Dere som bruker bereder til mesking - hvordan gjør dere det med tappingen? Bruker dere manifold eller får dere laget/tilpasset falskbunn? Jeg må si jeg liker sistnevnte best, men man må jo ha noe som passer.
Stemmer. Noen kutter spor med 1mm skive på vinkelsliper. Plasmakutteren lå i hylla, så det ble den. Tok en aluminiumskinne og borret et senterhull i toppen. Så et hull som dysa til skjæreren passet i. Brukte aluskinna som en passer og skar rundt toppen.Vis vedlegget 17412
Ja, den jeg har har rør inn på toppen. Hm. Må få tak i noen som kan sveise da - alt slikt blir mer komplekst når man ikke har utstyr eller kunnskap til å gjøre det selv
Den er snudd så inn/ut røret virker som avtapping. 22mm klemkobling passer rett på. Bruker dette på skyllevannstanken. På meskekaret brukte jeg hullsag og sveiste inn en 2" tri clamp stuss.
Du ser ikke detaljene her, men kan kanskje være til hjelp. https://daastoel.wordpress.com/bryggeri/
På hvilken måte tetter det mellom rør og elementer på dyppvarmeren?
Vet du at det er lekkasje og ikke kondens?
Liker ikke at det er så liten flate for pakningen mot elementet.
Har også samme som du har i krabbegryta. Oppdaget at loddingen var sprukket på ett av de.
Ok. Jeg har laget det slik at jeg bruker mutteren og pakningen kommer da mellom elementet og en stålplate. Litt bedre mht skvising kanskje men liker det ikke og har også vurdert o-ring.
Har du sett om Loctite har noe som kan passe? At food grade mangler tror ikke jeg betyr så mye men temperaturen må det tole.
Slik ser vidunderet ut. Slik jeg umiddelbart tenker må det vel være best å snu den opp ned, slik at utløpet på toppen kommer i bunnen? Og så kappe av det som nå er bunnen, og som blir toppen?
Hvordan man skal klare å bruke den avkappende bunnen/toppen som falskbunn, og kappe den nøyaktig nok, lurer jeg på. Det er ihvertfall over mine evner. Mulig jeg kommer til å prøve meg med et bazookafilter først, for å se hva jeg klarer å få av effektivitet med det og RIMS.
Hm. Jeg har aldri brukt falskbunn før, og begynner å mistenke at jeg ikke helt skjønner hvordan den fungerer. Du har skjært av bunn/topp av berederen (på bildet), ikke sant? Så lager du flaskbunn av den. Hvordan bruker du den i resten av berederen?
Skærer den så den passer greit i bunnen. Rett og slett ei silplate slik at malten ikke kommer inn i pumpa. Den i bunnen av tanken er en litt annen type. Laserskjært 316 stålplate.
Men hvordan klarer du å kappe bunnen slik at den passer så bra? Den må vel sitte rimelig tight i bunnen (ha nøyaktig samme diameter som innsiden av tanken), for at ikke malten skal risikere å "drysse" utenfor den?
Bunnen er konisk. (Parabol). Så alt som er rimeligt rundt vil få en tett kant. Og tett trenger det heller ikke være. Bare ikke kornskallene kommer forbi.
Større diameter gir større dødrom. Liten diameter gir mindre overfkate og dårligere skylling.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.