White APA.

Vel, oppskriftene her er jo rimelig like, men ser at den jeg jobber mot likner mer på din.

Har selv 60/40 pilsner/hvete så langt og lagt til Cascade til humleskjemaet (40 % Citra, 30 % Amarillo, 30 % Cascade) med en forhåpning/mål om litt mer sitrus og kanskje floral (redd det drukner i Citra-en).

Tenkte først chico (Wyeast 1056), men lurer på om WLP007 vil være en bedre match og gi et mer "interesant" øl. Tenker å humle lett, med mål om lav ABV sommerøl/terrassel på 4-4,5 % og 30-35 IBU. Er i krysningen av Amerikansk hvete og Amerikans APA. WLP007 vil vel eliminere Am. hvete.

PS: Du fikk for dårlig utelling for "Så wit jeg skjønner" :D
Wlp001/7 vil gi en god (streit) (amerikansk) pale ale. Det er et godt og tradisjonelt valg for en APA. Poenget med wlp400/300 er å også få inn et fenolskt preg av gjæren. Om du ikke vil ha det preget, så kjør på med den gjæren du har.
 
Vel, oppskriftene her er jo rimelig like, men ser at den jeg jobber mot likner mer på din.

Har selv 60/40 pilsner/hvete så langt og lagt til Cascade til humleskjemaet (40 % Citra, 30 % Amarillo, 30 % Cascade) med en forhåpning/mål om litt mer sitrus og kanskje floral (redd det drukner i Citra-en).

Tenkte først chico (Wyeast 1056), men lurer på om WLP007 vil være en bedre match og gi et mer "interesant" øl. Tenker å humle lett, med mål om lav ABV sommerøl/terrassel på 4-4,5 % og 30-35 IBU. Er i krysningen av Amerikansk hvete og Amerikans APA. WLP007 vil vel eliminere Am. hvete.

PS: Du fikk for dårlig utelling for "Så wit jeg skjønner" :D


Skulle passe bra med beskrivelsen av amerikansk hveteøl her: https://www.bjcp.org/2008styles/style06.php#1d
Jeg har aldri brukt 007, men den er vel ganske rein - såpass rein at den nesten ikke kan regnes som typisk "engelsk"? (Mener Espen Lothe sa noe sånt i engelsk øl-episoden til Vestkast.)

Kan ikke skjønne annet enn at det der må bli et ideelt terasseøl.

Slenger du inn en solid porsjon umaltet hvete (torrefied eller valset) for å få et uklart øl, og bruker en fruktigere engelsk gjær, havner du nærmere NEIPA-konseptet. Om du beholder humlinga og ABVen, kan du jo sjonglere med både malt og gjær for å få litt ulike typer, men alle skulle bli temmelig greie saker å sette på terassebordet på en varm dag:).
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Etter å ha lest meg opp mer på Am. hvete, så kommer jeg faktisk til å kjøre en hazy sak, basert på @Finn Berger sine innspill, og med Kölsch-gjær (Wyeast 2565), etter anbefaling av bla Jamil. Målet er en "lillebror" av APA (som Am. hvete omtales som noen plasser), altså omtrent en session white APA med litt begrenset humle.
 
Etter å ha lest meg opp mer på Am. hvete, så kommer jeg faktisk til å kjøre en hazy sak, basert på @Finn Berger sine innspill, og med Kölsch-gjær (Wyeast 2565), etter anbefaling av bla Jamil. Målet er en "lillebror" av APA (som Am. hvete omtales som noen plasser), altså omtrent en session white APA med litt begrenset humle.

En artig ide. Kølschgjæren gir jo fruktighet - eple/pære synes jeg - om du lar den få lov til det. I en kølsch skal den reduseres mest mulig, for en kølsch skal helst nærmest ikke være til å skjelne fra en pils, men her ser jeg for meg at den godt kan få lov å utfolde seg litt, og spille sammen med de amerikanske humlene. (Vil du ha den reinest mulig, bør du gjære på 16 grader, eller kanskje aller helst på 14.)

Erfaringene mine er basert på WLP029, men jeg tror ikke det blir annerledes med wyeast sin, selv om de ikke er helt like.
 
001 og 007 gir jo et ganske forskjellig preg, med passe normal pitch så gir 007 ikke ulikt 002, rosin/plomme-aktig preg.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
001 og 007 gir jo et ganske forskjellig preg, med passe normal pitch så gir 007 ikke ulikt 002, rosin/plomme-aktig preg.

Sånn oppsummert betyr det (??)
001=mer clean mer US05 og 007 = noe subtile estere?..us04 ish
(Tipper utifra beskrivelsen din at 007 var riktig valg i juleølet jeg satte)




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Wlp001 og US-05 er samme gjærstamme, ja. De andre er britisk gjær, med ditto estete.

001 og 05 var samme gjærstamme, tror jeg kanskje er mer dekkende. Dette exbeerimentet påstår i alle fall at de nå gir merkbart ulikt resultat.

Det kan være at 05 blir annerledes om en lager en starter, og/eller bruker den et par generasjoner. Men mange har opplevd at den kan gi fruktighet - vel særlig hvis man gjærer litt lavt, paradoksalt nok.
 
De siste flaskene av den jeg brygget 5.mars er snart tømt, og ølet er godt fremdeles, selv om det er over toppen. Aromaen er ikke helt hva den var, sjøl om det er masse aroma igjen fremdeles, og ølet er blitt klart:(. Det er på vei til å bli et annet øl, og jeg tenker jeg sparer et par flasker for å se hvordan det blir.

Jeg vet ikke om noen måte å bremse denne prosessen på, dessverre. Sånne øl er vel generelt ikke lagringsdyktige. Lagre kaldt er det eneste. Min har ligget i kjeller på 10-12 grader. Mulig kjøleskap kunne holdt liv i den litt lenger.
 
Da snurrer rører'n med 3 liter vørter og en dose 3 måneder gammel topphøstet WLP400. Jeg er litt spent på hvordan det går, men regner egentlig med at det går greit. Det bør det, for nå er det ikke mange flaskene igjen:(.

Kjører nøyaktig samme oppskrift. Blandinga av Citra og Amarillo er en klar favoritt nå.

Dekanterer du eller bare dumper du hele starteren i gjæringskaret?

Steeper/WP 0min humle eller kjøler med en gang?
 
Dekanterer du eller bare dumper du hele starteren i gjæringskaret?

Steeper/WP 0min humle eller kjøler med en gang?

Jeg dekanterer alltid.

I denne oppskriften kjøler jeg ned med en gang. Om jeg bruker en hopstand gjør jeg det ved lavere temperatur.
 
Jeg kjørte som @Stig Aa. sa i første post, 50/50 pils- og hvetemalt, og WLP400.
50/50 Citra og Amarillo som @Finn Berger nevnte.
Mesket på 68 grader.

Den ble knallgod :D
thumb2_img-0001-4401.jpg
 
Jeg kjørte som @Stig Aa. sa i første post, 50/50 pils- og hvetemalt, og WLP400.
50/50 Citra og Amarillo som @Finn Berger nevnte.
Mesket på 68 grader.

Den ble knallgod :D
thumb2_img-0001-4401.jpg

Det er noe kjent ved den der, ja;). Min er enda mer tåkete pga. en del umaltet hvete, men forskjellen er neppe stor. Som å drikke kaldt, flytende solskinn, ikke sant:)? (Hvis det er mulig å tenke seg noe sånt.) Men den skal drikkes ganske kjapt, ingen grunn til å være kjip - de siste flaskene fra den første batch'en ble ganske kjedelige i forhold til hvordan de var som ferske. Da var de vel et par måneder gamle.
 
De siste flaskene av den jeg brygget 5.mars er snart tømt, og ølet er godt fremdeles, selv om det er over toppen. Aromaen er ikke helt hva den var, sjøl om det er masse aroma igjen fremdeles, og ølet er blitt klart:(. .
Jeg ble også ganske skuffet (og overrasket?) når ølet til slutt ble helt klart. Visuelt (og dermed smaksmessig) ble det et annet øl, ja. Må drikkes relativt kjapt.
 
Jeg ble også ganske skuffet (og overrasket?) når ølet til slutt ble helt klart. Visuelt (og dermed smaksmessig) ble det et annet øl, ja. Må drikkes relativt kjapt.
Så konklusjonen er at dette bør drikkes mens det fremdeles er tåkete da sikkert?
Mitt har klarnet en del allerede, jeg flasket mitt 26.06.2017.
Det er uansett ikke noe stort problem for min del med mine 20 liters batcher :D
 
Så konklusjonen er at dette bør drikkes mens det fremdeles er tåkete da sikkert?
Mitt har klarnet en del allerede, jeg flasket mitt 26.06.2017.
Det er uansett ikke noe stort problem for min del med mine 20 liters batcher :D
Den er nok best i begynnelsen, ja. Drikk og vær glad.
 
Tilbake
Topp