Vask av panteflasker (bjørnunger)

image.jpeg Har nå etter tips på dette forumet vasket 3 kasser med bjørnunger som er hentet på rema. Plukket bare flasker som så fine ut. La de et døgn i maskinoppvaskmiddel før de fikk en omgang med flaskebørste og grundig skylling.

Er likevel igjen noen hvite striper som går rundt flaskene oppe og nede (se bilde) slitasje eller limrester?

Ja, det er slitasje.
Bjørnungene er gjenbrukt mange ganger. Når de kjøres på conveyer-båndene for vask, fylling og pakking "ruller" de mot hverandre og får denne slitasjen.
Ganske OK egentlig, at man kan se at det er gjenbrukt mange ganger.

Ok, så da er det bare "slik det skal være" om man bruker panteflasker da. Greit å vite så jeg slipper å gå på en runde til med vask

Jeg drikker av og til slik øl. Da plukker jeg gjerne flasker med lite slitasje. ;)
Samme her. Men det blir vanskeligere og vanskeligere å finne flasker som ikke er nedslitt. Tror det kjøpes inn få nye flasker. Hele ordningen synger vel på siste verset. Om 10-15 år blir hjemmebrygg på slike flasker mega-retro!

Jeg merker at jeg begynner å bli lei av vanskelige etiketter. Sikkert et tegn på nok flasker også. Det er sånn nå at hvis etikettene er vanskelige å få av etter 10-15 min i varmt vann eller det sitter igjen mye lim, så går flasken i glass- og metallgjenvinning.

Etikettene på panteflasker løsner lett i vannbad.

Engangsflaskene har som regel mye kraftigere lim. For mange av de funker følgende fremgangsmåte: Hold etikettene tørre, fyll flaskene med vann mellom 60 og 80 grader-ish. Ikke for varmt. Ikke la flaskene få denne temperaturen hvis du vil ta av etikettene senere. Sølte du på etiketten, tørk av med en kjøkkenhåndduk. Pirk/dra forsiktig av etikettene. Gni av restlim med tørkepapir med matolje. Vask av matoljen med zalo.

Dette innlegget hører kanskje hjemme i den infamøse Nøgne Ø-etiketter-tråden, men der mener de som ikke driver og tar av etiketter at det er nok innlegg. :p

Ja, jeg har fjernet mye lim med olje opp gjennom... Det krever tid, men det går alltid hvis man vil. Skal aldri si aldri, men i går kveld gikk ihvertfall 5 av 12 "nye" engangsflasker til glassgjenvinning. Jeg hadde ikke tid eller lyst til å kjempe for hver flaske. Bjørnungene (2 stk) var blant de 7 som fikk være med videre.

Bjørnungene lenge leve! Jeg hamstrer, for de er på vei ut. Det er blodig synd, bl. annet fordi du ikke trenger så stor avstand mellom hyllene i kjøleskapte for å få plass til dem.

Og i en verden hvor alt endrer seg stadig i økende fart, er det kjekt å ha noe stabilt å holde seg fast i. Bokstavelig talt:).

Du trenger ikke spørre engang. bare å grabbe med seg ett par 6packer og betale.... men skjønner du tenker på tomflasker... sikkert ikke noe problem... koster penger å sende dem tilbake til bryggeriet så tror nok de er happy for å selge dem for panten

oss som bor på bøgda, der du tygger strå og hører banjo musikk hele tiden, nada pub.... får snakke med han på samvirkelaget.. btw de er ikke åpent på søndager... så antar mandag er en grei dag

Henter fra butikk, vasker i en gammel oppvaskmaskin (ca 3 kasser per vask). Etikettene er løse om du tar de med en gang når vask er ferdig. Bruker starsan før flasking og sjekker de ved å holde opp mot lys. Ca en av fem flasker har skitt som ikke løsner (øl som har stått lenge, snus osv) som jeg bare leverer tilbake. Aldri hatt infeksjon og har laget ca 100 kasser øl.

Må da bruke powertools, sån skal det gjøres

Kan ihvertfall bekrefte at denne metoden er effektiv
Jeg gjorde det motsatt da, satte vinkelsliperen med stålbørsten fast og holdt flaska i handa, gikk som en drøm !
Eneste som var litt vanskelig var noen Erdinger flasker hvor det tydeligvis var et annet lim, de måtte jeg vaske med løsemiddel etterpå, ellers ble resultatet helt topp !

Tilbake
Topp