Vurder mitt første brygg?? (hvete/pilsner)

Hallo jeg laget mitt første brygg nå i helgen og kunne tenkt meg litt kommentarer (ris og ros) som kan forbedre neste forsøk.

Jeg vil bare forklare hva jeg har gjort og vente i spenning på hva dere har å si i takt med ventingen på at det skal gjære ferdig.

Først må jeg bare si at jeg er nok så fornøyd med resultatet, Selv om mengden ble mye mindre enn forventet. Jeg tror opprinnelig veskemengde må ha vært mellom 26 og 28 liter. Endte opp med 14 liter på karret.

Jeg bruker et melkespann på 30liter med varmeelement.

Jeg mesket på 65-70 grader og brukte 3 kilo Hvetemalt og 3 kilo pilsnermalt.

Jeg mesket i 65-70 minutter og kokte i 90 minutter etterpå hvor jeg tilsatte tøyposer med 20g Cascade humle da brygget nådde 100grader og tilsatte 10g to ganger i slutten av koketiden av samme type humle på 75 og 80 minutter.

Jeg har en kjølespiral jeg skal bruke neste gang, men denne gangen hadde jeg ikke tilgjengelig de rør og koblinger jeg trengte. så avkjølingen gikk veldig sakte. og jeg glemte å ta ut humlen. (vet ikke om det har noe å si?)

Før jeg tappet det på gjæringskaret målte jeg mostvekten/oschileringsvekten? til 1.062. Dette fortalte en venn av meg var et nogen lunde bra resultat?

Jeg blandet ut en 7g pose med gjær av merket Coopers. dette var vell egentlig ment for 25 liter, Så det blir spennende å se.

Jeg har brygget stående på en bod som holder 15 grader. Dette er vell en ganske passelig temperatur? Skulle det vært kaldere?

Jeg har noen bilder fra bryggingen men har null peiling på hvordan jeg skal dele dem på forumet så jeg skal prøve å legge til en kommentar med linker til noen bildedumper.

Sigve Ellingsen.

Sist redigert:
Jeg tror dette ser bra ut! Kult med melkespann. Det var en idé jeg var innom ei stund sjøl. En OG på 1.059 på en hveteøl kan bli virkelig snasent. :)

Jeg tror dette ser bra ut! Kult med melkespann. Det var en idé jeg var innom ei stund sjøl. En OG på 1.059 på en hveteøl kan bli virkelig snasent. :)
Takk for det, jag har skjønt i senere tid at jeg kanskje skulle skyllet mesken litt mer og fått litt mer på dunken, men det ble som det ble. Det melkespannet fant jeg med hullet ferdig for varmeelement og et 6cm hull midt i lokket.. Mon tro hva det egentlig var ment å brukes til :D hehehe.

Et lite tips omkring vasking av Aluminium; Ikke bruk kausiske eller Oxiclean type vaskemidler, da disse vil oksidere aluminium ganske kraftig.

Jeg er litt usikker på om vaskingen min er bra nok, men jeg skrubber over karret innvendig med Yes oppvaskmiddel først og så skyller jeg det og fyller karret med klorvann og lar det stå en stund før jeg skyller godt av det. Er det en grei fremgangsmåte?
Takk for tipset.

Det viktigste er å ha stålkontroll på rengjøring og desinfisering av alt som kommer I kontakt med den nedkjølte vørteren, anbefaler Starsan til desinfiseringen. Selve kokekaret blir jo desinfisert hvergang du koker, så vanlige vaskemidler går greit. Tror ikke klor er nødvendig til kokekaret,men gjør nok ingen skade...

Et lite tips omkring vasking av Aluminium; Ikke bruk kausiske eller Oxiclean type vaskemidler, da disse vil oksidere aluminium ganske kraftig.
Var det der det skjedde, ja ja. Takk for info :) Tror det må gjelde pulver for oppvask maskin også...

Jeg er litt usikker på om vaskingen min er bra nok, men jeg skrubber over karret innvendig med Yes oppvaskmiddel først og så skyller jeg det og fyller karret med klorvann og lar det stå en stund før jeg skyller godt av det. Er det en grei fremgangsmåte?
Takk for tipset.
Aner ikke hvordan Yes oppvaskmiddel er, men det gjør sikkert du. Bruker også klorvann (kork ++ til 25 liter kar). Har Star San men er gjerrigknark av prinsipp, bruke ting der de fungerer best synes jeg er artig, men klor skal du ikke ha med deg over i ølet. Når klorvasken er ferdig, skyller jeg med kaldt vann og tar en liten desj Star San og rister dunken godt slik at det er litt skum overalt. Noen minutter senere setter jeg dunken på hodet og lar Star San renne ut. Det som er igjen gjør ingenting, nå mener jeg karet er klart for kald vørter. I starten hadde jeg ikke Star San, og tok risken med å skylle med kaldt vann fra springen. Hadde ingen infeksjoner i den perioden. Star San er helt supert ved flasking og fat anlegg, ville ikke vært foruten.

Hallo jeg laget mitt første brygg nå i helgen og kunne tenkt meg litt kommentarer (ris og ros) som kan forbedre neste forsøk.

Jeg vil bare forklare hva jeg har gjort og vente i spenning på hva dere har å si i takt med ventingen på at det skal gjære ferdig.

Jeg blandet ut en 7g pose med gjær av merket Coopers. dette var vell egentlig ment for 25 liter, Så det blir spennende å se.

Jeg har brygget stående på en bod som holder 15 grader. Dette er vell en ganske passelig temperatur? Skulle det vært kaldere?

Sigve Ellingsen.
Jeg tror du kan ha noe å vinne på å benytte tørrgjær kjøpt fra en bryggebutikk. Men det har du kanskje gjort? Mine har kommet i 11.5 grams pakninger og det går med 2 pakker på en 25L batch litt avhengig av type øl/OG. Anbefales å lese litt om antall gjærceller og kalkulator for dette,http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

7g er for lite for 25L for optimalt resultat, men siden du endte opp med 14L så er du nok mer eller mindre innafor.

Ser ikke at du gjorde noe for å få oksygen inn i den kalde vørteren etter avkjøling, dette er veldig viktig (risting/plasking/betongblander whatever så lenge det er desinfisert)
Bare så det er sagt, 12 timer etter du har tilsatt gjær vil tilførsel av oksygen være ødeleggende, det oksyderer ølet. Altså rist før du tilsetter gjær, hold oksygen/luft unna vørtern etterpå

Det er gjæren som lager ølet, for å få optimalt øl må du passe på å ha oksygen i vørter før du tilsetter gjær som dehydreres i sanitær beholder først.
Stålkontroll på riktig temperatur i gjæringsforløpet er superviktig, temperatur skal aldri gå ned men økes gjerne et par grader på slutten av gjæringsforløpet. Hva som er riktig temperatur bestemmes av gjærtypen/øltypen du brygger.

Det fine med ølbrygging er jo at selv om du ikke har gjort ting optimalt, fått med deg alle tips etc. så synes du gjerne ølet ditt smaker godt allikevel. Etterhvert optimaliserer du og blir mer erfaren og kanskje kjenner nyanser avhengig av hvordan du utførte bryggingen.

Sist redigert:
Aner ikke hvordan Yes oppvaskmiddel er, men det gjør sikkert du. Bruker også klorvann (kork ++ til 25 liter kar). Har Star San men er gjerrigknark av prinsipp, bruke ting der de fungerer best synes jeg er artig, men klor skal du ikke ha med deg over i ølet. Når klorvasken er ferdig, skyller jeg med kaldt vann og tar en liten desj Star San og rister dunken godt slik at det er litt skum overalt. Noen minutter senere setter jeg dunken på hodet og lar Star San renne ut. Det som er igjen gjør ingenting, nå mener jeg karet er klart for kald vørter. I starten hadde jeg ikke Star San, og tok risken med å skylle med kaldt vann fra springen. Hadde ingen infeksjoner i den perioden. Star San er helt supert ved flasking og fat anlegg, ville ikke vært foruten.
Det blir nok kjøp inn når pengene strekker til.. Er student nå.

Jeg tror du kan ha noe å vinne på å benytte tørrgjær kjøpt fra en bryggebutikk. Men det har du kanskje gjort? Mine har kommet i 11.5 grams pakninger og det går med 2 pakker på en 25L batch litt avhengig av type øl/OG. Anbefales å lese litt om antall gjærceller og kalkulator for dette,http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

7g er for lite for 25L for optimalt resultat, men siden du endte opp med 14L så er du nok mer eller mindre innafor.

Ser ikke at du gjorde noe for å få oksygen inn i den kalde vørteren etter avkjøling, dette er veldig viktig (risting/plasking/betongblander whatever så lenge det er desinfisert)
Bare så det er sagt, 12 timer etter du har tilsatt gjær vil tilførsel av oksygen være ødeleggende, det oksyderer ølet. Altså rist før du tilsetter gjær, hold oksygen/luft unna vørtern etterpå

Det er gjæren som lager ølet, for å få optimalt øl må du passe på å ha oksygen i vørter før du tilsetter gjær som dehydreres i sanitær beholder først.
Stålkontroll på riktig temperatur i gjæringsforløpet er superviktig, temperatur skal aldri gå ned men økes gjerne et par grader på slutten av gjæringsforløpet. Hva som er riktig temperatur bestemmes av gjærtypen/øltypen du brygger.
Gjæren er kjøpt på bryggebutikk i Bodø. De som jobbet der fortalte meg at en pose skulle holde til 25 liter. Jeg glemte å skrive om ristingen. Jeg ristet litt men det var ikke så veldig mange sekundene.
Jeg har tenkt å øke temperaturen til 19-20 grader etter en uke.
Takk for tips ;)

Gjæren er kjøpt på bryggebutikk i Bodø. De som jobbet der fortalte meg at en pose skulle holde til 25 liter. Jeg glemte å skrive om ristingen. Jeg ristet litt men det var ikke så veldig mange sekundene.
Jeg har tenkt å øke temperaturen til 19-20 grader etter en uke.
Takk for tips ;)
Høres bra ut! Merk at med en OG på 1062 må du riste som en gal lenge for å få optimale betingelser for gjæren.Krever vel nesten 7-8ppm oksygen.

Når det gjelder gjær så er det jo forskjell på optimalt og noe som kan gjære ut. Har man mere tid en penger så kanskje en gjærstarter er tingen for å øke gjærmengden. Å ikke rehydrere dreper en del gjærceller, det er tabbe da dette kun krever et glass kokt vann og 20 minutter

Har ikke noe å konstruktivt å komme med i forbifarten, men jeg er selv ifra Bodø (bosatt i Drammen nå da) og var interessert i å vite hvilken butikk di kjøpte dette hos(?). Visste ikke at Bodø hadde utsalgsted for slikt o_O

Har ikke noe å konstruktivt å komme med i forbifarten, men jeg er selv ifra Bodø (bosatt i Drammen nå da) og var interessert i å vite hvilken butikk di kjøpte dette hos(?). Visste ikke at Bodø hadde utsalgsted for slikt o_O
Jeg regner med det var gjæren du siktet til?
Jeg kjøpte gjæren og klaringsmiddel på Partyman midt i byen. De har et helt greit utvalg av det man trenger for ølbrygging. Meskepose, korkemaskiner, korker, ekstrakter, gjæringskar, gjærlås, karbonerings "tabletter" med mer ;)
Kan godt anbefale å stikke innom der en tur neste gang du er i byen.

ahh,partyman. Gamle minner dukker opp, supergjær.....Fin for høy ABV, fusel tok lang kolonne og rør med aktivt kull seg av. Visste ikke at de var veldig aktive innen ølbrygging.

Fra Bodø du og eller? De har en god del utstyr for å "brygge" den ulovlige typen og.. men de har en del øl og vinutstyr.

Tilbake
Topp