Whirlpool mesking

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Er det noen som vet om det har mye og si hvordan man har whirlpool i meskekaret??
Med dette mener eg om det er lurt og ha den litt over mesken 10-15 cm og at det det da kommer ein fin vannstråle ned i mesken??Eller er det lurt og ha den rett i overflaten av mesken slik at whirlpoolen er i vannflata..
Hvor stor er faren for og få luft i mesken når det er ovenfor vannflata??
Vil utbytte være anerledes med de forskjellige måtene??Har noe ujevnt utbytte og lurer på om det er whirlpoolen.
Malten er knust med 1.5mm med maltkvern med 2 ruller..Er helt nede i 45% utbytte på 66C mesk i 1 time..
Jeg bruker whirpoolen som bryggmakker har.Dette er eit rustfritt rør som er bøyd i to retninger..
 
Er det noen som vet om det har mye og si hvordan man har whirlpool i meskekaret??
Med dette mener eg om det er lurt og ha den litt over mesken 10-15 cm og at det det da kommer ein fin vannstråle ned i mesken??Eller er det lurt og ha den rett i overflaten av mesken slik at whirlpoolen er i vannflata..
Hvor stor er faren for og få luft i mesken når det er ovenfor vannflata??
Vil utbytte være anerledes med de forskjellige måtene??Har noe ujevnt utbytte og lurer på om det er whirlpoolen.
Malten er knust med 1.5mm med maltkvern med 2 ruller..Er helt nede i 45% utbytte på 66C mesk i 1 time..
Jeg bruker whirpoolen som bryggmakker har.Dette er eit rustfritt rør som er bøyd i to retninger..

Kan ikke skjønne hva du skal med whirpool i meskekaret. Blander du sammen mesking og koking? Det man bør unngå er vel at det dannes kanaler gjennom mesken, slik at væsken ikke får kontakt med alt kornet under sirkuleringen. Løses stort sett ved å røre litt i mesken et par tre ganger under meskingen. At det kommer inn noe luft i denne prosessen er neppe noe stort problem. Og tvert i mot under kjølingen. Da kan man jo benytte anledningen til å få inn noe oksygen i vørteren, før gjæren skal i.
For å få best utbytte av selve whirpoolen er min erfaring at innløpet bør være dykket, men oksygenopptaket blir da selvfølgelig minimalt. Så det må løses på andre måter: risting eller tilsetting av oksygen før gjæren has i.
 
Tilbake
Topp