Varmtvannsbereder som mestekar

Dere som bruker bereder til mesking - hvordan gjør dere det med tappingen? Bruker dere manifold eller får dere laget/tilpasset falskbunn? Jeg må si jeg liker sistnevnte best, men man må jo ha noe som passer.
 
Stemmer. Noen kutter spor med 1mm skive på vinkelsliper. Plasmakutteren lå i hylla, så det ble den. Tok en aluminiumskinne og borret et senterhull i toppen. Så et hull som dysa til skjæreren passet i. Brukte aluskinna som en passer og skar rundt toppen.Vis vedlegget 17412
 
Men bare som et dumt, praktisk spørsmål: Bruker du berederen uten bunn, og kun med falskbunn? Eller har du snudd den på hodet?

Mulig det siste bildet forklarer, men det får jeg ikke sett p.g.a. rettigheter ser det ut til.
 
Det er nok tett under falskbunnen. Tenker han har snudd berederen på hodet ja slik at den er uten lokk, ikke uten bunn, det går dårlig.

De fleste beredere har vann inn og ut gjennom toppen, så om du kapper stigerøret så har du ferdig avtapningspunkt nederst når du snur den.
 
Ja, den jeg har har rør inn på toppen. Hm. Må få tak i noen som kan sveise da - alt slikt blir mer komplekst når man ikke har utstyr eller kunnskap til å gjøre det selv :)
 
Den er snudd så inn/ut røret virker som avtapping. 22mm klemkobling passer rett på. Bruker dette på skyllevannstanken. På meskekaret brukte jeg hullsag og sveiste inn en 2" tri clamp stuss.
Du ser ikke detaljene her, men kan kanskje være til hjelp. https://daastoel.wordpress.com/bryggeri/
 
Jeg hadde et slikt i dyppvarmeren. http://www.ebay.com/sch/sis.html?_k...Water+Heater+Heating+Element&_id=161194330924
Fikk lekasje mellom element og røret den står på. Har siden dette hatt jordfeil.
I krabbegryta på 36 liter har jeg 2 slike. http://www.ebay.com/itm/220V-3000W-...72?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item4d2949bca8
Prøvde å rette ut disse slik at de lå rundt kanten av gryta. Det ene sprakk på langs. Ser ut som det ikke er sømløse rør i elementet.
Man skal ikke se bort fra at pris og kvalitet henger sammen.
 
På hvilken måte tetter det mellom rør og elementer på dyppvarmeren?
Vet du at det er lekkasje og ikke kondens?
Liker ikke at det er så liten flate for pakningen mot elementet.
Har også samme som du har i krabbegryta. Oppdaget at loddingen var sprukket på ett av de.
 
Pakningen ble skviset ut når jeg skrudde til. Nå har jeg dreid muffa konisk og planlegger en oring som tetning. Nytt element er bestilt
ImageUploadedByTapatalk1427308185.340821.jpg
 
Ok. Jeg har laget det slik at jeg bruker mutteren og pakningen kommer da mellom elementet og en stålplate. Litt bedre mht skvising kanskje men liker det ikke og har også vurdert o-ring.
Har du sett om Loctite har noe som kan passe? At food grade mangler tror ikke jeg betyr så mye men temperaturen må det tole.
 
vv.png

Slik ser vidunderet ut. Slik jeg umiddelbart tenker må det vel være best å snu den opp ned, slik at utløpet på toppen kommer i bunnen? Og så kappe av det som nå er bunnen, og som blir toppen?

Hvordan man skal klare å bruke den avkappende bunnen/toppen som falskbunn, og kappe den nøyaktig nok, lurer jeg på. Det er ihvertfall over mine evner. Mulig jeg kommer til å prøve meg med et bazookafilter først, for å se hva jeg klarer å få av effektivitet med det og RIMS.
 
Jeg brukte plasmaskjærer og en aluminiumsbite som "passer". Senterhull og et 9 mm hull som dysa til skjæreren passer oppi.

ImageUploadedByTapatalk1428416228.702136.jpg
 
Hm. Jeg har aldri brukt falskbunn før, og begynner å mistenke at jeg ikke helt skjønner hvordan den fungerer. Du har skjært av bunn/topp av berederen (på bildet), ikke sant? Så lager du flaskbunn av den. Hvordan bruker du den i resten av berederen?
 
ImageUploadedByTapatalk1428517383.168092.jpgImageUploadedByTapatalk1428517467.305005.jpg
Skærer den så den passer greit i bunnen. Rett og slett ei silplate slik at malten ikke kommer inn i pumpa. Den i bunnen av tanken er en litt annen type. Laserskjært 316 stålplate.
 
Men hvordan klarer du å kappe bunnen slik at den passer så bra? Den må vel sitte rimelig tight i bunnen (ha nøyaktig samme diameter som innsiden av tanken), for at ikke malten skal risikere å "drysse" utenfor den?
 
Bunnen er konisk. (Parabol). Så alt som er rimeligt rundt vil få en tett kant. Og tett trenger det heller ikke være. Bare ikke kornskallene kommer forbi.
Større diameter gir større dødrom. Liten diameter gir mindre overfkate og dårligere skylling.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp