Vin og bar vs bryggselv

Veldig god erfaring med både Bryggselv og Vin og Bar! Det er viktig for oss hjemmebryggere at vi har flere aktører i markedet da dette vil totalt sette gi oss et bredere tilbud og konkurransemessige priser.

Liker ikke spesielt godt dette typen tråder da de sjelden blir vedlig balanserte.  :jaha:

Stå på både Bryggselv og Vin og Bar. Takk for den servicen jeg så langt har fått og lykke til i arbeidet med å hjelpe oss hjemmebryggere til en enklere hverdag!!  :biersmile: :biersmile:
 
Espen Unnvik skrev:
Registrerer at de fleste som har ting å beklage seg over har problemer med leveringstid.

OK, har man avtalt at en vare skal sendes samme dag så er det jo greit om leverandøren gjør som avtalt.

Men, slikt ser vi jo også i ALLE andre sammenhenger, så kanskje vi som hjemmebryggere også må se litt på våre egne rutiner.
For eksempel: er det lurt å planlegge ett brygg to dager før man skal brygge når man mangler helt essensielle ingredienser og
ikke har en backup plan ?

Selv pleier jeg å bruke god tid på å planlegge ett brygg, av og til gjerne uker, kanskje måneder.
Finjusterer på oppskriften, vannjustering, valg av gjær, humle etc....hvis det er en øltype jeg ikke er godt kjent med bruker jeg god tid på lese meg opp på emnet, finne flere kilder osv...

Når jeg føler at oppskriften er på plass bestiller jeg inn de varene jeg trenger, så brygges det når det passer.
Da slipper jeg også å bli frustrert og forbanna når jeg egentlig skulle ha en kosedag med brygging.

Når det gjelder gjær synes jeg forøvrig det er greit å ha en liten private "gjærbank" med noen få men "multianvendbare" gjærtyper, slik at om jeg skulle få ett innfall har jeg muligheten til å brygge innen ett par dager.
Det kan være fint å planlegge et brygg i lang tid.
Samtidig er det ikke alltid det er nødvendig, som feks om du skal brygge et brygg du har brygget før.
Uansett vil jeg si det veier til leverandørenes fordel om de klarer å levere varer raskt.
Jeg bruker stort sett vin og bar, hovedsaklig på grunn av beliggenhet, men også fordi de er hyggelige.
Bortsett fra nettsider og lagerføring, som allerede er nevnt, er jeg veldig fornøyd med dem.
 
Jens Martinsen skrev:
Veldig god erfaring med både Bryggselv og Vin og Bar! Det er viktig for oss hjemmebryggere at vi har flere aktører i markedet da dette vil totalt sette gi oss et bredere tilbud og konkurransemessige priser.

Liker ikke spesielt godt dette typen tråder da de sjelden blir vedlig balanserte.  :jaha:

Stå på både Bryggselv og Vin og Bar. Takk for den servicen jeg så langt har fått og lykke til i arbeidet med å hjelpe oss hjemmebryggere til en enklere hverdag!!  :biersmile: :biersmile:


Jeg har et stikk av dårlig samvittighet over å ha startet denne tråden selv.
Som jeg nevnte i det innledende innlegget så er jeg kjempe fornøyd med både vinogbar og bryggselv. Men her i hovedstaden så har vi ikke tilgang til fersk flytende gjær i butikk, og da kommer bryggebutikker til sin fulle rett, hvertfall for meg.
Jeg bestiller både fra bryggselv, petit og vinogbar. Og jeg pleier å planlegge bryggene med tanke på bestilling av malt, men når det kommer til gjæren, så ønsker jeg den ferskest mulig og da er bryggselv i en egen klasse med raske sendinger av gjær- sendt som post. Og da har fraktprisen og den raske leveringen noe å si..

Det var det jeg mente med at jeg ønsker wyeast hos bryggselv, ingenting annet. Jeg ønsker ingen bryggebutikker til livs. For med vår relativt smale hobby trenger vi alle sammen..
 
Gahr skrev:
+1 Skikkelig planlegging er ingen dum ting. Jeg bruker som regel også laaang tid på bryggeprosjekter. Det hender selvsagt at man får idéer som realiseres raskt, men det er ytterst sjelden jeg er avhengig av spesielt rask levering for å kunne gjennomføre en planlagt brygging. Når det er sagt har jeg ingen dårlige erfaringer med hverken Petit, Vin og Bar eller Bryggselv!

Har også bare gode erfaringer med disse leverandørene og jeg tror det har sammenheng med at de generelt leverer god service OG....
med min egen planlegging.
 
Alle nevnte butikker har god service  :yes:
Det vil alltid vere differanser i utvalg og pris, det tjener vi på også.

Når det er sagt er det en viss forskjell på frakt og ekspedisjonsrater :nosmile:
Det kan vere ganske merkbart når man bestiller i små kvanta.

Uansett er nok service som; i posten dagen etter, det man trenger i en forsendelse osv som teller mest.
Men også kvantumsrabatt, fri frakt over visse beløp etc. bør en kunne få tilbud om.

At den du eventuellt bestiller fra ringer deg tilbake dersom noe mangler/ikke er på lager og tilbyr en
annen vare samt faktisk har greie på hva som kan benyttes som substitutt, er jo også et stort pluss.

Planlegging og shopping i større kvanta er lurt. . . Men så hender det at man våkner i natten med "en fix idé"  :brygging:
da er ofte rådyra gode og grensen for Visabelastning lav  :laugh:

"Tenke globalt, handle lokalt" var et slagord for ikke lenge siden. Så jeg støtter lokal forhandler som best jeg kan.
Men er også blitt en kløpper på e-bay og pakker under 200.- Nok  :laugh:
 
Hvilke av brygge butikkkene kan knuse malten for meg hvis jeg ønsker det?
Har kjøpt "på stedet" kvernet malt hos bryggselv før, men lurte på om det var andre butikker som kan selge nykvernet malt også.

Hva slags porto alternativer bruker de forskjellige butikkene?

Jens
 
Vin&Bar knuste ikke forrige gang jeg var innom, men de skulle starte med det også. Ta en telefon og sjekk om de er i gang
 
Har gode erfaringer med både brygg selv og vin og bar.

Vin og bar har nok litt større utvalg + er litt billigere (stort sett). Men uten at jeg vet hvorfor foretrekker jeg Bryggselv, tror jeg føler meg mer komfortable der... Skulle ønske de var åpne på lørdager, men da drar jeg til vin og bar så det er ikke noe problem. 

Føler meg heldig som har 2 (3) gode butikker å velge i.
 
Prøv brygging.no, de knuser malten for deg og legger det i separate poser hvis du ønsker det. Husker ikke helt hva portoen lå på men det står sikkert på hjemmesiden dems.
 
Hvor går man hvis man er ute etter økologisk base malt?
(Ser brygging.no er et alternativ)
hverken vinogbar eller bryggselv hadde økologisk base malt sist jeg innom.

Jens
 
Dette skrev Bryggselv.no på sin facebookside 14. februar:

"Vi har også fått inn 6 tonn med deilig fersk malt fra Bestmalz, bla. en ekstra lys pilsner malt (Heidelberg Malt) 2,8 EBC og Organisk Pilsner malt."
 
Og dette skrev de i  dag:

"Bryggselv er åpent på lørdag, 10:00-15:00. Det er ikke lenge til vi er permanent åpent hver lørdag nå."
 
Tilbake
Topp