Vestbryggs Nelson Pale Ale

Bruk begge posene. Rehydrer gjæren i 2 dl. kokt vann, som er kjølt ned til 35 grader i 15 min. før du tilsetter gjæren. Rist inn så mye luft som du orker i vørteren før du tilsetter gjæren. Det holder med 14 dagers gjæring, ikke 18-20 dager som det står i oppskriften. Lykke til!

Med OG på 1.052 er 1 pose rehydrert tørrgjær nok til 21 liter vørter. Siden du er veldig fersk tipper jeg du vil ende opp med litt mindre enn 25 liter til gjæring (det skjedde i alle fall meg de første gangene...), så 1 pose holder nok. Hell gjæren i 2dl kokt vann som er avkjølt til 37 grader, la stå en halvtime, rør rundt og la stå en halvtime til.

Prøv å treffe OG på 1.052, det er mer sentralt enn at du får akkurat 25 liter til gjæring. Ser du at det blir mindre enn oppskriften sier kan du justere humlemengdene i forhold til hvor mange liter du faktisk har.

Husk på å riste gjæringsbøtta, røre kraftig med visp etc for å få inn mest mulig oksygen i vørteren før du setter den til gjæring.

Du har ett bryggesett å se fram til her. Nelson PaleAle er fantastisk god! Gikk ned på høykant hos oss hvertfall. Lykke til!

Tusen takk for mange svar! Men æææ, ikke vær uenige da ;)
Forvirrende for en fersking.
Vi ble enig om å prøve Einars råd denne omgang :) Lukter nydelig av vørteren hvertfall!

Traff på OGen, mengden ble ca 22,5l. Mannen sa han hadde vann i slik at det var "mer enn 25 liter hvertfall" til skylling. Og så er jeg ganske liberal på mengden med grums som må ligge igjen i kjelen, så er foreløpig fornøyd :) Nå skal det få kose seg sammen med Vestbryggs Mild Jul(satt igår), gleder meg vilt!

Sikkert min feil. men min Nelson pale fra vestbrygg ble ganske kjedelig og lite fruktig. Ingen usmak, men bare litt boring. flatt på 19 i gjæring.
mulig at tørrhumlinga ikke fikk nok kontakt med øllet? mangler definitivt humle.

Nelson Pale Ale var mitt første brygg også, og det ble fantastisk resultat. Absolutt noe å glede deg til :)

Har vært med på noen brygg til nå(mannen og bryggekompisen hans, samt fatteren), men de er så unøyaktige! Kvantitet fremfor kvalitet, jo høyere gjæringstemp, jo bedre. Hygiene er bare veiledende, jeg spylte den skikkelig godt altså...

Så nervene mine tåler ikke brygging om ikke jeg er sjef....... :p

Brygget denne igår, og endte opp med en OG på 1.060, bommet med 2 liter i bøtta. Gleder meg stort til denne.

Hvilken fersk gjær har dere brukt på denne? Selv ble jeg anbefalt wlp 007.

Skjønner egentlig ikke hvordan jeg endte opp med såpass godt utbytte. Begynner å lure på om jeg har fått for mye malt.... Eller at jeg er blitt flinkere å brygge :D hehe

Brygget denne igår, og endte opp med en OG på 1.060, bommet med 2 liter i bøtta. Gleder meg stort til denne.

Hvilken fersk gjær har dere brukt på denne? Selv ble jeg anbefalt wlp 007.

Skjønner egentlig ikke hvordan jeg endte opp med såpass godt utbytte. Begynner å lure på om jeg har fått for mye malt.... Eller at jeg er blitt flinkere å brygge :D hehe

Bommet med to liter pluss eller minus?

Minus. Hadde 27, 5 liter til kok. Endte opp med 23 liter i gjæringskaret. Kokte 60 min, så ca 4 liter fordamper i timen, med mitt oppsett.

Vi brukte Safale tørrgjær. Beste ølet jeg har smakt, så vi kjøpte et nytt sett sist vi var i Bergen :)
Drikker lite selv, men fryktelig flink til å gi bort, så det er allerede tomt...

Tilbake
Topp