Varmeelement fra vannkoker?

Tips til hvilken butikk som har vannkoker jeg kan stjele varmeelement fra som skal monteres i 20L kjele? Og hvor mange watt er ok å ha? Har en 16amp kurs jeg bruker vanlig kokeplate på i dag.

Tenkte å bare koble på en regulator som justerer av/på for å justere koketempen.. noen linker til noe enkelt på ebay? (uten termostat.. skal bare jusse dette selv som en vanlig komfyr lissom).

JensWiken skrev:
Tenkte å bare koble på en regulator som justerer av/på for å justere koketempen.. noen linker til noe enkelt på ebay? (uten termostat.. skal bare jusse dette selv som en vanlig komfyr lissom).

koketemperatur er ikke justerbar, den er 100 grader, vann blir ikke mer enn 100 grader i normaltilstand, ved 99,9999 slutter det å koke.
Vildu juster hvor heftig det koker må det gjøres ved å redusere/øke effekten på elementene/koketoppen.

Har lest om noen som fikk trøbbel m element, for det var auto-av på selve elementet (mekanisk sak som klikka inn v koketemp). Det er på alle vnnkokerelement, eller bare noen, eller har jeg lest feil??

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Den er lett å fjerne. Angående kjøp av element, pleier europris å ha salg fra tid til annen. Gav vel 100 kr stk, og kjøpte 3. De aller fleste billigvannkokere har samme elementet etter hva jeg har observert. :)
Kan kniper bilde av min kokekjele med 6,6kW :cool:

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

JensWiken skrev:
neslekkim skrev:
ellers burde du nok brukt en rimelig pid til styring av elementet

Hva er egentlid en PID?? Og hvor kan en få tak  i dette rimelig?

Det er en avansert tempstyringsenhet som er lett å bruke.
Den skrur av og på en strømkilde, og lærer etterhvert hvor lenge den må kjøre elementet til riktig temperatur er oppnådd. Du kan justere hvor sensitiv den skal være osv. Jeg har en Sestos fra eBay. Meget fornøyd, og synes den er den visuelt fineste av de billige. :)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Jeg kjøpte 2 stk på europris. Hver på 900 watt.
de var enkle å demontere, og pakningen hold tett i kjølebaggen etterpå.
de kostet 79/stk på europris, ser etterpå at maken selges på nille for 59,-
bilder av min ligger her på forumet :)
jeg bruker mine i HLT for oppvarming, og bruker derfor PID til styring. i en kokekjele er det vel enklere og bedre å koble inn/ut elementene sepparat. (eventuelt seriekoble flere elementer....)

Takker for svar, folkens! :) Noen som har noe link til bilder/videoer hvor det er gjort om kokekar m varmeelement, slik som jeg har tenkt å gjøre?

Tilbake
Topp