Vond egg-aktig lukt fra gjæringskar - infeksjon?

Hei, jeg er nybegynner innen ølbrygging, foreløpig med en batch på samvittigheten. Mitt første forsøk var en IPA ekstrakt, som jeg selv synes ble fenomenalt god. Min batch nr 2 tenkte jeg skulle være en weissbier. I går satte jeg en bavaria weissbier fra bryggselv (http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-bavaria-weissbier-3kg) og en wyeast weihenstephan (http://www.bryggselv.no/products/wyeast-3068-weihenstephan-weizen). Alt gikk rimelig greit, og i dag har det begynt å gjære i karet. Men mens det luktet god vørter av forrige batch (når jeg sniffet rundt gjærlåsen når det poppet), lukter det ikke noe godt denne gangen - heller egg-aktig. Er det noen som har vært borti dette? Betyr det at jeg har fått en infeksjon i vørteren (det er kun ca. 24 timer siden den ble satt)?

Etter å ha grublet litt lurer jeg på om noe av dette kan ha noe med saken å gjøre?
* Jeg blandet ekstrakten og vann og lot dette stå i ca. tre timer før jeg blandet i gjæren. Dette fordi jeg oppdaget for sent at gjæren trengte tre timer på å bli klar. For å hindre infeksjon satte jeg på en gjærlås slik at ikke luft slapp inn i de timene den sto og ventet på at gjæren skulle bli klar.
* Forrige gang brukte jeg en svamp til å desinfisere, og jeg brukte samme svamp denne gangen. Den lå da i en starsan-blanding og jeg brukte den til å gni litt på ting og tang som jeg ville desinfisere. Er dette kanskje noe man bør unngå? Og heller bare spraye? Jeg ble usikker på om kanskje noen ørsmåbiter av svampen kan ha løsnet.. svampen jeg brukte er en typisk kjøkkensvamp som har en grønn "bust" på den ene siden av svampen, som man kan bruke til å skrape gryter osv. Det er denne grønne siden jeg lurer på om kan ha gått litt i oppløsning og smittet over på desinfisert utstyr..
* Og sist, men ikke minst: Sist gang jeg brukte starsan kan jeg ikke huske at den luktet noe særlig, men denne gangen innbiller jeg meg at starsan-oppløsningen luktet litt egg-aktig.. Er dette vanlig? Jeg har bare hatt den i ca. et halvt år så den burde ikke ha gått ut på dato eller lign. (hvis det finnes best før på den slags produkter..)

Takknemlig for alle som kan gi meg noen tips til dette laaange innlegget!  :attevar:
 
Egg-aktig, er vel svovel lukt tipper jeg, og en del gjærtyper lukter mer eller mindre av det, regner med at dette er normalt.
 
Det er nok antakelig svovelproduksjon fra gjæren, og er ikke uvanlig å oppleve fra en hveteølgjær. Fikk en vanvittig svovellukt da jeg lagde en Wit med WLP400, det var helt grusomt. Økte temperaturen etter gjæringa var ferdig for å skrubbe den ut med co2en fra ølen. ble finfin etter bare et par dager!
 
Ja, dette er normalt ved noen gjærtyper. Du skal være glad svovelforbindelsene kommer ut og blir frigjort og ikke henger igjen i ølen din og lager usmak :)
 
Ah, dette var gode nyheter!  :skitbra: Jeg var 90% sikker på at jeg nå hadde klønet til ølet med denne svampen eller en starsan som hadde slått seg vrang.. Da er det bare å satse på at fortsettelsen blir vellykket!

Er det forresten noen som har vært borti at starsan lukter egg-aktig? (Alt lukter tydeligvis egg-aktig om dagen!) Jeg trodde den var tilnærmet luktfri.. Og bruker dere svamp for å skrubbe ting (skje, målebegre osv.) rene, eller holder det med dusjing med sprayflaske?
 
Jeg bruker den samme svampen (inntil et visst punkt) til å svampe over f. eks. meskeskjeen dersom den har noe som ikke skal være der, men sprayer med StarSan etterpå.
Noe egg-lukt fra StarSan har jeg imidlertid aldri luktet.
Det blir nok bra, skal du se :)
 
Godt å høre, da er jeg ikke helt på viddene. Men jeg skal dobbeltsjekke det med lukten fra starsan, i tilfelle jeg har innbilt meg noe  :nosmile:
 
Jeg har også opplevd svovellukt fra starsan, men kun ved enkelte anledninger.

Det tok noen økter å finne ut av problemet, men jeg er ganske sikker på jeg har isolert årsaken nå. Vanligvis pleier jeg å ha en ren klut tilgjengelig i starsan-bøtten når jeg brygger eller tapper. I de tilfellene jeg har brukt en ny Firstprice-klut rett fra pakken (sånn pakke med mange kluter i diverse farger) har det oppstått en ubehagelig svovellukt. Dersom jeg benytter en kokt klut har jeg ikke dette problemet.

Jeg har minimalt med kjemi, så jeg har ingen fornuftig hypotese for grunnen til dette, men det er mulig det samme gjelder din svamp.


Edit: Ølet har blitt utmerket selv om starsan-bøtten har luktet fis...
 
Hm ja kanskje det er min svamp som har skylda.. Luktet ikke noe av selve starsan-flasken. Neste gang skal jeg prøve å koke en klut og bruke denne i stedet.

Satser på at ølen blir knall uansett  :yes: Innbiller meg at det allerede lukter litt mindre stramt!
 
Herk! Nå har ølen sluttet å gjære.. Det var litt aktivitet i karet i går, og jeg antok at den start skulle begynne å stormgjære, men nå har det dabbet helt av og da jeg hang over den i flere minutter så jeg ingen tegn til boble eller popping i gjærlåsen..

Er det mulig å få liv i den igjen? Den har stått i ca. 20 grader, men i korte perioder (15 min kanskje) har jeg hatt gjennomtrekk for å lufte i huset, og da kan det ha blitt litt kaldere. Men kan dette være nok til å ta rotta på gjæren?
 
Nei, det skal ikke ha noe å si.
For å sjekke om den har gjæret skikkelig ut, må man måle med f. eks. et hydrometer eller oechslemeter. Det kan jo hende at karet ikke er helt tett, og da kan det jo se ut som det ikke gjærer. Så en måling er nok lurt. Hent en prøve med noe som er desinfisert, f. eks. en hevert.
 
Takk for svar! Jeg satte den til gjæring for bare to dager siden så da burde den vel ikke være ferdig allerede? IPAen jeg satte sist brukte el to uker i hvert fall. Sjekket kjapt om den var tett i dag tidlig og alt så tilsynelatende bra ut, men jeg skal granske dette litt mer når jeg kommer hjem. Spiller det forresten noen rolle om den står i lys eller mørke? Har den i en mørk bod nå mel det er kanskje litt varmere jevnt over hvis jeg har den i stua.
 
To dager er muligens litt i raskeste laget, ja ... Men en sjekk vil jo finne ut av det :)
Det anbefales vel å la øl stå mørkt, og i hvert fall unna sollys. Men om stue lys vil ha noe å si, vet jeg ikke. Jeg tviler egentlig på det.
 
Hannaas skrev:
Jeg har også opplevd svovellukt fra starsan, men kun ved enkelte anledninger.

Det tok noen økter å finne ut av problemet, men jeg er ganske sikker på jeg har isolert årsaken nå. Vanligvis pleier jeg å ha en ren klut tilgjengelig i starsan-bøtten når jeg brygger eller tapper. I de tilfellene jeg har brukt en ny Firstprice-klut rett fra pakken (sånn pakke med mange kluter i diverse farger) har det oppstått en ubehagelig svovellukt. Dersom jeg benytter en kokt klut har jeg ikke dette problemet.

Jeg har minimalt med kjemi, så jeg har ingen fornuftig hypotese for grunnen til dette, men det er mulig det samme gjelder din svamp.


Edit: Ølet har blitt utmerket selv om starsan-bøtten har luktet fis...

Har opplevd akkurat det samme, med de samme klutene! Må være noe med det.
 
Det er vel truleg ei av syrene  i starsan (Phosphoric / Dodecylbenzenesulfonic acid) som reagerar med enkelte noko.  Eg har lagt merke til at når eg brukar Nitril-hanskar (eingongs "gummihanskar") så luktar det svovel.  Den eine inneheldt fosfor og den andre inneheldt svovel …  Med vinylhanskar luktar det ikkje.  Så svampar (som vel idag stort sett er industrielt framstilte) kan vel sikkert innehalda ymse.   

Ellers lurer eg på kvifor ein brukar svamp?  Reingjer først og så dusjar ein kar med ei sprayflaske med oppblanda starsan- og ventar 2 minutt - eller lar starsan renna gjennom slangar og ventar 2 minutt.    Svamp/duk vil vel kunna tilføra basilluskar sjølve og å bruka det i samband med sterilisering veit eg nå ikkje om er så lurt? 
 
StarSan lukter også svovel når den kommer i kontakt med rester av kaustisk soda. Jeg vasker ofte fat i kaustisk soda, før jeg sprayer med StarSan for å nøytralisere og etterpå desifinsere med StarSan. Første sprayinga med StarSan lukter ganske tydelig.
 
katla skrev:
Ellers lurer eg på kvifor ein brukar svamp?   Reingjer først og så dusjar ein kar med ei sprayflaske med oppblanda starsan- og ventar 2 minutt - eller lar starsan renna gjennom slangar og ventar 2 minutt.     Svamp/duk vil vel kunna tilføra basilluskar sjølve og å bruka det i samband med sterilisering veit eg nå ikkje om er så lurt? 

Tja ingen spesiell grunn for min del egentlig. Det var bare det jeg hadde for hånden da jeg skulle lage min første batch. Hvordan desinfiserer du? Rengjøring på vanlig vis med oppvaskmiddel osv. og så dusjing med starsan?
 
Gjæringskar/lokk/gjærlås  reingjer eg med vatn, svamp og kost.  Så sprayar eg dei med starsan oppløysing og lar det stå eit par minutt før bruk.     

Slangar plar eg skylla og så lar eg dei liggja i ei bøtte med starsan slik at slangen vert fylt. 

Om eg skal tørrhumla og bruka humlepose dyppar eg humleposen i starsan før eg har i humle - så er den også steril.  og eg brukar då eingongshanskar av vinyl når eg jobbar med humleposen - så blir ikkje hendene så tørre av starsanoppløysinga. 

Slangen eg brukar til å tappa av kjelen eller koking og kjøling har eg også liggjande i starsan før bruk og eg sprayar litt starsan på utsida av kranen (eg brukar hurtigkoblingar).   
 
  Ah ok, takk for det. Da kan jeg ape etter deg så har jeg nok en trygg løsning. Det er vel ingen vei utenom å gi svampen sparken  ;D
 
Tilbake
Topp