Vask med MIM Kombi og MI syre

Flott!

Så på hms at det var Sulfamic acid

Fant på wiki. " From all acid, Sulfamic acid has the best water descaling property, thus also its application in cleaning dairy farm equipment and beer brewery"

Da blir det penger å spare på den delen også:)

OrjanP skrev:
Felleskjøpets MIM kombi vaskemiddel. Funker veldig bra for oss.

Hvordan doserer og bruker du MIM kombivask? Og hvordan oppevarer du den? Står en dunk i kjelleren her, som jeg ikke har kommet igang med å bruke.
Ser for meg at det er mer hendig å få tappet over på ei litersflaske...

Ole Mørkved skrev:
OrjanP skrev:
Felleskjøpets MIM kombi vaskemiddel. Funker veldig bra for oss.

Hvordan doserer og bruker du MIM kombivask? Og hvordan oppevarer du den? Står en dunk i kjelleren her, som jeg ikke har kommet igang med å bruke.
Ser for meg at det er mer hendig å få tappet over på ei litersflaske...

Flytende? Jeg har det på en ketchupflaske, og de første gangene veide jeg flaska for å finne ca riktig mengde.  Husk  å merke den GODT og ikke få det i øyner eller på huden.

Flytende ja. Ketchupflaske, god ide, jeg skal tømme årgangsflasken jeg har, og den er laget av Heinz, så faren for å ta feil, er minimal.
Dosering/bruk da?

Ole Mørkved skrev:
Flytende ja. Ketchupflaske, god idé, jeg skal tømme årgangsflasken jeg har, og den er laget av Heinz, så faren for å ta feil, er minimal.
Dosering/bruk da?

Jeg doserer som anbefalt på pakningen. For vanlig bruk mener jeg det er 2ml/L og kan blandes sterkere ved behov (oppt til 4 tror jeg) så jeg bruker 3ml/L Detter er for Kombi Micro, så det er mulig at det ikke stemmer for MIM kombi.

Jeg vasker slik:
-Under kok så tømmer jeg meskekjelen
-Setter den tilbake og har ca 10L vann+30ml i kjelen
-Når jeg er ferdig med kok, så sirkulerer jeg blanding i hele systemet (varmer til nesten kokende varmt med RIMS)
-Tømmer systemet og skyller kjelene
-Skyller igjennom før neste brygging.

Det kan være greit å bruke briller når den doseres. Dette er sterke saker!

Ole Mørkved skrev:
Takker. Har Speidel, så problemområdene er rundt elementene, men etter dette så er vel det en saga blott :)

Vil kanskje tro at f.eks  PBW tar avleiringer på elementene bedre enn MIM, men kom gjerne med tilbakemelding om hvordan den fungerer!

Skal gjøre det. Er jo aldri snakk om fastbrenning, men det er trangt rundt de elementene. Kunne jo ha brukt oppvaskmiddel, det fungerer også.
Starsan som tråden handler om, er jo egentlig ikke helt lovlig i Norge/EU...

Husker ikke helt doseringer men den er vel 20-40 mål pr 10 liter. Det er som skrevet sterke saker, helte noe over fra den store dunken til en 1 1/2 l Cola-flaske, det var ikke vellykket, smeltet hull i bunnen.. Har det nå på en gassflaske med skrukork.

Speidelen rebnkjøres først så godt som mulig med varmt vann fra springen, så fyller vi opp en 20-30 l og har i en god dose MiM og lar dette koke en 1/2 time. Da er det så godt som gullrent på varmeelementene.

Sent from my iPad using Tapatalk

bruker MiM kombi i pulverform i BB30 etter brygging, har oppi en god dæsj, (sikkert mer enn jeg burde)
fyller opp med varmt vann, og lar stå noen timer/over natta alt etter som det passer, tapper ut og skyller godt, og da er den skinnende rein...  :skitbra:

Fikk noe M.I.M. Kombi og syre..
Hva er doseringen og hvordan skal dette brukes for å vaske øl fat og gjærings tanker?
Blandings forhold og temperatur..?

Har laget oss en fatvasker..
1000w pumpe spyler opp i fatet og varmekolbe i tanken..

IMG_20160304_190555.jpg

Sist redigert:
Eg bruker mim kombi som ein bruker pwb. Har fått syre no må finne ut korleis ein skal det. Men tenker at eg vil skylle med starsan som siste på gjæringkaret., fat og flaske.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Jeg har brukt dette i flere år, og kun dette (i tillegg til starsan rett før bruk). Dosering står vel på spannene, men jeg tar det på slump, sparer ikke på det for å si det sånn Jeg bruker det også i oppvaskmaskin som jeg bruker kun til bryggeutstyret, og det er helt suverent.
I melkeanlegg som det er beregnet brukt for, brukes syre og kombi vekselvis annenhver gang tror jeg. Kombi er dog ikke egnet på kobber, da blir det grønt, men syre er topp til det også...

Fikk noe M.I.M. Kombi og syre..
Hva er doseringen og hvordan skal dette brukes for å vaske øl fat og gjærings tanker?
Blandings forhold og temperatur..?

Har laget oss en fatvasker..
1000w pumpe spyler opp i fatet og varmekolbe i tanken..

Vis vedlegget 23645
Hva slags pumpe bruker du? Jeg har er lignende vaskeanlegg med en senkepumpe, men den tåler egentlig ikke mer enn 35 grader...

Er en meec pumpe. Rustfri og plast..
Hadde den stående.. Vet ikke hvilken temp den tåler..
Har 16mm rør ut.strålen står 3-4 meter opp.

Har også nettopp funnet frem til dette productet. Kommer garantert til å prøve det fordi pbw er urimelig høyt priset. Micro kombi er jo som pbw, et alkalisk, næringsmiddelgodkjent rensemiddel..

Tilbake
Topp