Vasking/gjenbruk av tørrgjær

okran

Norbrygg-medlem
Sitter og leser noen kjekke små informasjonsbrosjyrer om Mangrove Jack's Craft Series, en serie tørrgjær. Der står bl.a. følgende:
"As a result of the drying process, Mangrove Jack's dried yeasts are not sutable for harvesting and/or repitching. For best results, always use a fresh sachet of yeast with every brew".

Jeg har jo sett påstanden før, om at tørrgjær ikke egner seg for gjenbruk, men også det motsatte: "Gjærkaka husker ikke at den engang har vært tørr" - altså: en gjærkake fra tørrgjær oppfører seg ikke annerledes enn en gjærkake fra fersk gjær.

Har selv gjenbrukt en Danstar Nottingham med så vidt jeg kan vurdere helt kurant resultat, og jeg ser at gjenbruk av US-05 er nevnt i flere tråder her, så det fungerer jo. Men kan noen si noe definitivt, erfaringsbasert eller faglig begrunnet, om påstanden fra Mangrove Jack's er:

a) bare tull, b) korrekt: tørrgjær egner seg ikke til høsting/vasking/gjenbruk, eller c) korrekt for MJs tørrgjær, men ikke allment? - eller muligens d): Jo, det fungerer, men er ikke optimalt?
 
Jeg heller sterkt mot a) bare tull. Det er vanskelig å forstå at gjæren blir ødelagt i tørkeprosessen på en slik måte at den ikke kan gjenbrukes, men fint formerer seg i det første gjæringsforløpet.
 
Jeg heller sterkt mot a) bare tull. Det er vanskelig å forstå at gjæren blir ødelagt i tørkeprosessen på en slik måte at den ikke kan gjenbrukes, men fint formerer seg i det første gjæringsforløpet.

------ eller at dette skulle være en særegenhet med tørrgjær fra Mangrove Jack's.
Neppe.
 
Nei, jeg syntes også dette hørtes rart og usannsynlig ut. Så jeg får vel satse på å motbevise det, da. Noen som ellers har erfaringer med denne serien?
 
Leste at forklaringen fra Mauribrew skulle være at gjæren forandret fort egenskaper etter noen generasjoner,raskere enn andre gjærstammer. Noen spekulerte i at dette kun skyldes at det var flere gjærstammer i pakken. Var noen bryggere i Australia som hadde prøvd å gjenbruke M44 og de ble visstnok ikke fornøyde.

Enig i at dette høres merkelig ut og kan like gjerne være rent tull

Edit: fant den tråden http://www.forum.realbeer.co.nz/for...-craft-yeast?commentId=1500433:Comment:208760
 
Takk for den linken. Her er vi jo kanskje i nærheten av en mulig forklaring, ja... Men ser at oppfatningene spriker - noen har f.eks brukt flere generasjoner av M79 og er veldig fornøyde. Det er den jeg har gående. Må nok prøve, ja...
 
Leste at forklaringen fra Mauribrew skulle være at gjæren forandret fort egenskaper etter noen generasjoner,raskere enn andre gjærstammer. Noen spekulerte i at dette kun skyldes at det var flere gjærstammer i pakken. Var noen bryggere i Australia som hadde prøvd å gjenbruke M44 og de ble visstnok ikke fornøyde.

Er det flere gjærstammer i pakka, så gir det absolutt mening. Det er uvanlig at gjærprodusenter gjør det, men selvfølgelig ei mulighet.
 
Tilbake
Topp