Vedrørende Beer Smith og skylling

Når Beer Smith sier at du skal batch sparge med x antall liter etter mesking og sier at du skal skylle med vann på 75.6 grader i to omganger, menes det da at mesken skal bli 75.6 grader, slik at første skyllings vanntemperatur må tilpasses slik at mesken blir 75.6 grader, eller at vannet som helles i mesken skal holde 75.6 grader begge skyllingene før de går i mesken?

Snakker om single infusion, medium body, batch sparge meskeprofil. Noen som har  erfaringer?

Sliter med lav pre boil og og lav fg, så mistenker at jeg får med lite ugjærbare sukker. Mesker mellom 65 og 67 grader.
 
Fly sparge gir ikke nødvendigvis bedre utbytte enn batch sparge.
Mash out er en stor fordel for utbyttet uansett.
Jeg har vært oppe i 92% utbytte ved batch sparge, men ligger med normalbryggingen min mellom 82 og 85%.
godt gjennomført batch sparge er bedre en mange fly sparge oppsett.
 
FrodeM skrev:
Hvilken "brewhouse efficiency" oppnår du? Hvilken FG? Hvordan / hvor fint knuser du malten?
Brewhouse efficency eller total efficency (beersmit2) ligger på siste brygg på 84,5%
fG der ble 1012 OG var 1.059
Measured efficency 84,9.
Fornøyd med det :)
 
Jeg oppnår ca 60-65% mash efficiency og rundt 53-53% brewhouse efficiency.

Utstyret jeg bruker for å meske er en 50l stålkjele med stor pose oppi av praktiske grunner. Har ingen varmekilder til kjelen under mesk og kjelen er isolert med liggeunderlag alle veier, så jeg har ca 1 grad varmetap i timen. Har kran i bunnen.

Knuser malten med monstermill MM-2 på stock innstillinger samme dag eller dagen før brygging.

Jeg kan gi et eksempel på et brygg:

Porter
11,5 kg pale malt
1,14 kg cara/crystal
0,7 munich
0,42 black patient
0,42 chocolate malt
Bruker ph-stabilizer i meskevannet

Mesking:
mesker med 37 liter vann på 65 grader strike temp (71,2 grader) i 60 min
tømmer langsomt ut
fyller på 13,6 liter vann på 75,6 grader i 10 min
tømmer langsomt ut
fyller på 13,6 liter vann på 75,6 grader i 10 min
tømmer langsomt ut.

ca 49 liter før kok OG 1,056. Beersmith estimerer 1,061.
ca 43 liter etter kok OG 1,060 (inkl ca 3 liter trub)  Beersmith estimerer 1,073
ca 40 liter etter gjæring FG 1,006 (inkl ca 2 liter gjær) Beersmith estimerer 1,015
 
Du kjører ikke mash out, men du batch sparger.
Batch sparger, og fyller på med vann på 75,6 grader etter mesking på 68...
Etter meskingen tøm det så raskt som maltsengen tillater, fyll på skyllevann på 80-90 grader, rør godt! Sirkuler litt og vent 15 min. Tapp. Gjenta.
Vips så er effektiviteten oppe :)
 
Jeg har ikke noen eksakte målinger på første vørteren. Den er klart mye mørkere og søtere. Jeg skal sjekke den på neste brygg.
 
En observasjon: Du mesker ved lav temperatur - 65 og poteren gjærer svært langt ned - 1.006. Lav mesketemperatur gir god utgjæring, men konverteringen av stivelse til sukker i meskingen tar lengre tid og smaken kan bli "tynn".

På mitt system ville en temperatur på 67.5 - 68 være passe for en Porter og gi en utgjæring i det området Beersmith antyder.

Dersom jeg mesker på 66 grader så må jeg meske i 90 minutter for å få konvertert alt.

Er det noen grunn til at du mesker så lavt?  Og har du kalibrert termometeret?
 
Grunnen til at jeg mesket med så lav temperatur på denne porteren er at det er en klone av Nøgne Ø porter, og oppskriften fra Kjetil sa 65 grader mesketemperatur. Jeg kunne nok kanskje mesket 90 min ja. Termometer er kalibrerte.
 
Dersom man har en fg måling før skylling kan man se om effektivitetsproblemet skyldes at ikke all stivelse er konvertert til sukker eller om man ikke får ekstrahert det konverterte sukkeret. Jeg ville ha startet med det første punktet.

Anbefaler refraktometer dersom du ikke allerede har dette.
 
magne1972 skrev:
Du kjører ikke mash out, men du batch sparger.
Batch sparger, og fyller på med vann på 75,6 grader etter mesking på 68...
Etter meskingen tøm det så raskt som maltsengen tillater, fyll på skyllevann på 80-90 grader, rør godt! Sirkuler litt og vent 15 min. Tapp. Gjenta.
Vips så er effektiviteten oppe :)

Jeg ble litt forvirret. Du skriver først at du fyller på med vann på 75,6 grader. Men i nesten linje sier du 80-90 grader? Jeg regner med at vannet skal være 75 grader i mesken? Så da trengs det et sted mellom 80-90 grader? Skjønte jeg det riktig?

Men, tømmer du vørteren som er etter meskingen først, før du tilsetter skyllevannet? Slik at det er "tørr" malt du tilsetter skyllevannet til? Eller tar du bare og heller det du får plass til av skyllevann oppi mesken, før du har tømt ut noe som helst?
 
magne1972 skrev:
Du kjører ikke mash out, men du batch sparger.
Batch sparger, og fyller på med vann på 75,6 grader etter mesking på 68...
Etter meskingen tøm det så raskt som maltsengen tillater, fyll på skyllevann på 80-90 grader, rør godt! Sirkuler litt og vent 15 min. Tapp. Gjenta.
Vips så er effektiviteten oppe :)

Jeg har en relativt dårlig effektivitet på 68 prosent, jeg batch sparger men har aldri mesket ut. Kan jeg få bedre effektivitet om jeg mesker ut? Tenker da om jeg tilsetter vann slik at jeg får 78 grader?
 
kintii skrev:
magne1972 skrev:
Du kjører ikke mash out, men du batch sparger.
Batch sparger, og fyller på med vann på 75,6 grader etter mesking på 68...
Etter meskingen tøm det så raskt som maltsengen tillater, fyll på skyllevann på 80-90 grader, rør godt! Sirkuler litt og vent 15 min. Tapp. Gjenta.
Vips så er effektiviteten oppe :)

Jeg har en relativt dårlig effektivitet på 68 prosent, jeg batch sparger men har aldri mesket ut. Kan jeg få bedre effektivitet om jeg mesker ut? Tenker da om jeg tilsetter vann slik at jeg får 78 grader?

Av det jeg har lest, så er det flere som sier at de får opp effektiviteten. Men, det er også slik at hvis du klarer å gjøre om all stivelse til godsaker under meskingen, så får man ikke noe høyere utbytte av utmesk. Men 100% konvertering er vel kanskje ikke så lett å oppnå. Selv kjøpte jeg meg iodin idag, så nå skal jeg teste hva som fungerer best.
 
Tilbake
Topp