VGs juleøltest

Jeg har ikke sett Dagbladet sin test, men kan noen verifisere denne kommentaren til artikkelen:

Seriøst! Det er vanskelig å finne et sterkere argument mot at disse øltestene har objektiv holdbarhet enn at den solide testvinneren i Dagbladets juleøltest kommer på siste plass i VGs test.
 
Jepp. Underlig jul. Jaja, får vel nesten tvinge meg gjennom ei flaske og sjekke  :biersmile:
 
Tja. Dagbladet velger å la dansker som ikke nødvendigvis kjenner norsk juleøltradisjon bedømme norsk juleøl. Det tyder på manglende kulturell selvtillit.
 
Dalaker skrev:
Så masse ølfolk i juryen og så God Jul helt sist? Hva pokker skjer?
Kanskje de mener at den ikke treffer kategorien juleøl? Og årsaken til at den gjorde det godt hos danskene var at de ikke har samme forhold til norsk juleøl, og derfor dømte på smaken?
 
Bjarte H skrev:
Kanskje de mener at den ikke treffer kategorien juleøl? Og årsaken til at den gjorde det godt hos danskene var at de ikke har samme forhold til norsk juleøl, og derfor dømte på smaken?

Ikke en dum teori egentlig, men:

"Ubehagelig duft og smak, lukter våt hest og smaker fjøs."

sier panelet om God Jul. Greit at det er forskjeller i smak og slikt, så man kan forvente forskjellige vinnere i forskjellige tester. Men det høres jo ut som de direkte MISLIKER denne ølen og helst ville slippe å drikke den. Svært pussig.
 
Dalaker skrev:
"Ubehagelig duft og smak, lukter våt hest og smaker fjøs."
sier panelet om God Jul. Greit at det er forskjeller i smak og slikt, så man kan forvente forskjellige vinnere i forskjellige tester. Men det høres jo ut som de direkte MISLIKER denne ølen og helst ville slippe å drikke den. Svært pussig.

Og det lukter garantert ikke våt hest av den flaska, vi testet en på jobben sist Torsdag (før julebordet), og alle var enige om at det luktet godt jul av den, om den var så nydelig å drikke var derimot en annen sak :)
 
neslekkim skrev:
alle var enige om at det luktet godt jul av den, om den var så nydelig å drikke var derimot en annen sak :)
Dette høres nesten ut som Underlig Jul, sikker på det var God Jul?
 
Ja, den med grønn etikett. (syntes smaken ikke mintes så mye om øl, litt som gammeldansk ellernoe jeg ikke klarte å fastsette, men lukta, den var bra)

Har ikke åpnet Underlig jul enda, den står i kjøleskapet på jobben..
 
Pussig at du skulle nevne Gammel Dansk, om Underlig Jul står det i juleøltesten at: "Noen i panelet synes det har en påtrengende kryddersmak, minner mest om Gammel Dansk."

Jeg vil tippe at når du har fått smakt Underlig Jul så setter det "kryddersmaken" til God Jul litt i perspektiv..

Fortsatt forundra over detta. Terningkast 2. Hvirker helt mørkt på meg.
 
Merkelig, må sjekke i skapet hva som står igjen, bomma vi allikevel?

Vi kjøpte God Jul fordi den fikk 7'er i en annen test, og Underlig Jul mener den fikk noen kommentarer et sted.
 
Underlig Jul har typiske gløggkrydderier, nellik og allehånde tror jeg. Lukter skikkelig jul, og ikke dumt med et glass for å få julestemningen etter min mening. Men en hel flaske aleine blir altfor voldsomt.

God Jul derimot synes jeg er en sjuer-øl, så derfor jeg er så innmari forbausa over testen i VG.
 
Ikke legg så mye vekt på juleøltester i avisene, enten det er med eksperter eller legfolk. Det er underlig hvordan man kan oppleve at enkelte øl fungerer glimrende en dag, for så å falle totalt gjennom en annen. Gruppedynamikken i slike tester kan også gjøre at øl oppleves annerledes enn normalt. Jeg pleier å sitte i testpanelet til BA i Bergen, og synes det er svært artig, men jeg har blitt overrasket et par ganger over hva vi kommer fram til.

alle ølene i slike tester smakes blindt. Dette er foraåvidt vel og bra om man skal bedømme typeriktighet og søke etter kvalitetsfeil, men i tester hvor man gjerne ikke er så opphengt i typeriktighet (hva er et juleøl, egentlig, når vi ikke strengt fokuserer på det norske lager-juleølet fra de store bryggeriene?), kan blindtesten fort komme til kort. det å vite hva man drikker, og også ofte vite noe om måten det er fremstilt på, kan etter min mening høyne smaksopplevelsen betraktelig. Og når vi snakker om hva vi synes er godt å drikke, så er det jo tale om en totalopplevelse hvor smak og lukt kombineres med det visuelle, eventuell forkunnskap, stemning, sted selskap osv.

Jeg mener slike tester først og fremst kan vise oss noen tendenser. Hvis et øl gjennomført havner på bunnen i blindtester, er det kanskje reelt at ølet ikke er det helt store (eller ikke er typeriktig, hvis det er en aktuell problemstilling).

Jeg synes forævrig også det er rart med Nøgne Ø God Jul, men legger ikke så mye vekt på det. Med beskrivelser som "våt hest" og "fjøs", høres det forøvrig ut som de har fått smake et brett-infisert eksemplar.
 
Når det gjelder testen av Nøgne Øs God Jul, så er det snakk om to forskjellige årganger av dette ølet.
Der terningen burde vist syv, ble det drukket Gud Jul fra 2009. I VGs test der den fikk terningkast 2, ble det drukket 2010 utgaven.
2009 er for meg hva julen handler om. Duft av jul fra man åpner flasken, og med deilige krydder ned til siste dråpe.
2010 var et meget umodent og uferdig øl, som antageligvis vil være en av neste års tester helt i teten.
Dersom du har anledning, kjøp 2010 nå, og lagre denne til neste år, eller enda bedre, julen 2012. Dette ølet kan lagres i opp til fem år.
 
Richard og jeg testet tre årganger av NØ God Jul i fjor, og vi kom til at den som var lagret i ett år var best. Det skal vel sies at 2007-årgangen kanskje ikke var lagret under optimale forhold, mener jeg å huske.
 
Ølvind skrev:
Richard og jeg testet tre årganger av NØ God Jul i fjor, og vi kom til at den som var lagret i ett år var best. Det skal vel sies at 2007-årgangen kanskje ikke var lagret under optimale forhold, mener jeg å huske.

Flasken fra 2007 var ikke lagret så dårlig, tror den sto i en mørk bod hele tiden. Et kjølerom ville vært enda mer optimalt.
 
Tilbake
Topp