Vasking av fat

Eduard

Norbrygg-medlem
Det er for tiden mange hjemmebryggere som i hovedsak bruker fat til ølet sitt. Nå lurte jeg litt på hvordan dere rengjør og desinfiserer dem.

Jeg pleier å tømme fatet for ølrester, skyller godt i bunnen og bruker oppvaskbørste til å fjerne smuss. Stigerøret skylles også. Så skyller jeg igjen og fyller fatet med varmt vann og ca 1 dl klorin (den blå flasken slik den selges i matvarebutikker). Alt dette gjør jeg på badet slik at det ikke blir rotete på stuen.

Når fatet har stått en stund så tømmer jeg fatet og skyller det godt etter med vann og lar fatet stå oppned på et rent håndkle. Nå har det seg slik at jeg ikke ofte vasker fat siden de fleste vaskes hos foreningen vår. Og jeg har så mine tvil omtrent min vaskemetode.

Sånn, hvordan dar dere tak i denne noe kjedelige men høyst nødvendige aktiviteten?
 
Jeg pleier å vaske på noenlunde lik måte som deg, men ikke med klor, klor og rustfritt er ingen god kombinasjon.

Jeg pleier å vake grundig etter ca hver 5 gang. Da plukker jeg alle delene fra fatene og lar de ligge først i base så i syre. Så "luber" delene med næringsmiddelgodkjent smøring. Jeg pleier også være rask med å vaske fatene etter bruk. Når de er tomme så fyller jeg dem opp med Powdered brewery wash som får stå et døgn, så snur jeg fatet så det står et døgn på hodet. Jeg spyler også gjennom stigerører og gass stigerøret med "PBW". Så gjentar jeg prosessen med Starsan som jeg lår stå i fatet til neste gang jeg skal bruke det.

Skrev en liten generell vaskeguide her
http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1345
 
Jeg bruker klorin og kaldt vann. Lar det stå en stund, skyller derettet med kaldt vann, og til slutt med kokende vann. Vasker selvsagt vekk synlig skitt før desinfiseringen. Passer på at stigrøret også skylles godt. Klorin er vel ikke noe stort problem så lenge kontakttiden ikke blir for lang?

Gahr
 
Det beste er å først vaske med et basisk vaskemiddel f.eks Petit sin Stoutrens, og så desinfisere med en syre f.eks Petit sin Sterkrens (trenger ikke å skylles bort). Stigerøret kan du vaske med en dip tube brush, som er en tynn børste du kan skrubbe innsiden med. Klorin har veldig dårlig vaskeeffekt og er ikke veldig heldig å bruke på rustfritt, selv om kort kontakttid selvsagt minimerer slitasjen veldig. KrystallSoda er en veldig lett tilgjengelig base som har god vaskeffekt, det eneste aberet med det er at du får hvitt kalkaktig belegg (som er ufarlig) på stålet.

Felleskjøpet (fellesfjøset) selger vaskemidler for rustfritt til melkeindustrien, dette er bra saker som ikke koster skjorta.

Diptube brush:

http://www.homebrewhq.com/ProductDetails.aspx?productID=1834

Jeg har kjøpt veldig bra vaskemidler fra USA: B-brite til vasking, powder brewery wash er også genialt. Til å desinfisere er StarSan veldig genialt og den børsten kan også kjøpes fra USA. Morebeer selger alt dette og sender billig til Norge (les US Postal).

Glemmer man å skylle bort klorinen, får du nasty øl  >:D
 
Klorin er vel ikke noe stort problem så lenge kontakttiden ikke blir for lang?

Neida, bare jeg som er litt lat. ::)
Har ikke testet ut selv hvor lenge man skal ha klor i kontakt med stål før det korroderer, men har lest at man ikke skal overskride en time. Jeg pleier å la fatene stå mye lengre enn det, da kan jeg dele den kjedelige vasken over flere dager om jeg vil, slipper å ta alt med en gang ;)
 
Klorin og rustfritt stål er i teorien ikke bra, men med lav konsentrasjon og kort kontakttid skal det ikke være noe problem. Men 1 dl klorin i ett fat hørtes da vanvittig mye ut....?! Bruker selv (dog ikke i fat) bare en "dæsj" (dvs en kork eller to) i samme volum, og mener dette holder lenge (så lenge det lukter kraftig klor av blandingen)....Andre..?
 
Synes klorin er dumt og bruke, særlig med tanke på at du må skylle det vekk med geardia-vann.

Vel er klor lett og få tak, men bestiller man Iodophor, StarSan eller OneStep sanitizer en gang i året så har man så det holder. Alle disse desinfiksjonsmidlene trengs ikke å skylles vekk med geardia-vann   :idea:
 
Lars Bjørnstad skrev:
Klorin og rustfritt stål er i teorien ikke bra, men med lav konsentrasjon og kort kontakttid skal det ikke være noe problem. Men 1 dl klorin i ett fat hørtes da vanvittig mye ut....?! Bruker selv (dog ikke i fat) bare en "dæsj" (dvs en kork eller to) i samme volum, og mener dette holder lenge (så lenge det lukter kraftig klor av blandingen)....Andre..?

Tror det er desinfiserende i forhold 1 kork pr liter.
 
På bryggeriet bruker jeg en blanding av natronlut [= natriumhydroksidløsning = kaustisk soda = lut = NaOH] (50% konsentrasjon vannløsning) og klor (ca 15% konsentrasjon i vannløsning), blandet 1:1 og så vannet ut med 10-15x så mye vann. Dette tar knekken på alt og spiser også opp grov smuss ved CIP-rensing (Clean-In-Place resirkulering med pumpe og 'dusjhode' inni tanken). Jeg kan ikke tenke meg å bruke en såpass sterk blanding hjemme siden det er mye lettere å fjerne smuss med børste der, men likevel hadde det vært interessant å vite hvor mye klorin og kaustisk soda fra butikken ville tilsvare denne blandingen.

For the record, her er produktene jeg mener som man kunne bruke hjemme:

kaustik.jpg

Kaustisk Soda fra Krefting (Plumbo-fabrikken)

image

Klorin

Forøvrig er slingringsmonnet for konsentrasjon av natriumhypokloritt og natriumhydroksid (som er bestanddelene av Klorin slik Lilleborg selger den) ganske stort i følge databladet. Der står det 1-5% natriumhypokloritt og 0,1-1% natriumhydroksid, noe som får meg til å tro at det bare er de ytterste grensene HMS-databladet gjelder for. Kanskje noen kan se i skapet under vasken hva som står på selve flasken?
 
Eduard:

Se videoen som ligger linket fra faq-en på fat, den viser grundig hvordan fat skal vaskes og desinfiseres:
Genial video Video ligger nederst på tråden (link).

:skaal2:
 
Jepp :)

Han vasker øllinjene med vaskemiddel først, så skyller han med varmt vann og så desinfiserer han med StarSan.
 
I boka til Lars og Espen oppgis det at fire hetter Klorin i et gjæringsfat er sterkt nok til å desinfisere fatet. Jeg har alltid bruk fem hetter "for sikkerhets skyld", og har aldri hatt problemer med infeksjoner i gjæringsfatet. Hva er "oppdatert kunnskap" om hva som er tilstrekkelig oppløsning, og hvor lang kontakttid er tilstrekkelig for den oppløsningen. Jeg har alltid operert med minst en halvtime på Klorin-oppløsning, mens med Iodophor-oppløsning har det holdt med fem minutter (men det bruker jeg bare på små gjenstander).

Fei skrev:
Lars Bjørnstad skrev:
Klorin og rustfritt stål er i teorien ikke bra, men med lav konsentrasjon og kort kontakttid skal det ikke være noe problem. Men 1 dl klorin i ett fat hørtes da vanvittig mye ut....?! Bruker selv (dog ikke i fat) bare en "dæsj" (dvs en kork eller to) i samme volum, og mener dette holder lenge (så lenge det lukter kraftig klor av blandingen)....Andre..?

Tror det er desinfiserende i forhold 1 kork pr liter.
 
Takker! Men hva med kontakttid for klorinoppløsning, hvis jeg fyller ei gjæringsbøtte med 4-5 hetter? Et lite trick je bruker når jeg skal desinfisere flere gjæringsbøtter samtidig, er å stable dem inni hverandre med kloroppløsning imellom slik at det flommer over, og fylle det øverste/innerste helt opp.
 
Stigerøret for øl, jeg synes disse er på en måte for lange?
Har demontert et par fat, og når jeg skrur igjen øl-utgangen så vrir stigerøret seg slik at det står i spenn imot bunnen, på det ene fatet så kappet jeg likegreit av en 5-6mm, men hva pleier dere å gjøre for å få stigerøret til å stå riktig?
Det er så tynt at jeg klarer ikke å holde det igjen når jeg strammer skruen på posten..
 
Jeg kapper av ca. 1 cm på alle fat jeg har. Den siste lille resten (0,5L eller mindre) kan få ligge igjen. For å holde røret i midten bruker jeg en passe  vannpumpetang inne i fatet for å holde røret på plass mens jeg drar til. Har funket fint for meg.
 
Flott, da vet jeg at jeg ikke gjør en brøler når jeg kapper rørene :)
Jeg klarer ikke å bestemme meg for om Candirect hadde byttet pakninger på rørene, de er så flisete, så jeg bytter bare.. har jo et par nå så :D (Pakningene på lokkene ser bra ut iallefall)
 
Jeg ser ikke helt poenget i å kutte? Om stigrøret står litt i spenn mot siden i fatet gjør vel det ingen ting?
 
om det hadde stått i spenn til siden så, men det står i spenn i den lille bula midt i bunn av fatet
 
Tilbake
Topp