White APA.

Så konklusjonen er at dette bør drikkes mens det fremdeles er tåkete da sikkert?
Mitt har klarnet en del allerede, jeg flasket mitt 26.06.2017.
Det er uansett ikke noe stort problem for min del med mine 20 liters batcher :D

Oj, bøtt nedpå;)! -. men gjem ei flaske eller to. Artig og lærerik opplevelse utpå høsten.

Det er jo ikke noe i dette ølet som gjør det overlevelsesdyktig. Humlearomaen er flyktige greier, og malten har ikke noe potensiale. Weissbier har jo en lik maltkomposisjon, og forfaller også ganske kjapt - men ikke like kjapt, fordi fenolene og esterne ikke degenrerer på samme måten som humlearomaen. Jeg opplever ikke at wlp400 tilfører noe som ølet kan leve videre på, heller.
 
Jeg kjørte som @Stig Aa. sa i første post, 50/50 pils- og hvetemalt, og WLP400.
50/50 Citra og Amarillo som @Finn Berger nevnte.
Mesket på 68 grader.

Den ble knallgod :D
thumb2_img-0001-4401.jpg
Hei, har tengt å brygge en slik type øl på onsdag. Kan du skrive ned oppskriften? Og om du ville ha gjort noe annerledes.?
Takk for kjapp svar
 
Hei, har tengt å brygge en slik type øl på onsdag. Kan du skrive ned oppskriften? Og om du ville ha gjort noe annerledes.?
Takk for kjapp svar

Kan jo gjenta en tidligere post her. Forskjellen fra Stigs original er at jeg bruker en del umaltet hvete, som gjør den mer uklar, som en wit. Men du kan jo bare kutte ut det, og bruke hvetemalt i stedet.
Sånn så min ut (25 liter):
OG 1.046, FG 1.007, 5% ABV, meske på 68 grader + 72 + 77, men hadde et kort innmesksteg på 63 grader. Sikkert ikke dumt å legge inn et steg like under 50, også. Brukte 1 ts klorid og 1/2 ts sulfat. Startet gjæringen på 17 grader, og holdt den lavt de første dagene. Lot den så stige, og endte på 24 grader. Den brukte litt tid på å gjøre seg helt ferdig, og så er det 5 dager med tørrhumle. Totalt nærmere 3 uker. Ble herlig uklar, og tørr og frisk og med kjempemessig humlearoma. Ølets svar på en lett og knastørr riesling:).

OBS: Du må jo justere i forhold til ditt system. Jeg har beregnet denne etter bare 72% meskeeffektivitet, fordi jeg kjørte uten skylling. ("No sparge"). Skyller du, trenger du litt mindre malt. Jeg bruker denne til slike beregninger.

Malt
2,9 kg Pilsnermalt
1,9 kg Hvetemalt
0,9 kg Torrefied wheat (flaket hvete går sikkert like bra, minst)
Humle
10 gr Citra @ 60
30 gr Citra @ 10
30 gr Amarillo @ 10
30 gr Citra @ 0
30 gr Amarillo @ 0
30 gr Citra @ dryhop
40 gr Amarillo @ dryhop
Gjær
WLP400
 
Sist redigert:
Kan jo gjenta en tidligere post her. Forskjellen fra Stigs original er at jeg bruker en del umaltet hvete, som gjør den mer uklar, som en wit. Men du kan jo bare kutte ut det, og bruke hvetemalt i stedet.
Sånn så min ut (25 liter):
OG 1.046, FG 1.007, 5% ABV, meske på 68 grader + 72 + 77, men hadde et kort innmesksteg på 63 grader. Sikkert ikke dumt å legge inn et steg like under 50, også. Brukte 1 ts klorid og 1/2 ts sulfat. Startet gjæringen på 17 grader, og holdt den lavt de første dagene. Lot den så stige, og endte på 24 grader. Den brukte litt tid på å gjøre seg helt ferdig, og så er det 5 dager med tørrhumle. Totalt nærmere 3 uker. Ble herlig uklar, og tørr og frisk og med kjempemessig humlearoma. Ølets svar på en lett og knastørr riesling:).

OBS: Du må jo justere i forhold til ditt system. Jeg har beregnet denne etter bare 72% meskeeffektivitet, fordi jeg kjørte uten skylling. ("No sparge"). Skyller du, trenger du litt mindre malt. Jeg bruker denne til slike beregninger.

Malt
2,9 kg Pilsnermalt
1,9 kg Hvetemalt
0,9 kg Torrefied wheat (flaket hvete går sikkert like bra, minst)
Humle
10 gr Citra @ 60
30 gr Citra @ 10
30 gr Amarillo @ 10
30 gr Citra @ 0
30 gr Amarillo @ 0
30 gr Citra @ dryhop
40 gr Amarillo @ dryhop
Gjær
WLP400
Da stikker jeg innom brygge sjappa i morgen! :)
 
Da stikker jeg innom brygge sjappa i morgen! :)

Høres ut som en fin plan:).

Har du sjekka om de har wlp400? Hvis ikke, tror jeg 530 er det nærmeste du kommer, og dernest 500.

Og sett en liten starter! Ei pakke gjær, og en liter på 1.036, som du bare hiver rett oppi. Om du har magnetrører, holder det sånn akkurat.
 
Hva synts du om å tilsette 0,4 g ris?

Tro meg, denne blir tørr nok uten. Så nei, det hadde jeg ikke gjort. Den jeg har, er veldig lett og frisk. Men OK, det blir sikkert ikke vondt, heller. Har du gode erfaringer med det fra annet øl, og vet hvordan det funker, så la ikke meg skremme deg vekk fra det.
 
Mitt forsøk på en White ipa/apa. Ble litt mer abv enn forventet grunnet ny brygger. Tenkte egentlig å havne rundt 5%. Veldig god, men litt humlesvak syns jeg. Usikker på om det skyldes humlemengde, kombinasjon, vannjustering eller de to dagene ekstra med tørrhumle i karet da jeg måtte utsette flaskingen. Hva tror dere? Brukte humlene som hansa bruker i sin white ipa. Muligens jeg bruker kun to av humletypene på varm side og de to andre humletypene som tørr neste gang, istedenfor alle på hver steg. Innspill taes imot her :)

Oppskrift 20L :

OG: 1.056
FG: 1013
Color: 5.4° SRM
Bitterness: 30.9 IBU (tinseth)
Alcohol 5.5% ABV.

46% 2.28kg Pilsner
41% 2.064kg Wheat
9% 0.456kg CaraHell
4% 0.2kg Rice Hulls
5 kg total

20g Magnum @ 60min
25g citra @ steep 30min, 78c
25g cascade @ steep 30min, 78c
25g chinook@ steep 30min, 78c
25g crystal@ steep 30min, 78c

25g citra @ tørrhumle, 7dager (ble 9 dager i mitt tilfelle pga jeg måtte utsette flaskingen)
25g cascade @ tørrhumle, 7dager
25g chinook @ tørrhumle, 7dager
25g crystal @ tørrhumle, 7dager

Totalt 220g humle.

Mesk: 66c i 60min
Utmesk:76c 10min
Boil: 90min

Klarningsmiddel siste 15min av kok
Gjærnæring siste 10min av kok
Meskevannet ble justert med (per 10L)
4g CaSO4
1g CaCO3
1g NaHCaCO3

Justerte også skyllevannet (kun med CaSO4)

Gjæret med WLP400 (1 pakke, 2 liter starter, dekantert) i 14 dager. Flasket med 6.3g/l rett fra gjæringskaret. Ingen omstikk, ingen CC.
 

Vedlegg

  • Whiteipa[1].jpg
    Whiteipa[1].jpg
    234,6 KB · Sett: 38
Sist redigert:
Med ni dager tørrhumle så blir det ikke spes mye punch i nesa.

@Miguel Nei, misstenker at det påvirker en del. Utgangspunktet med 7 dager greit, eller går det bare nedover etter 5dager? "Tommelfinger regelen" sier vel 4-7 dager.

Men hva tenker du om humleskjemaet da? Forstått det sånn at du har ganske god peiling på humle. Er 1/4 av hver humletyper steep og tørrhumle greit, eller burde jeg kjøre kun crystal og chinook på steep og kun citra og cascade på tørr?

Har lest i en av bøkene mine (husker ikke hvilken for øyeblikket), at ved bruk av flere humler så kan humlene maskere hverandre, uten at det står noe særlig mer. Vet ikke om dette gjelder flere humler totalt, eller flere humler tilsatt på samme tid i brygget.
 
@Miguel Nei, misstenker at det påvirker en del. Utgangspunktet med 7 dager greit, eller går det bare nedover etter 5dager? "Tommelfinger regelen" sier vel 4-7 dager.

Men hva tenker du om humleskjemaet da? Forstått det sånn at du har ganske god peiling på humle. Er 1/4 av hver humletyper steep og tørrhumle greit, eller burde jeg kjøre kun crystal og chinook på steep og kun citra og cascade på tørr?

Har lest i en av bøkene mine (husker ikke hvilken for øyeblikket), at ved bruk av flere humler så kan humlene maskere hverandre, uten at det står noe særlig mer. Vet ikke om dette gjelder flere humler totalt, eller flere humler tilsatt på samme tid i brygget.

Kjør på.
 
Mitt forsøk på en White ipa/apa. Ble litt mer abv enn forventet grunnet ny brygger. Tenkte egentlig å havne rundt 5%. Veldig god, men litt humlesvak syns jeg. Usikker på om det skyldes humlemengde, kombinasjon, vannjustering eller de to dagene ekstra med tørrhumle i karet da jeg måtte utsette flaskingen. Hva tror dere? Brukte humlene som hansa bruker i sin white ipa. Muligens jeg bruker kun to av humletypene på varm side og de to andre humletypene som tørr neste gang, istedenfor alle på hver steg. Innspill taes imot her :)

Oppskrift 20L :

OG: 1.056
FG: 1013
Color: 5.4° SRM
Bitterness: 30.9 IBU (tinseth)
Alcohol 5.5% ABV.

46% 2.28kg Pilsner
41% 2.064kg Wheat
9% 0.456kg CaraHell
4% 0.2kg Rice Hulls
5 kg total

20g Magnum @ 60min
25g citra @ steep 30min, 78c
25g cascade @ steep 30min, 78c
25g chinook@ steep 30min, 78c
25g crystal@ steep 30min, 78c

25g citra @ tørrhumle, 7dager (ble 9 dager i mitt tilfelle pga jeg måtte utsette flaskingen)
25g cascade @ tørrhumle, 7dager
25g chinook @ tørrhumle, 7dager
25g crystal @ tørrhumle, 7dager

Totalt 220g humle.

Mesk: 66c i 60min
Utmesk:76c 10min
Boil: 90min

Klarningsmiddel siste 15min av kok
Gjærnæring siste 10min av kok
Meskevannet ble justert med (per 10L)
10g CaSO4
1g CaCO3
1g NaHCaCO3

Justerte også skyllevannet (kun med CaSO4)

Gjæret med WLP400 (1 pakke, 2 liter starter, dekantert) i 14 dager. Flasket med 6.3g/l rett fra gjæringskaret. Ingen omstikk, ingen CC.

Jeg er ikke så sikker på den humlekombinasjonen der - men er avgjort ingen ekspert. Men jeg får en veritabel humleeksplosjon ut av blandingen av Citra og Amarillo (se oppskriften over), med omtrent samme totale mengde humle i en oppskrift som er 25% større.

Hvorfor både sulfat og karbonat?
 
Jeg er ikke så sikker på den humlekombinasjonen der - men er avgjort ingen ekspert. Men jeg får en veritabel humleeksplosjon ut av blandingen av Citra og Amarillo (se oppskriften over), med omtrent samme totale mengde humle i en oppskrift som er 25% større.

Hvorfor både sulfat og karbonat?

Brukte de humlene fordi det står på boksen til hansa at det er de som er brukt. Står jo ikke noe mer spesifikt enn det, så tid og mengde er bare for å begynne et sted. Har jo en halv pakke igjen av hver humle enda, så blir nok enda et forsøk før jeg tenker å teste humleskjema ditt med citra og amarillo. (både på denne og på en IPA). Hvor mange dager tørrhumler du ?

Angående vannjusteringen, så brukte jeg bryggekalkulatoren ( http://www.glennrlie.net/Calculator/Water ) og valgte stilart IPA som foreslo sulfat, karbonat og natrium.
 
Brukte de humlene fordi det står på boksen til hansa at det er de som er brukt. Står jo ikke noe mer spesifikt enn det, så tid og mengde er bare for å begynne et sted. Har jo en halv pakke igjen av hver humle enda, så blir nok enda et forsøk før jeg tenker å teste humleskjema ditt med citra og amarillo. (både på denne og på en IPA). Hvor mange dager tørrhumler du ?

Angående vannjusteringen, så brukte jeg bryggekalkulatoren ( http://www.glennrlie.net/Calculator/Water ) og valgte stilart IPA som foreslo sulfat, karbonat og natrium.

"Humlesjokket" er vesentlig mye sterkere i min enn i Hansa sin - sjøl om det er en veldig god øl.

Jeg tørrhumler i 5 dager, som jeg tror er et nokså greit kompromiss mellom flere hensyn. Tviler sterkt på at jeg ville kjent så mye forskjell på det og 7 dager, som jeg brukte før, fordi det var i oppskriften til Kinns Vestkyst, som jeg har brygget noen ganger, og som jeg synes også har blitt veldig bra.

Det du satser på, med ingen tilsetning avsmaks- og aromahumle under kok, er jo i tråd med det en del hevder er løsningen for å få maks aroma. Ineteressant at du da blir veldig skuffet, Men som @Miguel sier, så er nok 9 dager i overkant. Men bryggere av klassiske amerikanske humlebombesuksesser har gått inn for så mye som 14 dager, så det er mye motstridende info å finne urte på nettet. Det eneste jeg kan si, er at oppskriften min funker som fy - på mitt oppsett:).

Kabonatet du tilsetter, trekker pH i mesken opp. Er du sikker på at du trenger det? Når du dessuten har en del sulfat, vil du kunne få mye humlebitterhet med et litt røft preg. Sulfatet gir deg ikke mer aroma fra humla, bare understreking av bitterheten. Har du noe info om vannet ditt?
 
Min oppskrift var sånn:

Batch Size: 20 liters (fermentor volume)
Boil Size: 27 liters

Original Gravity: 1.049
Final Gravity: 1.012
ABV (standard): 4.83%
IBU (tinseth): 34.66
SRM (morey): 3.6

Malt:
2.4 kg - American - Pilsner (50%)
2.4 kg - American - Wheat (50%)

Humle:
6 g - Citra - 60 min
20 g - Citra - 10 min
20 g - Amarillo - 10 min
20 g - Citra - 0 min
20 g - Amarillo - 0 min
20 g - Citra - Dry Hop for 5 days
30 g - Amarillo - Dry Hop for 5 days

Gjær:
WLP400 Belgian Wit Ale Yeast

Mesking:
68 grader C i 90 minutter

Neste gang vil jeg gjerne at ølet holder seg tåkete lengre, og ha litt mer skumfasthet.
Er det bare å erstatte halvparten av hvetemalten med flaket/torrefied hvete?
Det vil vel hjelpe på begge disse "problemene"?

Ja, og så vil jeg ha mindre alkohol - denne må kunne drikkes i litt større mengder :D
 
Min oppskrift var sånn:

Batch Size: 20 liters (fermentor volume)
Boil Size: 27 liters

Original Gravity: 1.049
Final Gravity: 1.012
ABV (standard): 4.83%
IBU (tinseth): 34.66
SRM (morey): 3.6

Malt:
2.4 kg - American - Pilsner (50%)
2.4 kg - American - Wheat (50%)

Humle:
6 g - Citra - 60 min
20 g - Citra - 10 min
20 g - Amarillo - 10 min
20 g - Citra - 0 min
20 g - Amarillo - 0 min
20 g - Citra - Dry Hop for 5 days
30 g - Amarillo - Dry Hop for 5 days

Gjær:
WLP400 Belgian Wit Ale Yeast

Mesking:
68 grader C i 90 minutter

Neste gang vil jeg gjerne at ølet holder seg tåkete lengre, og ha litt mer skumfasthet.
Er det bare å erstatte halvparten av hvetemalten med flaket/torrefied hvete?
Det vil vel hjelpe på begge disse "problemene"?

Ja, og så vil jeg ha mindre alkohol - denne må kunne drikkes i litt større mengder :D

Du kan prøve med flaket hvete ja. Men er det ikke bare å snu flaskene/fatet på hodet før man drikker?
 
Joda, det er jo det enkleste.
Men da blir det med gjær også, og bunnfallet i mine flasker har ikke sett fristende ut. Så det har jeg ikke prøvd - enda.
Hvis vi definerer dette ølet som en belgisk wit så skal vel egentlig bunnfallet være med i glasset?
Må vel prøve det en gang.
 
"Humlesjokket" er vesentlig mye sterkere i min enn i Hansa sin - sjøl om det er en veldig god øl.

Jeg tørrhumler i 5 dager, som jeg tror er et nokså greit kompromiss mellom flere hensyn. Tviler sterkt på at jeg ville kjent så mye forskjell på det og 7 dager, som jeg brukte før, fordi det var i oppskriften til Kinns Vestkyst, som jeg har brygget noen ganger, og som jeg synes også har blitt veldig bra.

Det du satser på, med ingen tilsetning avsmaks- og aromahumle under kok, er jo i tråd med det en del hevder er løsningen for å få maks aroma. Ineteressant at du da blir veldig skuffet, Men som @Miguel sier, så er nok 9 dager i overkant. Men bryggere av klassiske amerikanske humlebombesuksesser har gått inn for så mye som 14 dager, så det er mye motstridende info å finne urte på nettet. Det eneste jeg kan si, er at oppskriften min funker som fy - på mitt oppsett:).
Etter hva jeg har lest, så er det vel ganske mange delte meninger om dette. I disse NEIPA-tider er det blitt veldig populært å kun ha 60min og WP. Mange som mener det gir best aroma og smak. Ikke vet jeg. Gjorde et forsøk tidligere med 10min på samme oppskrift uten at jeg syns det utgjorde noen stor forskjell, basert på hukommelse da jeg ikke hadde begge ferdig samtidig.

Kabonatet du tilsetter, trekker pH i mesken opp. Er du sikker på at du trenger det? Når du dessuten har en del sulfat, vil du kunne få mye humlebitterhet med et litt røft preg. Sulfatet gir deg ikke mer aroma fra humla, bare understreking av bitterheten. Har du noe info om vannet ditt?
Langt ifra sikker. Målte ikke pH denne gangen grunnet mangel på kalibrering. Men du mener jeg burde bruke klorid istedenfor? Vil ikke det fremheve maltsmaken?

Har en ganske detaljert vannrapport fra 2015, uten at den sier ikke meg så mye. Har pleid å bruke kalkulatoren som er basert på gahr sitt skjema som linket til i forrige post.

https://d1pk8xkmonbx0b.cloudfront.net/1466497410/jordalsvatnet-2015.pdf
 
Joda, det er jo det enkleste.
Men da blir det med gjær også, og bunnfallet i mine flasker har ikke sett fristende ut. Så det har jeg ikke prøvd - enda.
Hvis vi definerer dette ølet som en belgisk wit så skal vel egentlig bunnfallet være med i glasset?
Må vel prøve det en gang.

Det skal være med i glasset ja, mye smak med gjæren.
 
Etter hva jeg har lest, så er det vel ganske mange delte meninger om dette. I disse NEIPA-tider er det blitt veldig populært å kun ha 60min og WP. Mange som mener det gir best aroma og smak. Ikke vet jeg. Gjorde et forsøk tidligere med 10min på samme oppskrift uten at jeg syns det utgjorde noen stor forskjell, basert på hukommelse da jeg ikke hadde begge ferdig samtidig.


Langt ifra sikker. Målte ikke pH denne gangen grunnet mangel på kalibrering. Men du mener jeg burde bruke klorid istedenfor? Vil ikke det fremheve maltsmaken?

Har en ganske detaljert vannrapport fra 2015, uten at den sier ikke meg så mye. Har pleid å bruke kalkulatoren som er basert på gahr sitt skjema som linket til i forrige post.

https://d1pk8xkmonbx0b.cloudfront.net/1466497410/jordalsvatnet-2015.pdf

Jeg ville i hvert fall ikke kombinere en litt høy pH med mye sulfat, siden litt høy pH i kok gir en litt røff bitterhet. Ogja, jeg ville ikke brukt bare sulfat, fordi jeg ikke liker IPA'er med ensidig vektlegging av humle og humlebtterhet. Jeg ville i hvert fall latt noe av kalsiumtilsetningen komme i form av klorid, f.eks. en tredel. Men det kommer altså litt an på hva du liker:).
 
Tilbake
Topp