Vasking av utstyr

Marius K.

Norbrygg-medlem
Har nå tappet mitt første brygg på flaske :)

Jeg har vasket alt utstyret med Youngs cleaner blandet ut i varmt vann, men selv etter to runder med denne miksen synes jeg det lukter svakt øl av lokket til gjæringskaret og så vidt litt av selve karet. Er det normalt? Vil det kunne påvirke neste brygg? Jeg føler jeg har vasket godt og at det er rent, men det er kanskje ikke godt nok.. Merker det også lukter noe øl av slangen / heverten selv om jeg har pumpet miksen av varmt vann og youngs gjennom et par ganger og pumpet igjennom rent vann etterpå.

Ølet, som er en IPA, smaker ikke allverdens ide jeg tappet det på flaske. Det har blitt ganske alkoholsterkt (OG 1.074 og FG 1.012 sammenlignet med oppskrift som sa OG 1.070 og FG 1.018) da jeg endte på drøye åtte prosent, i stede for snaue syv. Øllet bærer preg av det synes jeg. Det er også blitt ganske grumsete. Tror muligens jeg plantet heverten litt vel langt nede i karet og tappet over litt mye grums i den andre gjæringsbøtta når jeg skulle flaske det.

Grattis med første brygg :)
Lukter ofte litt av kar og lokk etter vask, spesielt av en veldig humla øl som du sikkert har laga. Det pleier å forsvinne hvis jeg lar karet stå et døgn eller to i pbw. Men har brukt kar med svak lukt til gjæring, det har gått fint det. Så lenge det lukter svakt øl og ikke vondt går det sikkert bra :)
Innbiller meg at det setter seg litt fordi plast ikke er 100% tett og øllet tross alt har vært oppi der en stund, men om det stemmer veit jeg ikke.
Hevert og slanger tror jeg ikke jeg har merka noen lukt på etter vask, men jeg har sikkert ikke verdens beste luktesans.
Har aldri brukt Youngs cleaner selv.

De fleste øl smaker bedre etter litt tid til karbonering og modning enn de gjør rett fra gjæringskaret, så ikke bekymre deg for det - Hadde de ikke blitt bedre av det hadde vi alle sikkert bare øst oss et glass rett fra karet gløggstyle og droppa styret med flasker og fating :)
Er det humlepreget du savner vil dette komme bedre fram med karbonering, dette vil også muligens dempe alkoholsmaken med mindre den har vært gjæra for varmt. 8% er voksent det, men ikke overkill for en ipa.
Å få med litt gjær over i omstikkingskaret er ikke noe stress, du har fått litt mer grums i flaskene nå, men det meste av det legger seg på bånn under karboneringa.
Så alt i alt tror jeg ikke du har noe å bekymre deg over. Det første brygget er alltid lærerikt uansett.

Takk for tilbakemelding!

Da satser jeg på at vasken min holder :)

Savner litt humlepreget ja. Nå var det mye alkoholsmak, og lite humle,  så håper på at det retter seg som du sier ved at humlesmaken kommer med karbonering. Er veldig spent på resultatet!

Og som du sier så har det første brygget vært veldig lærerikt! Har allerede brygg nummer to under planlegging, og det skal i gjæringsbøtta til helgen :)

Angående smaken på øllet, så skal det legges til at jeg brukte en hel pakke Safale US-05 til en batch på ca. 7-8 liter. Det er kanskje litt mye, og kanskje det som kan ha ført til den litt utpregede alkoholsmaken?

Marius K. skrev:
Angående smaken på øllet, så skal det legges til at jeg brukte en hel pakke Safale US-05 til en batch på ca. 7-8 liter. Det er kanskje litt mye, og kanskje det som kan ha ført til den litt utpregede alkoholsmaken?

Jeg bruker en halv pakke til 10 liter og det holder mer enn nok mener jeg, iallefall hvis du rehydrerer den først.

Anders_1979 skrev:
Marius K. skrev:

Jeg bruker en halv pakke til 10 liter og det holder mer enn nok mener jeg, iallefall hvis du rehydrerer den først.

Antar det skulle holde ja, men kan det at jeg har brukt mer å satt usmak på øllet?

Er det noen som har en god metode for å vaske kranen i kjelen innvendig? Da tenker jeg ikke på den delen man kan skru av, men selve "hullet" i kjelen. I min er det noen riller på innsiden, og det virker som det har satt seg litt drit der som det er vanskelig å komme til. I og med at jeg tapper kald vørter ut kranen så bør jo den være helt ren for å unngå infeksjon.

Flaskebørste er fint å bruke.
Den jeg har bruker jeg også inni krana siden den er bøyelig. bare laget av bust og ståltråd

Ville ikke vært veldig bekymret for infeksjon ... vørteren har nettopp kokt og det er vel rimelig å anta at området du snakker om har hatt en temperatur nær 100 grader i minst 60 minutter.

Uansett er det jo greit å få rent - men tror neppe det utgjør noen infeksjonsfare?

Ørnegård skrev:
Ville ikke vært veldig bekymret for infeksjon ... vørteren har nettopp kokt og det er vel rimelig å anta at området du snakker om har hatt en temperatur nær 100 grader i minst 60 minutter.

Uansett er det jo greit å få rent - men tror neppe det utgjør noen infeksjonsfare?

Det er jo et poeng :)

Jeg forsøkte å få bort litt av øllukten av gjæringskaret, som jeg skrev om tidligere, ved å la det stå i 24 timer i en oppløsning av youngs cleaner og varmt vann. Jeg skylte godt med kaldt vann etterpå. Nå lukter det en blanding av øl og vaskemiddel. Jeg mener karene skal være rene, men kan denne lukten sette smak på øllet mitt?

DavidJ skrev:
De fleste øl smaker bedre etter litt tid til karbonering og modning enn de gjør rett fra gjæringskaret, så ikke bekymre deg for det - Hadde de ikke blitt bedre av det hadde vi alle sikkert bare øst oss et glass rett fra karet gløggstyle og droppa styret med flasker og fating :)
Er det humlepreget du savner vil dette komme bedre fram med karbonering, dette vil også muligens dempe alkoholsmaken med mindre den har vært gjæra for varmt. 8% er voksent det, men ikke overkill for en IPA.

Du hadde helt rett :) Ølet har nå stått en uke på flaske, og har allerde fått et fint skumlokk når jeg testet det. Humlepreget har kommet mer til sin rett og det er mindre alkoholsmak. Det smaker faktisk ganske så bra! Er mye mer fornøyd med prosessen rundt mitt andre brygg, så om det første ble bra så gleder jeg meg definitivt til fortsettelsen!

Hvordan er det med lukten på karet?
Jeg har ofte lukt igjen etter grundig rens, men dette forsvinner etter noen dager med lufttørking.
Setter alltid inn karene mine med Star San etter vask, mulig det kan ha noe å si på eventuelle uhumskheter som skulle kunne vokse opp mellom bryggene og lage lukt.

Geir H skrev:
Hvordan er det med lukten på karet?
Jeg har ofte lukt igjen etter grundig rens, men dette forsvinner etter noen dager med lufttørking.
Setter alltid inn karene mine med Star San etter vask, mulig det kan ha noe å si på eventuelle uhumskheter som skulle kunne vokse opp mellom bryggene og lage lukt.

Har satt en ny batch på den ene dunken. Luktet svakt av den, men virker som det er nokså vanlig, så satser på det går greit!

Det andre karet lukter så og si ingenting nå. Star san har jeg ikke kjørt etter vask, men kanskje jeg skal teste det neste gang!

Når jeg tapper på flaske nå så bruker jeg helt nye flasker. Disse skyller jeg i varmt vann og desinfiserer med Star San før flasking.

Dersom man bruker brukte flasker og skyller disse 3-4 ganger i varmt vann rett etter at man har sjenket ølet, vil det da være vask god nok?

Marius K. skrev:
Dersom man bruker brukte flasker og skyller disse 3-4 ganger i varmt vann rett etter at man har sjenket ølet, vil det da være vask god nok?

Jepp, jeg har gått over til den metoden. Derimot for flasker som har stått noen uker sitter derimot i noen tilfeller størknet øl igjen samme hvor mye man skyller, så da er sterkere skyts å anbefale.

Supert. Da slipper man litt arbeid bare man er flink til å skylle flaskene :)

Har forøvrig gått til anskaffelse av PBW. Hvordan vasker dere gjæringskar med den etter bruk? Om man skal fylle gjæringskaret helt opp og la det stå i 30 minutter, og samtidig bruke blandingsforholdet på boksen, så går det utrolig mye PBW og boksen forsvinner fort. Holder det bare å blande det ut i noen liter vann og vaske på "vanlig" måte uten å la det stå?

Jeg går for sistnevnte. Skrubber godt med børste og får fjernet all synlig skitt. Da skal det være klart for desinfisering.

bare ikke skrubb med noen som helst form for skrubb, bruk noe som er mykt nok til at det ikke lager riper i karet, blir det riper blir det mye lettere sittende igjen uhumskheter

Tilbake
Topp