Voss Bryggeri Oregonian

Oj.
Legg gjerne ut når du mener du har fått det til.

Vet ikke hvor stabil brewmate er jeg? Har jo ikke noe Whirlpool setting den, så satt det på 1min boil.
VOSS Oreo (American Pale Ale)

Original Gravity (OG): 1.060 (°P): 14.7
Final Gravity (FG): 1.015 (°P): 3.8
Alcohol (ABV): 5.89 %
Colour (SRM): 5.5 (EBC): 10.8
Bitterness (IBU): 45.8 (Tinseth)

92.01% Pale Ale Malt
4% Munich I
4% Vienna

0.2 g/L Northern Brewer (10.2% Alpha) @ 90 Minutes (Boil)
0.6 g/L Cascade (7.8% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)
0.3 g/L Citra (13.5% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)
26 g/L Citra (13.5% Alpha) @ 1 Minutes (Boil)
1.8 g/L Citra (13.5% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop)


Single step Infusion at 66°C for 60 Minutes. Boil for 90 Minutes

Fermented at 20°C with Safale US-05


Recipe Generated with BrewMate
 
Sitter å puncher litt tall her nå, kan det stemme at det er 700 gram citra på en 25l batch?

Unødig. Selv med det mest crazy only-late hop / dobbel dry hop schedule ser jeg ikke hva man tjener på å gå over 350-400g. Pisser bort wort i trubben.

Om du gjør en whirlpool med lokk og uten kjøling (30 min steep) så er 10min bedre for å regne IBU.
 
Hei. Noen som kan forklare meg denne situasjonen:
Satte en Oregonian med WLP028 gjær.
Den gjæret kraftig første uka, litt mindre aktivitet som forventet andre uka og gav rett FG på 1.014, MEN gjæren ligger fremdeles på overflaten. Intet har sunket ned og den gjærer sakte enda.
Fikk tips om å sette dunken på et kjølig rom. Har latt den stå i 14 grader C i 4 dager til, men den gjærer enda og gjæren ligger fremdeles på topp.
Tenker å tappe den, men har noen en ide om hvorfor gjæren ikke har tatt kvelden enda?
 
Hei. Noen som kan forklare meg denne situasjonen:
Satte en Oregonian med WLP028 gjær.
Den gjæret kraftig første uka, litt mindre aktivitet som forventet andre uka og gav rett FG på 1.014, MEN gjæren ligger fremdeles på overflaten. Intet har sunket ned og den gjærer sakte enda.
Fikk tips om å sette dunken på et kjølig rom. Har latt den stå i 14 grader C i 4 dager til, men den gjærer enda og gjæren ligger fremdeles på topp.
Tenker å tappe den, men har noen en ide om hvorfor gjæren ikke har tatt kvelden enda?

Ta å rugg litt på bøtta, noen ganger henger den i skorpa i kanten på bøtta.
 
Noen som har fått bra resultat på denne etter å brygget BIAB? I så fall- hvordan løste dere dette med bitterhet og humleskjema?
 
I see that the starting gravity is 1.060, and the finishing gravity is 1.014. I struggle with getting this high FG even with beer with higher OG and considerably more special malts. Is it just a matter of mashing at a higher temperature?
 
Smakte denne på UNA i Bergen, og syntes den smakte fantastisk. Leker nå med tanken på å brygge den, og gjære den med WLP029. Hva tror folket? Blir ikke APA, men kan bli en fantastisk spennende øl.
 
Går sikkert et fint sommerbrygge det. Har selv testbrygget denne med f.eks WLP028 og det ble veldig fint. Vanligvis bruker jeg WLP090.
 
Er det noen som har erfaring med å bruke andre gjærtyper i denne oppskriften? Jeg tenkte å prøve med Lallemand Voss Kveik.
 
Tilbake
Topp