Viability ,hvilken dato gjelder i mr malty?

Egil Berntzen

Norbrygg-medlem
Skal jeg legge inn produksjonsdato i mr malty?
Skjønner ikke helt med utløpsdatoer 12 okt og wlp0007.
OG 1.088 - blir det 2,7ltr starter og to rør?
Har magnetrører.
Satt 2,7 l starter til koking nå så takknemlig for raskt svar

Med mindre du har fått tak i de nye pakkene til White Labs (ikke rør, purepitch), som oppførerer pakkedato og har holdbarhet på 7 mnd :p

Husk at du trenger så god lufting som mulig til en så stor øl.
Det, og 007 har en tendens til å flokkulere kraftig, så det er mulig gjæringen gir seg tidlig uten litt hjelp i form av agitasjon.
Ellers er 007 et flott gjær :)

Jeg prøvde meg med O2 på en blonde som er ferdig gjæra nå men det var ikke mye som kom ut av beluftingsstein med 0,5m så jeg rista dunken i tillegg på den.
Mulig jeg bør gå over til 2 m Stein men øllet gjæret greit ut og smaker godt foreløpig.
Men den ligger ikke så høyt i OG da.
Mye å lære:)

Viabiliteten til de nye pakkene er helt anderledes enn på de tidligere. De nye pakkene er sanitert og man forventer min 50% levende etter 6 mnd. Litt mer utfordende å legge inn i mrm.

Viabiliteten til de nye pakkene er helt anderledes enn på de tidligere. De nye pakkene er sanitert og man forventer min 50% levende etter 6 mnd. Litt mer utfordende å legge inn i mrm.

Da sitter jeg med min første pakke med purepitch. Hvordan håndterer dere disse i mr. malty?

Da sitter jeg med min første pakke med purepitch. Hvordan håndterer dere disse i mr. malty?
Skulle jeg gjerne like å vite. Kjøpte nettopp selv fra Vestbrygg, og da jeg spurte om det samme fikk jeg flakkende blikk og fikk høre at det som har stått på pakkene tidligere (og som alle hjemmebryggere har ment er heelt feil) kanskje viste seg å være riktig likavel, dvs at man trenger mindre gjær enn det man har trodd og at gjæren holder seg mye lengre enn det ryktene har sagt. Til slutt sa de at de håpte at gjærprodusentene selv lagde en gjærkalkulator. Konklusjon? Mer forvirring.

I Mr.Malty kan du fjerne krysset for "Calculate Viabilty from Date" og taste inn tallet selv. Ved utløpsdato som er 6 måneder etter produksjon skal pakkene ha 50% levende celler, så da må viability reduseres med ca 8% (fra 100) for hver måned gjæren er etter kjøpsdato. Dette er gitt at celledøden er lineær og det tror jeg vi kan gå ut fra at den er.

En to måneder gammel pakke vil ha en Viability på 100 - (2 * 8 ) = 84%

50% ved utløpsdato gjelder uansett pakning i følge Chris White og Neva Parker (Presentasjon på Hjemmebryggerhelgen i april). Purepitch har 6 mnd best før og rørene 4 mnd. Enkelt :)

I Mr.Malty kan du fjerne krysset for "Calculate Viabilty from Date" og taste inn tallet selv. Ved utløpsdato som er 6 måneder etter produksjon skal pakkene ha 50% levende celler, så da må viability reduseres med ca 8% (fra 100) for hver måned gjæren er etter kjøpsdato. Dette er gitt at celledøden er lineær og det tror jeg vi kan gå ut fra at den er.

En to måneder gammel pakke vil ha en Viability på 100 - (2 * 8 ) = 84%

Jeg tror ikke celledøden er lineær, men eksponensiell

Tilbake
Topp