White APA.

Flott, takk for svar =)
Hva med tørrhumlinga da, blir vel ikke særlig å ha 70g med humle rett i fermentoren? den skal kegges etter de 2 ukene med gjæring....
Derfor jeg lurte om dere brukte sokk/pose ?
 
Jeg hiver humle rett i gjæringsbøtta, og når det er klart for flasking kjører jeg cold crash i et par dager. Har så langt ikke brukt fat.
 
Likte denne tråden såpass godt at den skal få være mitt jomfru brygg :D
Jeg har fullstendig dilla på Hansa's white IPA, og denne ser da ut som den er i nærheten. Jeg er helt fersk på all grain brygging, har alt jeg trenger unntatt Grainfather som er på vei, og i hus hvilken dag som helst.
Så vær overbærende og svar på et par totale amatør spørsmål... skal jeg meske 60min. på 68C og 60min. kok(?) Lest at det er vanlig med 90min kok på hvete pga DMS o_O

Og den skal gjære i en 30l fast fermentor, kan jeg bare slippe oppi en humlepose med citra og Amarillo til tørrhumlinga da eller?
Gjæringstid og temp hadde også vært snasent å vite.
Takknemlig for svar :rolleyes:
60min kok på hvete? Det har jeg aldri gjorto_O
 
Likte denne tråden såpass godt at den skal få være mitt jomfru brygg :D
Jeg har fullstendig dilla på Hansa's white IPA, og denne ser da ut som den er i nærheten. Jeg er helt fersk på all grain brygging, har alt jeg trenger unntatt Grainfather som er på vei, og i hus hvilken dag som helst.
Så vær overbærende og svar på et par totale amatør spørsmål... skal jeg meske 60min. på 68C og 60min. kok(?) Lest at det er vanlig med 90min kok på hvete pga DMS o_O

Og den skal gjære i en 30l fast fermentor, kan jeg bare slippe oppi en humlepose med citra og Amarillo til tørrhumlinga da eller?
Gjæringstid og temp hadde også vært snasent å vite.
Takknemlig for svar :rolleyes:
Jeg kjørte 90 min kok, pga pilsnermalten.
Kjørte 19 grader under stormgjæring, og økte så til 21 grader.

Har en ny variant til gjæring nå, der jeg har bytta ut humlen med Galaxy og Nelson. Ønsker litt mer karakter fra gjæren på denne, så skrur opp til 23.5 grader. Apropos wlp400: Brukte den nettopp i en Saison på 25.5 grader.

Lagde også en white APA med Saaz og Simco som ble ovverraskende god.

Gjør som @Stian Andreassen sier: humle rett i bøtta. Ferdig butikk.
 
Da blir det slik:

32 liter kok
OG: 1.047
IBU: 33

3 kg pilsnermalt
3kg hvetemalt

60 min: 10 gr Citra
10 min: 30 gr Citra + 30 gr Amarillo
0 min: 30 gr Citra + 30 gr Amarillo
Tørrhumle: 30 gr Citra + 40 gr Amarillo
WLP400

Kan vel ikke bli direkte vondt.

Så wit jeg skjønner ble det ikke direkte vondt, heller. Jeg har kommet fram til at dette må være en av de fornuftigste måtene å bruke lageret mitt av amerikanske humler på. Hansas variant er omtrent det beste norske "industriølet" jeg vet om, så hvis den oppskriften bringer meg i nærheten, er jeg lykkelig.

Wit skal jo ha umaltet hvete, men jeg er mest interessert i å få et godt øl, så det er kanskje ikke noe stort poeng å mase med det. Men jeg har noe terrified hvete som det sikkert går greit å skremme oppi, og det gjør vel ikke noe heller.

Humlemiksen er ikke den samme som Hansa bruker, men det er vel ikke så farlig. Men tager hvad man haver av amerikanske humler. Det smaker stort sett det samme uansett.

Hva mesket og gjæret du på?
 
Så wit jeg skjønner ble det ikke direkte vondt, heller. Jeg har kommet fram til at dette må være en av de fornuftigste måtene å bruke lageret mitt av amerikanske humler på. Hansas variant er omtrent det beste norske "industriølet" jeg vet om, så hvis den oppskriften bringer meg i nærheten, er jeg lykkelig.

Wit skal jo ha umaltet hvete, men jeg er mest interessert i å få et godt øl, så det er kanskje ikke noe stort poeng å mase med det. Men jeg har noe terrified hvete som det sikkert går greit å skremme oppi, og det gjør vel ikke noe heller.

Humlemiksen er ikke den samme som Hansa bruker, men det er vel ikke så farlig. Men tager hvad man haver av amerikanske humler. Det smaker stort sett det samme uansett.

Hva mesket og gjæret du på?
Ut fra det jeg har skrevet et par poster over her, så gjæret jeg på 19 grader under stormgjæring, og økte så til 21 grader....;)
Liker generelt litt høy mesk, så det ville forundre meg om jeg mesket lavere enn 68-69 grader.
 
Ut fra det jeg har skrevet et par poster over her, så gjæret jeg på 19 grader under stormgjæring, og økte så til 21 grader....;)
Liker generelt litt høy mesk, så det ville forundre meg om jeg mesket lavere enn 68-69 grader.

:oops: - bør venne meg til å lese gjennom hele tråden, ja.

Da har vi samme meskevaner:).
 
Ble såpass fornøyd med white APA at jeg prøvde meg på en tysk APA (?). 50/50 pale malt og hvete, mye citra på alle steg, wlp300. Ble veldig bra. Banan og citrus, rene fruktfatet.
Vis vedlegget 28371

APA med citra og wlp300 er jo så og si blitt "en greie". Er det flere som oppdager at den taper seg relativt fort? Lagde vel min i slutten av november i fjor, og syns "den gode smaken" har forsvunnet. Man sier vel ar hveteøl er veldig ferskvare, så kan det være noe med gjæren?
 
APA med citra og wlp300 er jo så og si blitt "en greie". Er det flere som oppdager at den taper seg relativt fort? Lagde vel min i slutten av november i fjor, og syns "den gode smaken" har forsvunnet. Man sier vel ar hveteøl er veldig ferskvare, så kan det være noe med gjæren?

Det er gjæren vil jeg si. Jeg synes selv mine hefe har mest smak før de har nådd FG, når det er mye gjær i suspensjon. Evt frisk/ny/fersk/ung gjær?

Så mye gjær i suspensjon som hefe gir vil nok også dra med seg mye humlesnadder når den begynner å droppe ut og vil jeg tro.
 
Sist redigert:
Brygget, tappet og smakt ferdig karbonert. Dette ble en højdare, helt klart noe av det bedre jeg har laget. Vakkert skinnende lysegul og totalt ugjennomsiktig, med kremaktig hvitt skum. Den ble årets første øl i solveggen, og kunne ikke ha passet bedre til blå himmel, fuglesang og en lat katt i fanget:).

Brukte citra og amarillo, og pilsnermalt, hvetemalt og torrefied hvete. WLP400
 
Brygget, tappet og smakt ferdig karbonert. Dette ble en højdare, helt klart noe av det bedre jeg har laget. Vakkert skinnende lysegul og totalt ugjennomsiktig, med kremaktig hvitt skum. Den ble årets første øl i solveggen, og kunne ikke ha passet bedre til blå himmel, fuglesang og en lat katt i fanget:).

Brukte citra og amarillo, og pilsnermalt, hvetemalt og torrefied hvete. WLP400
Ble også inspirert av denne tråden men jazzet den opp til en white ipa med cascade, citra og Amarillo. Det skulle bli påskeøl, men det bli nok kun et par hemmelige flasker til far som overlever...
 
Jeg kaller min en white IPA, også - men det er jo strengt tatt en "white session IPA", med IBU på 36, OG 1.045, FG 1.006 og 5,1% ABV.

Jeg var usikker på hvordan torrefied ville funke, siden det er noe jeg aldri har brukt før, men det var visst midt i blinken. Så dette er nok påskeølet, ja. Tre fulle kasser, og jeg har en del annet jeg kan tære på så lenge:).
 
Jeg kaller min en white IPA, også - men det er jo strengt tatt en "white session IPA", med IBU på 36, OG 1.045, FG 1.006 og 5,1% ABV.

Jeg var usikker på hvordan torrefied ville funke, siden det er noe jeg aldri har brukt før, men det var visst midt i blinken. Så dette er nok påskeølet, ja. Tre fulle kasser, og jeg har en del annet jeg kan tære på så lenge:).
5,1% er vel litt i overkant for deg?
 
Jeg skal også i gang med en white APA til helgen tungt inspirert av @Stig Aa. sin.

50/50 pils og hvetemalt
OG: 1,056
FG: 1,012

Amarillo og Citra på 10 og 1 minutt (samme humletidspunkter som jeg bruker på mine fleste IPA og APA). Magnum på 60 minutter til target på ca. 47 IBU, samt 6 gram per liter tørrhumle med like deler fordelt på Amarillo og Citra.

WLP400.
 
Blir ikke dette det man kaller american blond egentlig? Eller bør jeg gå tilbake til tråden for dumme spørsmål nå?
 
Godt mulig og sikkert rett. Bare kom til å tenke på for eksempel 3 gamle damer, som jo egentlig bare er en apa med belgisk gjær.
Ja. Ølet er ikke helt ulikt 3 gamle damer. De kaller det vel en belgisk ale med amerikansk humle? Eller white APA, som jeg sier.
 
5,1% er vel litt i overkant for deg?

:( - regnet ikke med såpass utgjæring. Sikta meg inn mot 4,7:).

Jeg skal også i gang med en white APA til helgen tungt inspirert av @Stig Aa. sin.

50/50 pils og hvetemalt
OG: 1,056
FG: 1,012

Amarillo og Citra på 10 og 1 minutt (samme humletidspunkter som jeg bruker på mine fleste IPA og APA). Magnum på 60 minutter til target på ca. 47 IBU, samt 6 gram per liter tørrhumle med like deler fordelt på Amarillo og Citra.

WLP400.

Regn med høyere utgjæring - jfr. min triste historie over her;).

Blir ikke dette det man kaller american blond egentlig? Eller bør jeg gå tilbake til tråden for dumme spørsmål nå?

Nei, som Stig sier, så er det gjæren som gjør forskjellen. Med 001 ville det vel blitt en amerikansk hveteøl? Men en ekte white ipa er det ikke jeg har brygget. Hovedinnvendingen er at jeg har brukt maltet hvete. Og så kunne den godt hatt koriander og appelsinskal, også, som en Wit, som o egentlig er utgangspunktet. Det er jo det en white ipa er; en belgisk wit humlet på amerikansk vis.
Om "White IPA" som BJCP stil: https://learn.kegerator.com/white-ipa/
 
Tilbake
Topp