1Morten
Norbrygg-medlem
Formulerte kanskje spørsmålet mitt dårlig @Finn Berger , var førsteposten i tråden jeg kanskje trodde var amerikansk blond. Definisjonen din på white ipa er jeg enig i.
Regn med høyere utgjæring - jfr. min triste historie over her.
Ingen krise om den kniper noen poeng til Brygget en APA uten krystallmalt sist med samme OG. Den endte på 1,010 med WLP001, mesket på 67 grader. WLP400 skal vel ha bittelitt lavere utgjæring enn WLP001 slik at jeg satser på at jeg ender et sted mellom 1,010 og 1,012 på 67 grader her også
Lagde også en med wlp300. Gjæret ganske høyt. Smakte godt første ukene, så tapte den seg ganske mye. Får håpe det var jeg som gjorde noe galt.Har en white APA til gjæring nå, 50% hvetemalt, 45% pale og 5% carapils. Humlet som Tjommi pale ale, Citra, Mosaic og Amarillo. Gjæret med wlp300. Må jo bli bra
Vel, får jo håpe det da, skulle ikke være noen grunn til at denne komboen ikke skal bli braLagde også en med wlp300. Gjæret ganske høyt. Smakte godt første ukene, så tapte den seg ganske mye. Får håpe det var jeg som gjorde noe galt.
Har gitt vekk en del øl til naboen, så måtte i dag tilbakekalde en flaske av denne med wlp300 for å smake på nytt. Joda, det har absolutt noe for seg. Banan og citrus i skjønn forening. Og fin farge! Personlig foretrekker jeg wlp400, syns den passer bedre. Dessuten er den mer anvendelig. (Frekk lyssetting. Igjen)Vel, får jo håpe det da, skulle ikke være noen grunn til at denne komboen ikke skal bli bra
Lagde også en med wlp300. Gjæret ganske høyt. Smakte godt første ukene, så tapte den seg ganske mye. Får håpe det var jeg som gjorde noe galt.
Er vel det jeg også konkluderte med. Et øl med kortvarig glede.Det du beskriver er jo en kominasjon av to øl som helst bør drikkes ferske. Humle (IPA) og Hefeweizen. Jeg ser for meg at når 300 begynner å legge seg så drar den med mye humle ned i avgrunnen. Selv synes jeg preget ikke blir det samme hvis man må jage smakene opp igjen, som da ølet var ferskt og i naturlig suspensjon, både hefe og IPA.
Men minnene varer for evig.Er vel det jeg også konkluderte med. Et øl med kortvarig glede.
Jeg mesket på 68 + 72 - og endte altså på 1.006.
Kjører dere noen form for klarning på white IPA/APA? Jeg tenkte kjøre protafloc og brewers clarex for kjøletåka sin del, men droppe gelatin for å unngå at gjæren bunnfeller (for tidlig). Synspunkter?
Er vel det jeg også konkluderte med. Et øl med kortvarig glede.
Definitivt kortvarig glede. Jeg har hatt min hefe med litt ekstra citra på fat nå i drøye 4 uker og den har allerede mistet den friskheten den hadde i starten. Den er fortsatt god, men det er ikke helt det samme ølet lenger. Irriterende at det skal gå så fort nedover med slike øl...