Registrerer at de fleste som har ting å beklage seg over har problemer med leveringstid.
OK, har man avtalt at en vare skal sendes samme dag så er det jo greit om leverandøren gjør som avtalt.
Men, slikt ser vi jo også i ALLE andre sammenhenger, så kanskje vi som hjemmebryggere også må se litt på våre egne rutiner.
For eksempel: er det lurt å planlegge ett brygg to dager før man skal brygge når man mangler helt essensielle ingredienser og
ikke har en backup plan ?
Selv pleier jeg å bruke god tid på å planlegge ett brygg, av og til gjerne uker, kanskje måneder.
Finjusterer på oppskriften, vannjustering, valg av gjær, humle etc....hvis det er en øltype jeg ikke er godt kjent med bruker jeg god tid på lese meg opp på emnet, finne flere kilder osv...
Når jeg føler at oppskriften er på plass bestiller jeg inn de varene jeg trenger, så brygges det når det passer.
Da slipper jeg også å bli frustrert og forbanna når jeg egentlig skulle ha en kosedag med brygging.
Når det gjelder gjær synes jeg forøvrig det er greit å ha en liten private "gjærbank" med noen få men "multianvendbare" gjærtyper, slik at om jeg skulle få ett innfall har jeg muligheten til å brygge innen ett par dager.