Vasket gjær

Hei,vasket en us-05 fra Unlucky jack'en og lurer på om dette et gjær? Regner med det lyseste laget er gjær,men kan det underste også være gjær? Det andre som gjekk i vasken ved første og andre runde var mørkere.
- kan jeg bruke alt,og er gjæren i disse glassene ( 2×0,5l glass) nok til en 25 batch med og på 1040-50?
 

Vedlegg

  • 20170111_183455.jpg
    20170111_183455.jpg
    119,6 KB · Sett: 111
Det ser veldig fint ut. Det øveste hvite laget er absolutt gjær, det under er nok en blanding av gjær, død gjær, proteiner og annet bunnfall.

Til neste batch trenger du kun 1,5 til 2 dl av de to nederste lagene (de kan være vanskelig å skille, men klarer du å fiske ut mest av det øverste, så gjør gjerne det. Men det har liten betydning)

Denne kalkulaturen lar deg velge slurry som gjær-kilde, og da er det lett å se hvor mye du trenger. http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/
 
Det ser veldig fint ut. Det øveste hvite laget er absolutt gjær, det under er nok en blanding av gjær, død gjær, proteiner og annet bunnfall.

Levende og død gjær skilles ikke når du vasker gjær. Heldigvis er det lite død gjær i karet når gjæringa er ferdig, vel å merke.
 
@gustavf Chris White beskriver en "vitaliseringsteknikk" i "Yeast" som går ut på å tilsette slurry'en litt 1.080-vørter, og la det stå 4-12 timer. Da skal død gjær bunnfelle seg, og du kan pitche det øvrige. Har du noen erfaring med det der?
 
Jeg gjorde noe lignende da jeg satte en starter fra en slurry som så litt shady ut. Jeg har ikke magnetrører så jeg rister litt dann og vann. Etter ca 8-10 timer så ristet jeg for så å la det stå og bunnfelle i 15-20 min. Så dekanterte jeg og fikk på den måten ut mye av det mørkere grumset.
 
Det ser veldig fint ut. Det øveste hvite laget er absolutt gjær, det under er nok en blanding av gjær, død gjær, proteiner og annet bunnfall.

Til neste batch trenger du kun 1,5 til 2 dl av de to nederste lagene (de kan være vanskelig å skille, men klarer du å fiske ut mest av det øverste, så gjør gjerne det. Men det har liten betydning)

Denne kalkulaturen lar deg velge slurry som gjær-kilde, og da er det lett å se hvor mye du trenger. http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/


Takker for svar :)
 
@gustavf Chris White beskriver en "vitaliseringsteknikk" i "Yeast" som går ut på å tilsette slurry'en litt 1.080-vørter, og la det stå 4-12 timer. Da skal død gjær bunnfelle seg, og du kan pitche det øvrige. Har du noen erfaring med det der?

Nei jeg har ikke prøvd noe slikt, men det gir litt mening. Død gjær produserer ikke CO2 og vil nok i mindre grad henge seg på CO2-bobler og flyte opp.
 
Tilbake
Topp