Vask av oppsett i lukkede systemer

Til dere som har lukkede systemer, altså at alt er koblet sammen og foregår via pumper. Hvordan rengjør dere?

Dette er et tema jeg har trenert rimelig lenge..

1. Kobler dere fra alt og vasker, eller skyller dere systemet? F.eks resirkulere PBW, så Star-San og så vann til slutt?

2. Behandler dere kar/kjeler/kraner/slanger som er før kokekjelen på samme måte som det som er etter kokekjelen? Eller holder det å skylle litt for å bli kvitt rask som ligger igjen? Det som går gjennom disse slangene etc skal jo kokes senere..

3. Star-San og silikon og plast som er i pumper, går det greit?

Mens vørteren koker skyller jeg av meskekaret med kaldt vann. Når kjølingen av vørteren starter tar jeg det varmeste vannet opp i meskekaret sammen med pbw og sirkulerer det gjennom rims-røret til en sprayball.

Alle kuleventiler kjører jeg en stund halvåpen slik at vaskemiddelet kommer inn i hulrommene der.

Når jeg har tømt trubet/humlerester fra kokekjelen fyller jeg den med vaskevannet fra meskekaret og sirkulerer det med sprayball en halvtimes tid. Etterpå skyller jeg gjennom systemet med varmt vann fra HLT til mesk og videre til kokekjelen.

Alle "kalde" deler fra kjøleren til gjæringskaret (et par kuleventiler, oksygenstein, en silikonslange, termometer, sightglass) plukker jeg fra hverandre og koker alt unntatt termometeret og sightglasset. Lar det bare ligge i kjelen jeg koker det i og blander inn noen dråper starsan rett før jeg monterer det når vørteret er ferdig med whirlpool.

Har ikke tatt risken på å bare kjøre pbw/starsan gjennom de kalde delene uten å koke, og har ikke hatt problemer med infeksjoner med denne metoden så det funker bra :)

Og hvordan gjør dere det med malten i meskedunken og rester i kokekjelen?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jeg lurer også litt på dette. 
Det jeg har gjort til nå er å fylle opp kjelen med varmt vann og maskinoppvaskmiddel, og la det gå gjennom systemet med pumpa på et døgn.
Så skylle etter det.

Hvorfor skulle eventuelt dett ikke holde?
Det virker "gullende rent", og ved neste brygg skal det jo kokes?

Hva med all vørteren som står igjen i slangene? Skyller dere bare ut og plotter et prosentpoeng lavere utbytte i skjemaet? Eller er det her hurtigkoblinger viser hva de er verdt?

Miguel skrev:
Bernts skrev:
Aha. Det der tenkte jeg å gjøre manuelt. Det jeg lurte mest på hva dere gjør av malten og truben. Ser for meg at hele sulamitten av kar må kobles fra.

Jeg kobler fra karene, tømmer ut malt/humle/trub og vasker dem før jeg setter dem tilbake (tømmer og vasker meskekjelen underkoking). Fyller meskekjelen med 15L  vann med MIM micro, og sirkulerer og varmer vannet i HERMS. Åpner å stenger litt på ventilene, og pumper det over i kokekjelen der jeg sirkulerer på samme måte. Kobler fra meskekjelen og skyller den mens det sirkulerer i kokekjele før jeg kobler fra og skyller kokekjelen. Skyller igjennom systemet før hver brygging med varmt vann.

Truben går i et sluk, mens malten går i komposten til stor glede for bikkja :)

Tilbake
Topp