Vasking av glass

Hva er den beste måten å vaske ølglass på?

Har hittil bare satt dem i oppvaskmaskinen, men har forstått at dette er fy-fy mtp. skumdannelse? Gjelder dette isåfall bare om man bruker glansemiddel, eller sitter det rester av selve såpen igjen når maskinen er ferdig?
 
Det er glansemiddelet som er fy, resten er OK. Jeg skyller bare glassene godt i lunkent til varmt vann. Av og til bruker jeg en dråpe Zalo i, og skyller VELDIG godt etterpå.
 
Dersom du går på et utested med litt respekt for seg selv, har de egen vaskemaskin for glass pga glansmiddel. Samt at det i utgangspunktet kun brukes damp og minimale mengder vaskemiddel.

Vask med Zalo for hånd og skyll godt så blir det knall.

Noe som er mye mer ugreit er snus og make-up/lipsy. Dette ødelegger ølglass fullstendig mtp skum.
 
ikke bare glansemiddel som er fy. hvis det står et melkeglass eller en tallerken med saus i samme vaskemaskin feks så er ølglasset "ødelagt"

da blir det en tynn film på glasset pga fettet i melkeprodukter/matrester
da må du vaske det for hånd et titalls ganger eller med kaustisk soda før det blir brukbart igjen

legger ved et bilde av gode vs. dårlige ølglass
de til venstre er behandlet riktig
 

Vedlegg

  • beer_glass_slide.jpg
    beer_glass_slide.jpg
    55,7 KB · Sett: 1.629
tomv skrev:
da blir det en tynn film på glasset pga fettet i melkeprodukter/matrester
da må du vaske det for hånd et titalls ganger eller med kaustisk soda før det blir brukbart igjen

Kan man bruke kaustisk i oppvaskemaskinen tro?, istedet for vanlig vaskemiddel? (har kjørt uten glansmiddel lenge, så det er borte fra maskina)
 
neslekkim skrev:
Kan man bruke kaustisk i oppvaskemaskinen tro?, istedet for vanlig vaskemiddel? (har kjørt uten glansmiddel lenge, så det er borte fra maskina)

veit ikke. er redd for kaustisk soda jeg.
men.. forrige uke tok jeg ut filter, og renset maskinen, og kjørte et vaskeprogram med tom maskin med edikk istedet for vaskemiddel. så kjørte jeg glass uten noe som helst etterpå. og det ser ut som det fungerte veldig bra!
 
I studietiden jobbet jeg endel på pub.
Det vi gjorde nå og da var å vaske ølglassene i vanlig oppvaskmaskin uten glansemiddel men med godt med oppvasksåpe, kjørte et ekstra skylleprogram og kjørte gjennom glassvaskemaskinen som var en dampvasker.
Det var rett og slett nødvendig med jevne mellomrom for å få skikkelig skum-varighet på pilsen.
Ble fortalt at det skyldtes i hovedsak lebestift, lepsyl o.l og at det over tid dannet seg et fettlag som dampvaskeren ikke klarte å fjerne helt.
Reflekterte aldri over om det var korrekt for dette ble nå bare gjort på rolige kvelder uansett. Resultatet var nå at vi aldri sleit med flatt øl.

Så en god runde med zalo og oppvaskbørste før du vasker glassene i en ren oppvaskmaskin må jo garantere realt skum.
 
arve.thue skrev:
I studietiden jobbet jeg endel på pub.
Det vi gjorde nå og da var å vaske ølglassene i vanlig oppvaskmaskin uten glansemiddel men med godt med oppvasksåpe, kjørte et ekstra skylleprogram og kjørte gjennom glassvaskemaskinen som var en dampvasker.
Det var rett og slett nødvendig med jevne mellomrom for å få skikkelig skum-varighet på pilsen.
Ble fortalt at det skyldtes i hovedsak lebestift, lepsyl o.l og at det over tid dannet seg et fettlag som dampvaskeren ikke klarte å fjerne helt.
Reflekterte aldri over om det var korrekt for dette ble nå bare gjort på rolige kvelder uansett. Resultatet var nå at vi aldri sleit med flatt øl.

Så en god runde med zalo og oppvaskbørste før du vasker glassene i en ren oppvaskmaskin må jo garantere realt skum.

Zalo fjerner neppe bra nok når det kommer til fettrester. Personlig er jeg bare forsiktig med å fette til glassene, vasker glassene med zalo etter bruk, og vasker med krystallsoda når jeg først renser bryggeutstyr med det. Det funker utmerket, har selv testet metoden på et guinness-glass som et familiemedlem brukte til milkshake  :cheeky:.
 
Hm... Jeg har bestandig bare vasket glassene mine i oppvaskemaskinen. Med tabletter, og de inneholder vel også glansemiddel antar jeg. Synes i grunnen det har funket ganske bra. Da jeg om noen dager skal ha mannfolkekveld - med ølmat (kokt og grillet svineknoke m/ rotmos og sauerkraut) og øl - har jeg nettopp i dag tatt frem en masse glass og kjørt dem i maskinen uten vaskemiddel overhodet. 
Etter å ha lest denne tråden - senest innlegget over her ang. krystallsoda - kanskje en grei måte å vaske glassene på er å dem i maskinen med bare litt krystallsoda?

mvh

FredT
 
Velger å dra opp denne tråden istedet for å lage en ny - lurer på om folk, siden sist, har flere innspill på rens/vask av ølglass?
Har vært på utesteder hvor de tydeligvis gir blanke i hvordan de vasker (eller blanke i å vaske i det hele tatt) samt brukt en liten del av mine egne ølglass til melk, juice, brus m.m.

Har lest om alt fra hot water only til å bruke natron+salt+vann som en slags krem som smøres på innsiden av glassene før de skylles i kaldt vann..

fant også dette produktet som gir inntrykk av å gå grundig til verks:
http://www.micromatic.com/Templates/static/images/1851/Beer_Clean_3_pg.pdf
 
Tilbake
Topp