White APA.

Løsning: Kran og tappestav:). No bubbles, no troubles;).
Joa. Bruker det. Men må jo få ølet i nytt kar til tapping, da bruker jeg hevert. Fant forøvrig ut at jeg bare kunne ta vekk en teit dongs ytterst på heverten, så ble det mindre bubbles og troubles.
 
Joa. Bruker det. Men må jo få ølet i nytt kar til tapping, da bruker jeg hevert. Fant forøvrig ut at jeg bare kunne ta vekk en teit dongs ytterst på heverten, så ble det mindre bubbles og troubles.

- men hvorfor ikke kran i gjæringskaret også? => a whiter shade of IPA (uoksydert, altså), var sikkert noe sånt Procol Harum tenkte på da de laget den der om pale ale.
 
Bytta for lenge siden til primærkar med kran, og bruker slange og høydeforskjell til racking. Men i det siste har jeg begynt å tre flaskestaven rett på krana (hvis det er lov å si) på primærkaret, og prime flasker med drops eller sukker (på narkovekt). Tenker at jeg i utgangspunktet allerede har for mye oksygen i prosessen min, og at dette kanskje hjelper. Litt vanskelig å si noe sikkert enda, men det blir ihvertfall mindre greier å vaske av det.
 
Bytta for lenge siden til primærkar med kran, og bruker slange og høydeforskjell til racking. Men i det siste har jeg begynt å tre flaskestaven rett på krana (hvis det er lov å si) på primærkaret, og prime flasker med drops eller sukker (på narkovekt). Tenker at jeg i utgangspunktet allerede har for mye oksygen i prosessen min, og at dette kanskje hjelper. Litt vanskelig å si noe sikkert enda, men det blir ihvertfall mindre greier å vaske av det.
Høres lurt ut dette med direkoverføring til nytt kar. Hva type slange bruker du?
Tror jeg dropper drops, gitt.
 
Bytta for lenge siden til primærkar med kran, og bruker slange og høydeforskjell til racking. Men i det siste har jeg begynt å tre flaskestaven rett på krana (hvis det er lov å si) på primærkaret, og prime flasker med drops eller sukker (på narkovekt). Tenker at jeg i utgangspunktet allerede har for mye oksygen i prosessen min, og at dette kanskje hjelper. Litt vanskelig å si noe sikkert enda, men det blir ihvertfall mindre greier å vaske av det.

Tror nok jeg holder meg til mellomsteget med et eget tappekar der jeg blander inn sukkerlaken. Men som du sier, hvert ekstra steg innebærer en ekstra risiko, både i forhold til infeksjon og oksygeninnblanding (og et ekstra kar å desinfisere og vaske:)!). Jeg skulle gjerne visst hvor mye oksygen som blandes inn når en tapper skånsomt med slangen lagt langs bunnen av karet, uten plasking av noe slag. Men folk har vel stort sett ikke det måleutstyret som trengs.

Regner med at du bruker en liten overgang av silikonslange (4-5 cm) når du "trer tappestaven rett på krana"?
 
Tror nok jeg holder meg til mellomsteget med et eget tappekar der jeg blander inn sukkerlaken. Men som du sier, hvert ekstra steg innebærer en ekstra risiko, både i forhold til infeksjon og oksygeninnblanding (og et ekstra kar å desinfisere og vaske:)!). Jeg skulle gjerne visst hvor mye oksygen som blandes inn når en tapper skånsomt med slangen lagt langs bunnen av karet, uten plasking av noe slag. Men folk har vel stort sett ikke det måleutstyret som trengs.

Regner med at du bruker en liten overgang av silikonslange (4-5 cm) når du "trer tappestaven rett på krana"?

Nei, har pleid å tre den på krana og dytte flaska opp. Her om dagen posta noen et bilde av fylling med slange som forlenger - da trenger man jo ikke å løfte flaskene. 120 batcher, og denne tanken har aldri slått meg... Følte meg relativt uintelligent når jeg så det.
 
Nei, har pleid å tre den på krana og dytte flaska opp. Her om dagen posta noen et bilde av fylling med slange som forlenger - da trenger man jo ikke å løfte flaskene. 120 batcher, og denne tanken har aldri slått meg... Følte meg relativt uintelligent når jeg så det.

Jeg tror jeg foretrekker å løfte flaskene. Plasserer dunken på en skammel oppå bordet for å få riktig høyde, og så sitter jeg fint til for å ha maks kontroll når jeg presser flaska opp mot tappestaven. Du skal jo ha rimelig god styring om du skal fylle flaskene maks opp.

Den lille slangebiten gjør staven fleksibel, og særlig mot slutten, når du må bikke på karet, er det kjekt. Men jeg mener jeg også får litt mindre oksygeninnblanding når jeg holder flaska på skrå og lar det renne veldig forsiktig i starten. Og det kan jeg ikke gjøre uten den lille slangebiten.
 
Mener Gahr skrev at vi alltid får inn for mye oksygen når vi hjemmebryggere flasker.
Det er nok mye bedre med fat og Co2.
 
Første seriøse prøvesmaking på denne.
Dom: Fin hazy uklarhet. Gjæren og humlen utgjør en veldig god kombo. Et "snilt" øl med moderate mengder humle og fenoler (ut fra de preferansene jeg har skaffet meg). Veldig lettdrikkelig og det man vil kalle for "læskende". Strengt tatt akkurat det jeg var ute etter, bare synd at en god APA alltid gir meg lyst på en god IPA...
20160910_202700.jpg
 
Da blir det slik:

32 liter kok
OG: 1.047
IBU: 33

3 kg pilsnermalt
3kg hvetemalt

60 min: 10 gr Citra
10 min: 30 gr Citra + 30 gr Amarillo
0 min: 30 gr Citra + 30 gr Amarillo
Tørrhumle: 30 gr Citra + 40 gr Amarillo
WLP400

Kan vel ikke bli direkte vondt.
Hvilken mesketemp (evt steg) kjørte du på denne?
 
Da blir det slik:

32 liter kok
OG: 1.047
IBU: 33

3 kg pilsnermalt
3kg hvetemalt

60 min: 10 gr Citra
10 min: 30 gr Citra + 30 gr Amarillo
0 min: 30 gr Citra + 30 gr Amarillo
Tørrhumle: 30 gr Citra + 40 gr Amarillo
WLP400

Kan vel ikke bli direkte vondt.

Likte denne tråden såpass godt at den skal få være mitt jomfru brygg :D
Jeg har fullstendig dilla på Hansa's white IPA, og denne ser da ut som den er i nærheten. Jeg er helt fersk på all grain brygging, har alt jeg trenger unntatt Grainfather som er på vei, og i hus hvilken dag som helst.
Så vær overbærende og svar på et par totale amatør spørsmål... skal jeg meske 60min. på 68C og 60min. kok(?) Lest at det er vanlig med 90min kok på hvete pga DMS o_O

Og den skal gjære i en 30l fast fermentor, kan jeg bare slippe oppi en humlepose med citra og Amarillo til tørrhumlinga da eller?
Gjæringstid og temp hadde også vært snasent å vite.
Takknemlig for svar :rolleyes:
 
Du må koke i 90 minutter, ja. Det fremgår ikke av oppskriften, men er implisitt når det er pilsnermalt i bildet. ;)

Første gang jeg brygget den kjørte jeg den jevnt på 18 grader i to uker. Den ble nydelig! Nå står andre omgang til gjæring, og der har jeg gradvis økt temp fra 18 til 20 under stormgjæringen. Mesketemp har jeg holdt i området 66–68.

Igjen, masse kudos til @Stig Aa. :)
 
Tilbake
Topp