palve skrev:Jeg skyller alltid flaskene når jeg heller i glass, for å bli kvitt gjærbunn. Når flaskene skal brukes på nytt, skyller jeg de godt i varrmt vann fra springen (65 grader), deretter bruker jeg flaskevasker med Starsan - to sprut, og lar de stå i 10 min før jeg tømmer skvetten og fyller med nytt øl. Har kun opplevd usmak fra to-tre flasker av totalt ca 100.
ole84 skrev:jeg har kjøpt nye pet flasker, Coopers.
Hvor lenge på 150grader vil dere anbefale å sette de i stekeovnen ? :yes:
loebrygg skrev:Hva tror dere om varianten jeg har kjørt noen ganger;
Skylle den med varmt vann og starsan rett etter bruk, la dem tørke av seg og dekke med alu-folie etterpå,
for så å ikke gjøre noe mer med den før tapping
Har funket bra på mange brygg tidliger
Hans Einar skrev:Dette med vaskemaskin og ølflasker har jeg aldri forstått meg på. Hvorfor er det så viktig å vaske dem så grassat utenpå? Inni får en jo ikke vasket dem. .? Det er jo klin umulig å sikte dem inn slik at en stråle treffer inn den åpningen på 12-15mm spyler rett opp og ned gjennom hele innsiden av flasken..
--
Jærbrygg skrev:Hans Einar skrev:Dette med vaskemaskin og ølflasker har jeg aldri forstått meg på. Hvorfor er det så viktig å vaske dem så grassat utenpå? Inni får en jo ikke vasket dem. .? Det er jo klin umulig å sikte dem inn slik at en stråle treffer inn den åpningen på 12-15mm spyler rett opp og ned gjennom hele innsiden av flasken..
--
+1
Første gang vask av brukte flasker putt dem i kaustiksoda for 5 min så i starsan 3 min FERDIG klar til flasking
Signal skrev:Vurderer et flasketre for å forenkle tørking, og for å få ut alt av starsan før fylling. Hvor lenge bør de stå med starsan blanding? 10-15 min før jeg tørker dem? Er ikke redd for litt starsan i flaskene, det blir jo bare noen dråper igjen