på.
 
En ting å tenke på er at plastikken i et gjæringskar leder noe varme. Så setter du føleren rett over varmekilden så vil du ikke nå target-temp i ølet med en gang før varmekilden skrur seg av.

Etter å ha prøvd frostvakt og varmebelte, holder jeg en stor knapp på varmebelte.
 
Beklager, fikk ikke med meg hele tråden. Tenkte uteplassert skap/fryser til lagring, ikke gjæring.
 
Tilbake
Topp