Vienna lager

Hei.
Prøvde min vienna lager som nå har karbonert en uke.
Tydelig lukt av svovel.
Men den er veldig tørr, kan svovelen ha noe med det?
Brukte WLP838 Southern German Lager og den endte på FG 1010
Den skal stå en uke til på karbonering før den får 3-4 mnd på 4 grader

Svovel er vel ganske vanlig på noen gjærtyper, spesielt lagergjær, forsvinner etter litt lagring.

Erindrer vagt å ha lest et sted at svovel i litt over sin normale konsentrasjon kan bidra til tørrhet, men husker ikke kilde på stående fot.

Det er helt normalt at ferskt lagerøl har et visst preg av svovel og vanligvis forsvinner det med lagring.
Det at ølet er så tørt har nok andre grunner. Kan du poste oppskriften?

Lukten av svovel har neppe noe å gjøre med sulfat å gjøre. Både de fleste sulfatene og rent svovel er for alle praktiske formål luktfrie. Det vi omtaler som lukt av svovel er som regel ulike sulfider og særlig hydrogensulfid, som er omtrent like giftig som blåsyre...

Det er helt normalt at ferskt lagerøl har et visst preg av svovel og vanligvis forsvinner det med lagring.
Det at ølet er så tørt har nok andre grunner. Kan du poste oppskriften?

Lukten av svovel har neppe noe å gjøre med sulfat å gjøre. Både de fleste sulfatene og rent svovel er for alle praktiske formål luktfrie. Det vi omtaler som lukt av svovel er som regel ulike sulfider og særlig hydrogensulfid, som er omtrent like giftig som blåsyre...

Så det er da kanskje ikke anbefalt å drikke ulagret lager hvis man er uheldig og har høye verdier av hydrogensulfid?

Hydrogensulfid lukter råtne egg og har luktgrense på 0,13 ppm. Over 100 ppm blir luktesansene bedøvet, og da begynner det å bli farlig. Hvis ølet luker som en gjødselkjeller er det kanskje ikke så lurt å drikke det. Jeg tror at faren med H2S i ølet er minimal. Det lukter så inn i h... At man ikke inntar dette frivillig.

Hydrogensulfid lukter råtne egg og har luktgrense på 0,13 ppm. Over 100 ppm blir luktesansene bedøvet, og da begynner det å bli farlig. Hvis ølet luker som en gjødselkjeller er det kanskje ikke så lurt å drikke det. Jeg tror at faren med H2S i ølet er minimal. Det lukter så inn i h... At man ikke inntar dette frivillig.
Hehe nei denne har bare et svakt hint av svovel.
Men det var godt å vite da det blir nok flere lagere.
Som nok kommer til å bli prøvesmakt gjennom lagringsprosessen.:p

Prøvesmaker en ny flaske til ekstraomgangene, og den er ikke tørr:D . Derimot synes jeg den gode smaken av vienna malt har dempet seg kraftig, noe jeg synes er dumt. Nå har jo denne bare stått 2 uker på lagring. Vil maltpreget i ølet dempes av lengre tids lagring?

Tilbake
Topp