Vurderer grainfather

Noen som har erfaringer med å starte bryggingen mens man sitter på jobben? Har lest/blitt fortalt at dette er noe man kan gjøre med den nye styringen.

Det fungerer ikke standard dessverre ( med mindre du har hjemmekontor da;) Den kobles til tlf med Bluetooth, ikke wifi.
 
Det fungerer ikke standard dessverre ( med mindre du har hjemmekontor da;) Den kobles til tlf med Bluetooth, ikke wifi.

Det er delay på vannvarmingen. Så du kan stille inn når den skal begyne å varme meslevannet. Så er det bare å dumpe kornet oppi når du kommer hjem.
 
Jeg vet, men det er jo ikke helt det samme som å starte den fra jobben. Planlagt oppvarming er en ting - å styre hele greia over wifi uavhengig hvor du er er en annen :)
 
Nå har jeg brygget på GF noen ganger. Slutta å bruke humleposer på vanlige brgg, bruker fortsatt på IPA. Det går helt fint, erfarer også at det er trub som tetter filtret. Det blir veldig klart øl og jeg har ikke hatt bruk for klaringsmiddel etter at jeg begynte med GF. Jeg har ikke den nye kontrolleren, men ser nå ikke den helt store verdien av det. Jeg må jo være tilstede likevel og litt håndverk må det jo være.

En stor forskjell er PID styring på elementet. Nøyaktighet på temperatur går fra 1-2 grader på den gamle til 0-1 grad på den nye
 
Må man følge mye med under mesking, skylling og koking eller kan man stole på programmet/maskinen? Hvordan er den i forhold til speidelen på dette området?

Ellers, har dere noe å tilføye disse punktene?

Grainfather:

+ Mye for pengene!

+ Medfølger en god og effektiv motstrømskjøler

+ Svært god temperaturkontroll

+ Nye versjonen som er i salg nå har Bluetooth kontroll

+ Beersmith oppskrifts kompatibel

+ Kompakt

+ Stor maltkapasitet opp mot 9kg

+ Like enkelt å brygge små og store brygg

- Nyere merke med "kortere" fartstid i markedet. (2 år).

- Ikke like solid konstruksjon som speidel, men reservedeler er lett å få tak i

- Bør bruke humleposer eller andre filtere slik at pumpen ikke går tett
Effektiviteten går ganske mye ned ved 7+ kg malt, men det gjelder for andre kompaktbryggerere også.
 
Kupper tråden litt her. Er svært nær ved å bestille meg en GF Connect! Er kjent med den styrker, men vil ha en siste sjekk på om det er noen som har noe negativt å komme med. F.eks er det noen som har problem med at vørteren brenner seg fast i bunnen? Er det noen som kjenner til at det tetter seg til under skyllingen av malten, at vannet ikke trenger seg gjennom osv? Pumpen tetter seg? Hvor mye effekt mister man av humlen ved bruk av humleposer?
 
GF har en hop blocker hvis jeg ikke husker helt feil, så humleposer trenger du ikke. Personlig synes jeg også at motstrømskjøleren er veldig treig.
 
Med nye kontrollmodulen på plass nærmer den seg Speidel med tanke på kontroll? Noen som har erfaring med den?

GF er en liten men funksjonell sak.
Nå må rookien kaste seg på: Det å kjøre 4 meskesteg på en hefe mens jeg lærer guttungen å sykle , kikker ned på iPhonen i blant er svært lettvint! Sette strike temp med klokka for ikke terge dragen med for mye kjellertid? Ferdig vann til innmesk når du står opp er nice! Styre pumpe/ temp opp og ned med IPad ? Oppskrifter i skyen? Hente fra beersmith? Vel i frykt for å høres ut som en omreisende GF selger er dette en svært dynamisk kjele! Det tar liten plass. Vi med fruer som har støv på hjernen og nekter store innredninger.. dette funker. Alt kan gjøres manuelt også om man ønsker. Utifra pris vs det du får: sånn sett det beste valget!
Spediel er mulig bedre på opplevd kvalitet? Spediel har mange av de samme egenskapene bevares. Prøvd den bare en gang . Likevel : fikk noe høyere PBSG på GF enn på speidel med samme grist! True story!!! Legg til en motstrømskjøler som tar 98c vørt til 18c i bøtta på en blunk. Ja dette er nice. Henger du opp slangen en meter så får du i plenty med oksygen i prosessen.
2kw element er jo ikke allverden men overraskende effektivt. En bryggedag blir enkel! Men nyeste kontrollmodul er et must. 25-26liter i bøtta går men da er det fullt til kok! 23l er standaren til gjæring. 2.7liter vann pr kg malt gir god effektivitet.
Kan kjøpe på et oppsett som gjør at du kan brygge med kort maltrør! Det er praktisk på sære fyrrige øl som man ikke vil ha all verden av.. den kan nevnes i denne sammenheng at du også får destilat-topper til den også, men det er vel ikke innafor mtp den store tunge røde boken....
Begrensninger (som jeg egentlig startet på)
Den vil imidlertid ikke gi samme følelsen som en Braueule.. eller 3blichmann kjeler.. men da hadde du heller aldri vurdert denne.

Ærlig erfaring: mye humle skaper ball: pumpe filteret går tett om vi snakker 70-100g humle rett oppi
Hopspider er et tilleggsutstyr som forenkler dagen. En god whirpool med malingsrøre og drill løste mye der for meg.
8kg malt er det meste jeg har tørt! (Grensen med å bruke rør er rundt der)
I starten synes jeg det å feste silbunn med pakning var et knot! Litt øvelse!
Eneste veien ut av kjelen er via pumpe.. den har ingen kran. (Kan oppdateres sef)
Kjøpte på en neopren jakke for bedre temperatur stabilitet.

Innbiller med du blir fornøyd. Terskelen og hassel med å kjøre en runde er liten.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Åtte kilo malt er for pyser. :p

Vår rekord til nå er på 10,6. Skulle klart å tyne oppi noen gram til, men det skal sies at den er ikke akkurat lett å jobbe med med så mye malt i røret.
 
Åtte kilo malt er for pyser. :p

Vår rekord til nå er på 10,6. Skulle klart å tyne oppi noen gram til, men det skal sies at den er ikke akkurat lett å jobbe med med så mye malt i røret.

<flirer> Ante jeg det Ikke .. henter meg en øl å hever glasset : da skal jeg ikke være nevneverdig bekymret når jeg føler meg raus med maktbruken [emoji23][emoji1316][emoji481][emoji1303]
Men over 10kg.. da er det trangt oppi der.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
<flirer> Ante jeg det Ikke .. henter meg en øl å hever glasset : da skal jeg ikke være nevneverdig bekymret når jeg føler meg raus med maktbruken [emoji23][emoji1316][emoji481][emoji1303]
Men over 10kg.. da er det trangt oppi der.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, det er nok omtrent der smertegrensa går. Og det må røres noe voldsomt for at det skal bli noe i nærheten av effektivt, så det er som sagt ikke like hyggelig å jobbe med. Men det går, det gjør det.
 
Ja, det er nok omtrent der smertegrensa går. Og det må røres noe voldsomt for at det skal bli noe i nærheten av effektivt, så det er som sagt ikke like hyggelig å jobbe med. Men det går, det gjør det.

Helt konge at det går da.. stoppe merkinga å røre greit mer eller mindre hele tida.. jaja ser du: kan faktisk bli varm på ryggen når du bruker GF.. progressive mengder malt ..blir sliten i armene bare av å tenke på innmesken ..superlativer som heftig gjør et comeback [emoji1308][emoji1305][emoji481][emoji1309]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Man kan vel sikkert måke oppi villt mange kilo i det røret, men slutteffektiviteten spørs mange liter vann man bruker pr kilo malt,
 
Man kan vel sikkert måke oppi villt mange kilo i det røret, men slutteffektiviteten spørs mange liter vann man bruker pr kilo malt,
Ja, det synker en del, men det blir fortsatt høyere OG etter en tung arbeidsøkt med 10 kg enn en lett jobb med 8. Når jeg tenker meg om virker det egentlig greiere å gå for mindre korn, koke lengre og tåle noen færre flasker.
 
Tilbake
Topp