Weisbier, cold crash.

Hei medbryggere.:)
Jeg satt en Weissbier forrige helg og hadde i utgangspunktet tenkt å ta en Cold crash på den etter hvert men har blitt litt usikker etter å ha lest her. noen sier Weisbier ikke skal Cold crashes.
Er det noen som har erfaringer med dette.
Er det noe jeg bør passe på ?
Skal jeg la gjæringslåsen stå mens jeg Cold crasher?
 
Til vanlig så brukes ikke cc på slike. Men vil du gjøre den klarere så kan du jo gjøre det.
Gjærlåsen kan stå på.
 
Ikke kjør CC på hveteøl med mindre du absolutt vil ha klart hveteøl. Jeg tilsetter 1-2 ss hvetemel siste par minutter av kok på belgisk hveteøl for å sikre nok tåke :)

...og jeg er fullstendig nazi på klart øl :)
 
Den weissbierbatchen jeg driver og drikker av nå har stått såpass lenge at om jeg vil, kan jeg helle krystallklart øl. Men ølet er veldig mye bedre om jeg rister gjærslanten inn i det, synes jeg. Så det er ingen grunn til å coldcrashe. Vær happy for hver eneste gjærcelle som blir med deg videre!
 
Takk for svar folkens, der ser dere hvor mye en nybegynner kan. Da får det bare stå å gjære seg ferdig i et par uker til før jeg flasker det.
For øvrig et kjempe godt hjelpemiddel å kunne gå inn her å spørre om ting.:)
 
Jeg tror ikke det er noe stort poeng i å la en weissbier stå så lenge etter at gjæringen er over, dvs. etter at sg har vært stabil over et par-tre dager. Jeg har en dunkelweizen stående som er like gammel som din, og ville kanskje ha flasket den nå om det ikke hadde vært for at jeg helst vil bli kvitt noe svovellukt først.
 
Har ikke målt SG enda siden det fremdeles puttrer i gjærlåsen. Er vel best å vente ei uke til, eller i slle fall til det ikke gjærer mer.
 
Tilbake
Topp