Varmekilde i gjæringsskap

Trond.A skrev:
GeirH skrev:
Jeg har i tillegg satt inn et par datavifter koblet til en gammel mobillader for å få litt sirkulasjon i skapet.

Hvordan kobla du dataviftene til mobilladeren?

Fant en lader med spenning på 4,5 V (kanskje i minste laget, men alt under 12V burde funke fint). Klipte av pluggen, og avisolerte. Heldigvis var ledningene fra laderen isolert med rødt og sort slik at jeg visste hva som var pluss og minus. Klipte av plugger og avisolerte ledningene fra pc-viftene, og koblet rødt til rødt, og sort til sort (viftene i parallell) med sukkerbit. Det var flere ledere på den ene vifta, men de klipte jeg bare av.

Altså, rød ledning fra begge viftene sammen inn på ene siden av sukkerbiten, pluss fra mobilladeren inn i motsatt ende, og tilsvarende for sort.

Sjekket så hvilken vei de blåste, slik at den ene blåser oppover og den andre nedover. Fant noen "pose-klesklyper" som jeg skrudde viftene fast i, slik at jeg kan flytte dem sånn at de ikke er i veien når jeg skal lempe gjæringskar inn og ut ;)
 
En hårføner koblet til en STC1000 er nok ikke så veldig brannfarlig så lenge hårføneren er både i orden og er ren & pen.
Det er ikke mange minuttene den hårføneren er i drift i løpet av ett døgn, og hver gang den er på er det i maks 10-30 sekunder. Ingen fare i det hele tatt. :)
 
Problemet med hårføner kommer hvis vifta av en eller annen grunn stopper men glødetrådene fortsatt varmer...
Jeg hadde ikke sovet godt med en automatisk hårføner gående, men de er mulig jeg er litt paranoid...
 
Viktste skrev:
Problemet med hårføner kommer hvis vifta av en eller annen grunn stopper men glødetrådene fortsatt varmer...
Jeg hadde ikke sovet godt med en automatisk hårføner gående, men de er mulig jeg er litt paranoid...

Synes ikke det selv om at jeg brukte føner idag som koblet ut på temperatur.
 
Hei!
Jeg har kjøpt og tatt ibruk STC 1000 sammen med frostvakt, kjøpt på Biltema. Den fungerer uttmerket i en ca 240 l frys
og er kjapt oppe i temp. Forstvakten bruker lite strøm, satt på en watt måler, den har vel brukt for et sted mellom 10 og 15 kroner på snart 2 mndr.
Jeg tror ikke det er noe å spare på å sette inn noe med liten wattstyrke, dessuten kan 200 watt være greit å ha når man løfter på lokket av og til.
Dette er den beste løsningen jeg har hatt til gjæring, forundrer meg ikke om jeg en dag finner brøddeigen til kona der.
Men ideen og anbefaling om å bruke fryseboks til gjæring den fikk jeg her. Mange takk.  :yes:
 
Ja dette utviklet seg til å bli en lærerik tråd!
Siden det var jeg som dro i gang temaet, kan jeg jo kanskje avslutte det, i alle fall for min egen del.

Nå er utstyret montert i en C.O.-boks og er under uttesting i kjøle/gjæringsskapet. Første brygg nå, vil bli en Kølsch, så jeg har stilt inn temperaturen på 16 grader med 0,5 grader avvik, og satt inn et gjæringskar med ca 21 liter vann (føleren er isolert). Jeg registrerer at det er større bevegelse i vanntemperaturen enn jeg hadde forventet. Det er ca 15 grader i kjelleren, og ved 15,5 grader slår varmeelementet (C.O. Kuldevakt/200 W) inn. Det slås av ved 16 grader, men tempen stiger gjerne til nesten 17 grader. Ved 16,5 grader slår kjøleskapet inn, og kjøler ned til 16 grader, men tempen fortsette å synke til 15,5 grader, og "slik går no dagan". Altså en svingning i tempen på nesten 1,5 grader. Antakeligvis kan jeg forbedre dette ved å sette inn en vifte, men vi får se. Har nok hatt større variasjoner i gjæringskaret med det gamle opplegget der jeg brukte termostaten på en ovn sammen med termometer for å holde romtemperaturen på ønsket nivå.

Nå gjenstår det bare å se hvordan det vil fungere med ekte vørter i karet :brygging:

Takk for alle gode innlegg! (Geir H: Har du "modifisert" døra på kjøleskapet ditt?? Fikk nesten ikke plass til gjæringskar slik som dørinnredningen er i mitt skap).
 
Paal J skrev:
(Geir H: Har du "modifisert" døra på kjøleskapet ditt?? Fikk nesten ikke plass til gjæringskar slik som dørinnredningen er i mitt skap).

Jepp, gikk amok med dremel, og skar vekk alle hyller og siden som stakk ut nærmest hengselen. Den ble noe mer vinglete, så jeg har satt på eksenterlås for å være sikker på at døra holdes lukket :)

Jeg har ikke testet kjøleskapet med øl ennå, men har satt en vaskebøtte med vann inn i skapet, og testet med litt forskjellige temperaturer. Jeg opplever noe av det samme som deg, at det svinger litt mer enn en grad når jeg har satt termostaten til +- 0,5 grader. Med ca 6 grader i uteboden, der skapet står, og termostaten satt til 12 +/- 0,5, og 15 +/- 0,5, så opplevde jeg at temperaturen steg til over hhv 12,5 og 15,5 grader,slik at kjøleskapet slo seg på...

Temperaturlogg her tatt med en usb temperatursensor satt på samme sted som sensoren fra STC1000-en.

Til dere som vet mer om gjæring enn meg - hvor jevnt er det ønskelig å holde gjæringstemperaturen? Bør jeg kjøre med +/- 0,3, eller er det ikke såå nøye? Jeg skal prøve meg på en weizen med WLP380 om etpar uker, og da skal jeg prøve med 17 grader første uka, så øke gradvis til 22 før jeg tar gjæringskaret inn etpar dager før tapping (etter å ha lest om WLP380 på et forum et eller annet sted).
 
GeirH skrev:
Paal J skrev:
(Geir H: Har du "modifisert" døra på kjøleskapet ditt?? Fikk nesten ikke plass til gjæringskar slik som dørinnredningen er i mitt skap).

Jepp, gikk amok med dremel, og skar vekk alle hyller og siden som stakk ut nærmest hengselen. Den ble noe mer vinglete, så jeg har satt på eksenterlås for å være sikker på at døra holdes lukket :)

Gjorde samme selv, brukte en japansag, http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161738943  fantastisk til å ta høl midt på ting

Resultatet ble ca slik:

https://picasaweb.google.com/107561384765867748075/Leskap#5585813813816448210
Plastla døra etterpå, skrudde av ramma rundt og la plast innom, var litt uforsiktig når jeg skrudde sammen så plasten knustes, men det ble tålelig greit.
Har også poppet fast sånne ekstenterlåser (jeg lette i evigheter før jeg fant slike, viste ikke navnet på de :) ), men etter at jeg monterte to sånne, en oppe og en nede (helt sikkert overkill, men...) så merker jeg at temperatursvingingene i skapet også er mindre nå.
 
neslekkim skrev:
GeirH skrev:
Paal J skrev:
(Geir H: Har du "modifisert" døra på kjøleskapet ditt?? Fikk nesten ikke plass til gjæringskar slik som dørinnredningen er i mitt skap).

Jepp, gikk amok med dremel, og skar vekk alle hyller og siden som stakk ut nærmest hengselen. Den ble noe mer vinglete, så jeg har satt på eksenterlås for å være sikker på at døra holdes lukket :)

Gjorde samme selv, brukte en japansag, http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161738943  fantastisk til å ta høl midt på ting

Så på bildene dine, får vel bare si, smatt smatt,  :godtoel:

Resultatet ble ca slik:

https://picasaweb.google.com/107561384765867748075/Leskap#5585813813816448210
Plastla døra etterpå, skrudde av ramma rundt og la plast innom, var litt uforsiktig når jeg skrudde sammen så plasten knustes, men det ble tålelig greit.
Har også poppet fast sånne ekstenterlåser (jeg lette i evigheter før jeg fant slike, viste ikke navnet på de :) ), men etter at jeg monterte to sånne, en oppe og en nede (helt sikkert overkill, men...) så merker jeg at temperatursvingingene i skapet også er mindre nå.
 
Tilbake
Topp