White APA.

Lurer forøvrig på om jeg ikke skal ta denne versjonen:

Kohatu som bitter og smak
Chinook som tørr
Pale malt 75%
Flaket hvete 25 %
Og så kveike det med Gjernes, eventuelt wlp 400.

Må vel bli bra?

Edit: International pale ale.
 
Min Wite IPA som forsvinner så altfor fort er basically en Wit (pilsner, hvetemalt, flaket hvete og havreflak) moderat mengde koriander og appelsiinskall. 60 min humlee til 35 Ibu og 100g whirlpoolhumle i 20min (citra, cascade og Amarillo). Og/Fg 1.062/1.012. Gjæret med wlp400. Tror jeg prøver med en runde tørrhumle neste gang.
 
Regn med høyere utgjæring - jfr. min triste historie over her;).

Ingen krise om den kniper noen poeng til :) Brygget en APA uten krystallmalt sist med samme OG. Den endte på 1,010 med WLP001, mesket på 67 grader. WLP400 skal vel ha bittelitt lavere utgjæring enn WLP001 slik at jeg satser på at jeg ender et sted mellom 1,010 og 1,012 på 67 grader her også :)
 
Ingen krise om den kniper noen poeng til :) Brygget en APA uten krystallmalt sist med samme OG. Den endte på 1,010 med WLP001, mesket på 67 grader. WLP400 skal vel ha bittelitt lavere utgjæring enn WLP001 slik at jeg satser på at jeg ender et sted mellom 1,010 og 1,012 på 67 grader her også :)

Jeg mesket på 68 + 72 - og endte altså på 1.006:).
 
Har en white APA til gjæring nå, 50% hvetemalt, 45% pale og 5% carapils. Humlet som Tjommi pale ale, Citra, Mosaic og Amarillo. Gjæret med wlp300. Må jo bli bra:D
 
Har en white APA til gjæring nå, 50% hvetemalt, 45% pale og 5% carapils. Humlet som Tjommi pale ale, Citra, Mosaic og Amarillo. Gjæret med wlp300. Må jo bli bra:D
Lagde også en med wlp300. Gjæret ganske høyt. Smakte godt første ukene, så tapte den seg ganske mye. Får håpe det var jeg som gjorde noe galt.
 
Lagde også en med wlp300. Gjæret ganske høyt. Smakte godt første ukene, så tapte den seg ganske mye. Får håpe det var jeg som gjorde noe galt.
Vel, får jo håpe det da, skulle ikke være noen grunn til at denne komboen ikke skal bli bra
 
Vel, får jo håpe det da, skulle ikke være noen grunn til at denne komboen ikke skal bli bra
Har gitt vekk en del øl til naboen, så måtte i dag tilbakekalde en flaske av denne med wlp300 for å smake på nytt. Joda, det har absolutt noe for seg. Banan og citrus i skjønn forening. Og fin farge! Personlig foretrekker jeg wlp400, syns den passer bedre. Dessuten er den mer anvendelig. (Frekk lyssetting. Igjen)
2017-03-29 22.56.02.jpg
 
Sist redigert:
Hadde du fått bort den glare'n i glasset så ville det blitt en ypperlig filmplakat for en eller annen film folk som henger på dette forumet ville sett på kino.
 
Lagde også en med wlp300. Gjæret ganske høyt. Smakte godt første ukene, så tapte den seg ganske mye. Får håpe det var jeg som gjorde noe galt.

Det du beskriver er jo en kominasjon av to øl som helst bør drikkes ferske. Humle (IPA) og Hefeweizen. Jeg ser for meg at når 300 begynner å legge seg så drar den med mye humle ned i avgrunnen. Selv synes jeg preget ikke blir det samme hvis man må jage smakene opp igjen, som da ølet var ferskt og i naturlig suspensjon, både hefe og IPA.
 
Det du beskriver er jo en kominasjon av to øl som helst bør drikkes ferske. Humle (IPA) og Hefeweizen. Jeg ser for meg at når 300 begynner å legge seg så drar den med mye humle ned i avgrunnen. Selv synes jeg preget ikke blir det samme hvis man må jage smakene opp igjen, som da ølet var ferskt og i naturlig suspensjon, både hefe og IPA.
Er vel det jeg også konkluderte med. Et øl med kortvarig glede.
 
Kjører dere noen form for klarning på white IPA/APA? Jeg tenkte kjøre protafloc og brewers clarex for kjøletåka sin del, men droppe gelatin for å unngå at gjæren bunnfeller (for tidlig). Synspunkter?
 
Kjører dere noen form for klarning på white IPA/APA? Jeg tenkte kjøre protafloc og brewers clarex for kjøletåka sin del, men droppe gelatin for å unngå at gjæren bunnfeller (for tidlig). Synspunkter?

Jeg har ikke kjørt noe klaring på mine white ipas. Samme som jeg ikke kjører på wit eller hveteøl. Ønsker å ha sexy haze så lenge som mulig.
 
Er vel det jeg også konkluderte med. Et øl med kortvarig glede.

Definitivt kortvarig glede. Jeg har hatt min hefe med litt ekstra citra på fat nå i drøye 4 uker og den har allerede mistet den friskheten den hadde i starten. Den er fortsatt god, men det er ikke helt det samme ølet lenger. Irriterende at det skal gå så fort nedover med slike øl...
 
Definitivt kortvarig glede. Jeg har hatt min hefe med litt ekstra citra på fat nå i drøye 4 uker og den har allerede mistet den friskheten den hadde i starten. Den er fortsatt god, men det er ikke helt det samme ølet lenger. Irriterende at det skal gå så fort nedover med slike øl...

Snu fatet på hodet i noen minutter før du tapper etter at det har stått en stund. Ellers vil jeg tro du drikker opp konsentrert herlighet tidlig.
 
Tilbake
Topp