Lav OG (Vestbrygg tradisjonell Juleøl 5,5%)

Hei.

I går kveld laget vi en batch med Vestbrygg sitt tradisjonelle juleøl 5,5%. Valgt å gjære som en kjølig ale.

http://www.vestbrygg.no/assets/Uploads/products/files/Info-Juleol-55.pdf

Vi følte brygge prosessen gikk bra og ventet å få et godt resultat.
Men OG ble lavere enn forventet ut i fra oppskriften. Den ble 1,044 skulle være 1,055
Slutt volum ble 25 liter. Er satt til gjæring.

Hva kan ha gått galt ?
Kan vi justere noe nå ?

Kort fortalt.
Mesking:
16 liter til mesking. Mesketemperatur før vi satte korn i var på 70 grader. Tok av platen og pakket inn. Mesketemperatur ved meskeslutt ( etter 60minutter) på ca 61 grader.

Skylling:
av mesk i ekstra gjæringsbøtte i ca 15-20 minutter. 16 liter 78 grader.

Koking:
Koking i ca 80 minutter +

Kjøling
Med kjøler til ca 20 grader.

Gjæring:
2 poser med safale 05 tørrgjær

Hva kan ha gått galt ?
Kan vi justere noe nå ?

Takk for svar
 
Skylling en burde tatt ca 45 min med skyllevannet jevnt fordelt. Røre i mesken underveis hjelper det og.

På de to punktene er det en del poeng å hente.
 
Er det BIAB dere bruker? Ville nok selv ha gått for 19l mesk, samt hevet tempen noe på skylling/ utmesk. I et gjæringskar mister en fort temperatur.
 
Hei,
Jepp, BIAB.
Hva vil resultatet av dette bli tro med "så lav"OG... ?
Noe jeg kan gjøre nå for å øke OG....maltekstrakt ?
 
Det går vel det men påvirker ølet. Forholdet mellom base og spesial (og Munic) endrer seg litt.
Men vet ikke om det bør humles mer for det er nok blitt mer bittert nå med lavere OG.
Gjør du noe slikt så pass på at det kommer minst mulig oksygen i det.
Resultatet kan bli bra slik det er og vet ikke om jeg hadde gjort det.
Lag heller ett til :)

Bruker du ca 2,5l vann pr kg malt i mesken skal det være nok. Antar du partiskyller og deler du skyllinga i to og lar det renne av seg så blir kanskje gravity høyere.
Hvis temperaturen gikk fra 70C ved start innmesk til f eks 64C når maltet var i gryta, så er det ikke sikkert at konverteringen var ferdig. Ned til 61C krever kanskje mer tid. Jodtest kunne vist det. Et meskesteg rundt 70C kan avhjelpe det. Hva med å ha plata stående på med svak varme under meskingen? Selv gjør jeg alltid det.
 
Tilbake
Topp