Vørteren vil ikke koke!!

Heisann folkens,

Jeg har et problem! Jeg skulle lage en juleøl i går ettermiddag, inspirert av denne tråden her http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4233.0.html. Jeg har økt volumet til 15 liter og erstattet palemalt med ekstrakt.

Jeg bruker en 36 liters alu kjele på en "vanlig" komfyr med ukjent effetkt. Kjelen er ny og ikke tidligere testet på komfyren.

Jeg satt altså i gang. Sjokoade malten ble steepet og vannet brukte vel 1,5 time på å nå 75 C. Jeg syntes det var litt lang tid, men tenkte ikke så veldig mye over det.
Maltet ble fjernet etter endt steeping, deretter var det bare å vente på oppkok.... det kom aldri... jeg ventet i over 4 timer og da måtte jeg gi opp til fordel for andre avtaler.

Det som gjør dette litt irriterende er at jeg fulgte med på tempen hele tiden, men i et svakt øyeblikk trodde jeg så at det kokte og tilsatte dermed 40 g bitterhumle. Denne humlen har da ligget og trekt på en 93-95 grader i en 45 minutters tid. Når jeg innså at gradestokken ikke vill over 95 C og at jeg måtte gjøre meg klar for andre aktiviteter så silte jeg vørteren over i en annen beholder for å få ut mest mulig av humlerestene (brukte pellets).

Det jeg lurer på nå:

- Er det ikke nok guffe i en "vanlig" komfyr til å koke opp et så stort volum i en så stor kjele?
- Hvis jeg fortsetter i dag (enten med mindre kjeler eller samme kjele) skal jeg tilsette 40 g med bitter humle i 60 min en gang til eller skal jeg håpe at den jobben allerede er tatt hånd om?
- Må jeg kjøpe meg en gassbrenner hvis jeg skal ta i bruk en så stor kjele? Finnes det noen elektriske alternativer? Hvos my kW må man ha?

Håper noen kan hjelpe meg, er en smule oppgitt her, skulle så gjerne hatt dette brygget klart til jul.....
 
Så 2kW skal være nok? Får se om jeg prøver meg på en sånn som du linket til... synd det er søndag i dag...

Hva tenker du ang humle problematikken min? Skal jeg tilsette 40g bitter humle på nytt eller skal jeg satse på at den jobben allerede er ferdig? Eller er det bare å hive ut vørteren og starte på nytt med kraftigere skyts?

Litt fortvilet... 
 
Hei. Lurer på hvordan det gikk til slutt? Skal nå kjøpe en kjele med følgende mål: 1 stk blå emaljert kjele,30 l, h.30 cm, diam. 36,5 cm og lurer derfor på om det holder med en 2000 Kw plate eller ikke? Pleier ikke å brygge er enn 19-20 liter.
 
Anders_1979 skrev:
Hei. Lurer på hvordan det gikk til slutt? Skal nå kjøpe en kjele med følgende mål: 1 stk blå emaljert kjele,30 l, h.30 cm, diam. 36,5 cm og lurer derfor på om det holder med en 2000 kW plate eller ikke? Pleier ikke å brygge er enn 19-20 liter.

Jeg brygget i en sli i en del år, og det gikk fint. Brukte en Kervel-plate på 2000 W uten termostat og kokte fint opp 26 liter.
 
Hvordan gjør dere det med avtrekk når dere ikke bruker komfyr? Når man brygger på komfyren har man jo kjøkkenviften til å ta det verste av dampen. To-tre liter damp vil vel gjøre luftfuktigheten på kjøkkenet/bryggrommet ganske høy, og kanskje tom. sette seg i veggene, eller overdriver jeg problemet?

Jeg brygget nylig mitt første brygg på komfyr, med ukjent effekt. ~23 liter småkokte med lokket halvveis på, men måtte sette det 90% på for å få en "rolling boil". Tenkte å surre et liggeunderlag rundt til neste runde, så får se hvordan det går.
 
Du kan jo også slakte et par vannkokere fra Europris.. Da går det fort!
 

Vedlegg

  • element.JPG
    element.JPG
    59,5 KB · Sett: 282
  • kettle.JPG
    kettle.JPG
    47 KB · Sett: 284
Thomas D skrev:
Hvordan gjør dere det med avtrekk når dere ikke bruker komfyr? Når man brygger på komfyren har man jo kjøkkenviften til å ta det verste av dampen. To-tre liter damp vil vel gjøre luftfuktigheten på kjøkkenet/bryggrommet ganske høy, og kanskje tom. sette seg i veggene, eller overdriver jeg problemet?

Eller, ikke helt hypotetisk, dampe tapeten av veggen.
 
Jeg hadde samme problemet på min keramiske komfyr. Satt kjelen på den fremste store plata for å unngå å dampe fettet ned fra ventilatoren. Når jeg omsider ble lei av å vente, flyttet jeg kjelen bak på den største plata og da kokte det. Tydeligvis stor forskjell på effekt fra nest størst til størst plate. La folie over kjelen for å fange eventuelt fett som dampes løs fra ventilator.
 
Men finnes det noen standard størrelse på disse frittstående kokeplatene, eller kan man få kjøpt i litt større størrelse? Når jeg kokte på vanlig 10 liters kjele på ovnen hadde jeg litt problemer med damp og måtte slå på ventilatoren, selv om det heller ikke funket 100 %. Nå som sommeren er rundt hjørnet er det bare å ta med utstyret ut og kose seg i sola mens brygget putrer  :biersmile:
 
Richard skrev:
Kul shorts du har Erlendso  :skitbra:

Hehe, faktisk er det ikke min shorts, men "elektrikeren" sin! Jeg går vanligvis ikke i shorts, grunnen ser du her: http://www.teeshirtsdevon.co.uk/cart/images/Why--shorts-L.jpg
 
Thomas D skrev:
Hvordan gjør dere det med avtrekk når dere ikke bruker komfyr? Når man brygger på komfyren har man jo kjøkkenviften til å ta det verste av dampen. To-tre liter damp vil vel gjøre luftfuktigheten på kjøkkenet/bryggrommet ganske høy, og kanskje tom. sette seg i veggene, eller overdriver jeg problemet?

Da jeg brygget på kjøkkenet merket jeg det ganske godt, selv med vifte var det tropeklima på kjøkkenet etterpå (varme + fuktighet). Nå brygger jeg på badet, så litt kondens gjør ingenting. 8)
 
Tilbake
Topp