Ikke legg så mye vekt på juleøltester i avisene, enten det er med eksperter eller legfolk. Det er underlig hvordan man kan oppleve at enkelte øl fungerer glimrende en dag, for så å falle totalt gjennom en annen. Gruppedynamikken i slike tester kan også gjøre at øl oppleves annerledes enn normalt. Jeg pleier å sitte i testpanelet til BA i Bergen, og synes det er svært artig, men jeg har blitt overrasket et par ganger over hva vi kommer fram til.
alle ølene i slike tester smakes blindt. Dette er foraåvidt vel og bra om man skal bedømme typeriktighet og søke etter kvalitetsfeil, men i tester hvor man gjerne ikke er så opphengt i typeriktighet (hva er et juleøl, egentlig, når vi ikke strengt fokuserer på det norske lager-juleølet fra de store bryggeriene?), kan blindtesten fort komme til kort. det å vite hva man drikker, og også ofte vite noe om måten det er fremstilt på, kan etter min mening høyne smaksopplevelsen betraktelig. Og når vi snakker om hva vi synes er godt å drikke, så er det jo tale om en totalopplevelse hvor smak og lukt kombineres med det visuelle, eventuell forkunnskap, stemning, sted selskap osv.
Jeg mener slike tester først og fremst kan vise oss noen tendenser. Hvis et øl gjennomført havner på bunnen i blindtester, er det kanskje reelt at ølet ikke er det helt store (eller ikke er typeriktig, hvis det er en aktuell problemstilling).
Jeg synes forævrig også det er rart med Nøgne Ø God Jul, men legger ikke så mye vekt på det. Med beskrivelser som "våt hest" og "fjøs", høres det forøvrig ut som de har fått smake et brett-infisert eksemplar.