Hvilket vaskemiddel for vanlig rengjøring?

Den pentrahydraen har ikke noe å si når det løses i vann, så stoffene i PBW og Suma er de samme (med unntak av "the secret sause") Mer natriumkarbonat i Suma bør gjøre den noe mer basisk (hvis ikke mysterieingrediensen er sterkt basisk). Jeg er ikke god nok i silikatkjemi til å si om metasilikat og disilikat i praksis er det samme når det er løst i vann (har en liten mistanke om det, men er ikke helt sikker)
 
Så langt ser det ut til å funke bra:). Men du bruker vel denne typen med en trang hals, så du kommer ikke til nedi karet?

Nei, jeg bruker en klut og en liter varmt vann(ikke for varmt) evt. litt suma og rister løs
Da blir den rein
 
Sist redigert:
Mim Kombi er vel ikke noe man skal bruke uten å vite man driver med. Jeg veit ikke hvor lett det er å få tak i det, heller, om en ikke driver en virksomhet som gjør at en er kvalifisert som profesjonell bruker?
MIM Kombo har jeg brukt i mange år. Fungerer veldig bra til vask av Speidel i hvert fall. Og som alt annet av konsentrert vaskemiddel, ikke få det på huden, i øynene, eller drikke det.
Selges på Felleskjøpet, eneste som kreves, er at du har med penger. Koster 600 for 10 liter, utrolig drøyt.
 
MIM Kombo har jeg brukt i mange år. Fungerer veldig bra til vask av Speidel i hvert fall. Og som alt annet av konsentrert vaskemiddel, ikke få det på huden, i øynene, eller drikke det.
Selges på Felleskjøpet, eneste som kreves, er at du har med penger. Koster 600 for 10 liter, utrolig drøyt.
Ok, så bare at det sto på sidene til Felleskjøpet uten pris, så det var derfor jeg lurte på om det var i vanlig salg.

Sikkert særdeles effektivt til kjeler, men kanskje ikke det du går løs på plast med? Og hva med glass? Kaustisk soda skal du jo ikke bruke på glass.
 
Det vet jeg ikke, har bare brukt det til vask av Speidelen. Og mother of all fastbrent i en kasserolle. Så for meg 14 fager med skrubbing. Halvtime med Kombi og det var bare å skylle ren.
 
Jeg bruker dette for skikkelig rengjøring av bryggekjele: https://www.felleskjopet.no/husdyr/storfe/mjoelkeku/desinfeksjon/vaskemiddel-10l-alkali-n-47242768/
Da fyller jeg gjerne opp kjelen (90 l) og varmer til 90+ grader med god sirkulasjon. Så pumper jeg over på fat, setter lokket på, og lar stå en stund. Deretter skylles alt grundig. På denne måten er fatene å betrakte som rene til de skal brukes. Skyller dem bare og desinfiserer med StarSan når de skal fylles..
Edit - Er utrolig drøyt i bruk. Dosering er 0,3 dl pr 10 liter, altså 3 dl pr 100 liter.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp