vvb bryggeri.

Hvordan er det vanlig å bruke elektrisk varme på meskekjel/kokekjel? Varmeelementer montert innvendig i kjelen så det har direkte kontakt med vørter? Er det noe problem? Har tidligere "brygget" andre ting som kokes, og da var anbefalt løsning å sette kjelen på kokeplate for å unngå nettopp denne direkte kontakten. Så hvordan gjøres dette? Ser for meg at det kan værr fornuftig å ha mange elementer for å få spredd varmen og unngå kraftig varme på et lite område?

Jeg bruker et 2 kw element fra turnamat vaskemaskin under mesken i meskekaret, det er ingen problem men det resirkuleres når elementet er på.
 
Jeg har selv en tanke om jeg ordner f.eks en dobbeltbunn som er væskefylt med et medie som har høyere koketemp enn vann (f.eks frostvæske) med elementer i. Så kunne jeg hatt en liten ekspansjonstank til den dobbeltbunnen for å unngå at det utvider seg og sprekker. Ser for meg at man da ville fått en jevn og godt fordelt varme fra bunnen. Noen som har prøvd noe lignende kanskje?
Burde fungere det. Rengjøringen blir en lek, men du får en del ekstra væske som må kjøles ned etter kok. Så kjøletiden vil gå litt opp hvis du bruker dyppkjøler. Ville gått for en motstrømskjøler i så fall.
Proffe bryggerier bruker gjerne damp, men det kan være litt vel skummelt i hjemmemekket utstyr.
 
Hvordan er det vanlig å bruke elektrisk varme på meskekjel/kokekjel? Varmeelementer montert innvendig i kjelen så det har direkte kontakt med vørter? Er det noe problem? Har tidligere "brygget" andre ting som kokes, og da var anbefalt løsning å sette kjelen på kokeplate for å unngå nettopp denne direkte kontakten. Så hvordan gjøres dette? Ser for meg at det kan værr fornuftig å ha mange elementer for å få spredd varmen og unngå kraftig varme på et lite område?

Jeg bruker et 2 kw element fra turnamat vaskemaskin under mesken i meskekaret, det er ingen problem men det resirkuleres når elementet er på.
Jeg har selv en tanke om jeg ordner f.eks en dobbeltbunn som er væskefylt med et medie som har høyere koketemp enn vann (f.eks frostvæske) med elementer i. Så kunne jeg hatt en liten ekspansjonstank til den dobbeltbunnen for å unngå at det utvider seg og sprekker. Ser for meg at man da ville fått en jevn og godt fordelt varme fra bunnen. Noen som har prøvd noe lignende kanskje?

Har frostveske så høy koketemp, ville gått for soyaolje, det vet jeg i vertfall brukes når du skal godt over 100 grader.
 
Burde fungere det. Rengjøringen blir en lek, men du får en del ekstra væske som må kjøles ned etter kok. Så kjøletiden vil gå litt opp hvis du bruker dyppkjøler. Ville gått for en motstrømskjøler i så fall.
Proffe bryggerier bruker gjerne damp, men det kan være litt vel skummelt i hjemmemekket utstyr.


For å bedre dette med væskekjølinga, kunne jeg evt laget en løsning der jeg kan tappe av væsken i dobbeltbunnen. F.eks tilbake til ekspansjonstanken? Og kanskje til og med kjøre kaldt vann i sirkulasjonen gjennom bunnen mens jeg kjøler? :) Tenker høyt her nå :)
 
Jeg bruker et 2 kw element fra turnamat vaskemaskin under mesken i meskekaret, det er ingen problem men det resirkuleres når elementet er på.


Har frostveske så høy koketemp, ville gått for soyaolje, det vet jeg i vertfall brukes når du skal godt over 100 grader.

Frostvæske blandet ut 50/50 skal ihvertfall holde et kokepunkt på 108grader
 
Frostvæske blandet ut 50/50 skal ihvertfall holde et kokepunkt på 108grader

da i en motor under trykk ?

Soyaoljen hadde vi i åpent kar på 160 grader, ville nok stolt mer på den.

Prinsippet ditt har jeg og tenkt på, men må jo få sveist på ny plate på Ø 50 cm.
Men blir det da feil på elementene hva da ? en tykkere plate som er skrudd fast på en pakning løser det problemet, men da blir det enda mer mase som skal kjøles.
 
Elementene kan man vel gjøre demonterbar ved ved å enten feste den nederste bunnen med en pakningsløsning f.eks. Jeg er utdannet bilmekaniker så da er det vel naturlig at jeg finner løsninger relatert til bil :) Bunnpanna på biler er jo skrudd fast med gunmi eller korkpakning og relativt snå skruer med lavt moment og holder oljetett under høye temperaturer...så en demonterbar bunn bør nok funke :) Er nok mange løsninger rundt dette, så er litt artig å se hva andre tenker, kanskje man får noen ideer
 
Koke kjelen er på ca 130liter..Har brygget 60 og 110 liter uten problemer..
Er en Ø45cm tank sveiset inn i en ø50cm tank,issolerer ganske bra,kjører vann i kappen under kjøling i tillegg til kjølespiral..

Hørtes komplisert ut og ser ikke helt vitsen med å gjøre det når det fungerer fint med varmekolber..
Har kokt ned til 60 liter med 6kw effekt uten problemer..
 
Hvorfor ikke hermse det?
Tanken virker jo artig iallefall. Veldig i pioneer-land. Men det er litt det og, finne ut av quirks i upløyd mark vs det å gjøre noe som er testet ut før som man vet virker. Litt konservativt kanskje men.
 
Koke kjelen er på ca 130liter..Har brygget 60 og 110 liter uten problemer..
Er en Ø45cm tank sveiset inn i en ø50cm tank,issolerer ganske bra,kjører vann i kappen under kjøling i tillegg til kjølespiral..

Hørtes komplisert ut og ser ikke helt vitsen med å gjøre det når det fungerer fint med varmekolber..
Har kokt ned til 60 liter med 6kw effekt uten problemer..

Greit å vite at folk lykkes med å ha elementer direkte i karet, men hensikten min er å få et rent kar uten for mye duppeditter som stikker ut, og letter rengjøring. Men mulig jeg også går for elementene direkte inn. Om det blir dobbeltbunnløsning, er det uansett kun i kokekaret isåfall.
 
Ville gått for 3 kjele oppsett. Spørs litt på hva slags øl du planlegger. Om det er lyst og lett virker det meste, om du vil brygge seriøs Imp.Stout ville jeg ikke gått for maltrør. Det blir lett mye dødvolum, eller stuck mash i maltrøret med mye malt.
Om du likevel går for maltrør ville jeg gått for 50cm dia beredere, og splitta og slanka en annen 50cm til maltrør. Ikke 45 cm inni, det blir mye dødrom. Har prøvd, virker, men sliter med høy OG brygg.
Og elementene så strømlinja og så lavt som mulig i karet, slik at du får minimert dødvolum under meskerøret.
Elementvalg, har gått for 9 kW 380V elementer kjørt på 230V. Rustfrie fra bayen. Det blir ganske så Ultralow, da disse vil yte ca 3 kW på 230
 
Jeg har bestemt meg for å gå for et 3-kjelers oppsett. Jeg har allerede fått en del info, bilder etc, men vil gjerne ha mer bilder, tegninger, tips og trix så jeg får så mye info som mulig når jeg setter igang. Har fått tak i 3 vvb nå. Vil også gjerne ha tips til motstrømskjøler, oppskrift, deleliste, dimensjoner, lengde på slange/kobberrør osv. Jeg planlegger å ha 90Liter preboil i mitt bryggeri. Men ingenting er avgjort
 
Tilbake
Topp