Varmekilde i gjæringsskap

Har akkurat mottatt og "kablet opp" en STC-1000. Den virker etter hensikten (Hurra!).
Har tenkt å bruke denne som "styringssentral" i mitt planlagte gjæringsskap (Skal gjære både ale og lager). Det er et gammelt kjøleskap. Kjølingen vil nok gå greit, men hva skal jeg bruke som varmekilde??
Har tenkt på en såkalt varmepære som man kan få kjøpt på Felleskjøpet (150 ww??), men de trenger en spesiell sokkel tror jeg. Kjøleskapet står i kjelleren, så det vil nok aldri være over 15 - 17 grader om sommeren, og sjelden være under 8 - 12 grader om vinteren.

Mottakelig for tips!!
 
Venter på en STC-1000 i posten selv, skal bruke den til det samme som deg, så det var gledelig å høre!
Jeg har i tillegg bestilt en akvarievarmer (200W) som varmekilde til ales, eller hvis kjelleren er for kald for lagergjæring om vinteren.
Varmeren kosta ca 30,- inkl. frakt på ebay, så det var egentlig et impulskjøp, men tror det bør fungere bra. Den har forøvrig egen termostat, men kan kun stilles i intervallet 18-25 °C (?).
 
går det ikke an å bare bruke vanlig glødepære? ei 60W pære gir jo mye varme (for penga) :idea:
 
ØysteinM skrev:
Men jeg er usikker på om det kan bli for varmt med en slik pære, og om det er noen andre som har sett på alternative varmekilder?

Tror nok du skal være litt forsiktig med ei slik pære, den vil varme ganske intenst på overflater den er rettet mot, og ikke lufta rundt.
 
Pærer gir jo en del lys og det er vel ikke det vi er mest intressert i, så ville nok heller anbefale å få tak i en varmekabelstump.  Slike kabler som er til avising av varmepumper er på ca 60W og det burde holde i et kjøleskap.  Uten lys og mindre brannfarlig.
 
Synes opplegget til Roger virket godt og enkelt. Varmekilde og termostat i et til en hyggelig pris. :ilike:
 
Takk for gode tips :)

At lyset fra varmelampa kunne være et problem hadde ejg ikek tenkt på, men er jo verdt å ta hensyn til.

Den Biltema frostvakten så jo kjekk ut, så jeg lurer på om ikke det kan bli løsningen for oss.
 
Og om du ikke er i nærheten av biltema finner du samme kuldevakten på clas ohlson, som har nettbutikk:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=158413524

Den passer finfint inn i grønnsakskuffavdelingen i kjøleskapet :)

Jeg har i tillegg satt inn et par datavifter koblet til en gammel mobillader for å få litt sirkulasjon i skapet. Jeg har såvidt prøvekjørt dette oppsettet med en bøtte vann, og klarte helt fint å holde en jevn temperatur på 22 grader, selv om temperaturen i boden der skapet står var rundt null. Fullskalatest med øl kommer etpar uker, når jeg har fått lagd kokekjele som klarer å koke 50 liter...
 

Vedlegg

  • gjaeringsskap(1).jpg
    gjaeringsskap(1).jpg
    58,7 KB · Sett: 1.578
  • gjaeringsskap(2).jpg
    gjaeringsskap(2).jpg
    44,5 KB · Sett: 1.489
Jeg bruker ca. samme løsning som GeirH, frostvakt fra Clas og en liten bordvifte for bedre varmefordeling. Funker som bare det  :skitbra:
 
For å gjøre det enkelt, for både å få varme og sirkulasjon i skapet: sett inn en gammel hårføner. Funker som bare det. :)
 
Ynnoj skrev:
For å gjøre det enkelt, for både å få varme og sirkulasjon i skapet: sett inn en gammel hårføner. Funker som bare det. :)

:noway:
En løsning som drar unødvendig mye strøm!
Og en gammel hårføner som ligger å surrer i det uendelige er vel sånn "brannteknisk"  ikke helt bra.  :duh:
 
Trond.A skrev:
Og en gammel hårføner som ligger å surrer i det uendelige er vel sånn "brannteknisk"  ikke helt bra. 

Enig. Her beveger vi oss i skumle farvann. Billige varmekilder er gjengangere i brann med elektrisk årsak. Kaffetraktere, brødristere og lignende som f eks en hårføner bør aldri stå tilkoblet strøm uten oppsyn. Det er fordi 220 V står rett inn i apparatet, der en bryter lagd i Bing Bong til kostnad av 1 øre, har ansvaret for å ikke brenne ned huset.

En variant med mobillader er vel faktisk mye midre farlig, fordi strømmen er redusert til 5 volt eller noe før Reodor Felgen sine løsninger kommer inn i bildet.
 
ser egentlig ikke behovet for varme der.... ved 8-12 grader om vinteren,muligens, men ellers er kjøling mer påkrevet. romtempen ligger uansett over tempen på brygget....

alkoholen som snakker.... omvendt selvfølgelig...  ;D
 
tomv skrev:
går det ikke an å bare bruke vanlig glødepære? ei 60W pære gir jo mye varme (for penga) :idea:
Jeg bruker ei lyspære til oppvarming. 60w er for mye i kjøleskapet mitt -  25 w holder - det er et lite volum som skal varmes opp. Når det gjelder fare for oksidering pga. lyset er det helt uproblematisk. Det er ikke mange minuttene i døgnet pæra er på. Evt. kan man skjerme med litt aluminiumsfolie.

Enig med de som sier at hårfønere etc. uten tilsyn høres veldig ubra ut....
 
Tilbake
Topp