White APA.

Er ikke det du sier nå et rimelig godt argument for å flaske sånt øl, og ikke fate det:)?

Joda, det er det. Helt klart. Men det er det arbeidet da, ifht hvis du bare skal ha det hjemme og har fat.. Selv så mottrykksfyller jeg hvis jeg skal gi bort, og da vender jeg alltid fatet først.
 
Låner tråden litt, håper det er ok?
Har selv hatt suksess med citra og amarillo i kombinasjon med witgjær. Men hvilke andre amerikanske humler Passer? Kan forstå at cascade og centennial vil fungere, men hva med de litt tyngre? Har simcoe og equinox i fryseren, samt en pakke witgjær jeg gjerne ville ha brukt til noe spennende. Innspill?
 
Like deler cascade, centennial og simcoe tror jeg går bra. Men det blir nok litt "røffere" enn citra og amarillo - som jeg ssynes er veldig godt for tida.
 
Plukker opp igjen denne føljetongen bare for å si at dette ølet må folk se til å få brygget nå, om de ikke har gjort det før:). 24 grader i skyggen og en kald white ipa med citra og amarillo - veldig mye bedre kan det vanskelig bli. (Ok, en frisk pils (= nordtysk pils med IBU opp mot 50) er heller ikke helt galt, men det tar jo en evighet å få en sånn fra meskekar til glass.)

Beholdningen min går mot slutten, så jeg vet hva neste brygg må bli.
 
Stig Aa.'s oppskrift er det snakk om fortsatt? Veeeldig fristende...!

Sånn så min ut (25 liter):
OG 1.046, FG 1.007, 5% ABV, meske på 68 grader + 72 + 77, men hadde et kort innmesksteg på 63 grader. Sikkert ikke dumt å legge inn et steg like under 50, også. Brukte 1 ts klorid og 1/2 ts sulfat. Startet gjæringen på 17 grader, og holdt den lavt de første dagene. Lot den så stige, og endte på 24 grader. Den brukte litt tid på å gjøre seg helt ferdig, og så er det 5 dager med tørrhumle. Totalt nærmere 3 uker. Ble herlig uklar, og tørr og frisk og med kjempemessig humlearoma. Ølets svar på en lett og knastørr riesling:).
Malt
2,9 kg Pilsnermalt
1,9 kg Hvetemalt
0,9 kg Torrefied wheat (flaket hvete går sikkert like bra, minst)
Humle
10 gr Citra @ 60
30 gr Citra @ 10
30 gr Amarillo @ 10
30 gr Citra @ 0
30 gr Amarillo @ 0
30 gr Citra @ dryhop
40 gr Amarillo @ dryhop
Gjær
WLP400
 
Sånn så min ut (25 liter):
OG 1.046, FG 1.007, 5% ABV, meske på 68 grader + 72 + 77, men hadde et kort innmesksteg på 63 grader. Sikkert ikke dumt å legge inn et steg like under 50, også. Brukte 1 ts klorid og 1/2 ts sulfat. Startet gjæringen på 17 grader, og holdt den lavt de første dagene. Lot den så stige, og endte på 24 grader. Den brukte litt tid på å gjøre seg helt ferdig, og så er det 5 dager med tørrhumle. Totalt nærmere 3 uker. Ble herlig uklar, og tørr og frisk og med kjempemessig humlearoma. Ølets svar på en lett og knastørr riesling:).
Malt
2,9 kg Pilsnermalt
1,9 kg Hvetemalt
0,9 kg Torrefied wheat (flaket hvete går sikkert like bra, minst)
Humle
10 gr Citra @ 60
30 gr Citra @ 10
30 gr Amarillo @ 10
30 gr Citra @ 0
30 gr Amarillo @ 0
30 gr Citra @ dryhop
40 gr Amarillo @ dryhop
Gjær
WLP400


For den som er ute etter å brygge en "riktig" white IPA: Bruk ikke hvetemalt, men erstatt den med umaltet hvete (flaket eller torrefied går bra). Se ellers denne artikkelen. Artikkelen sier at hvetemalten trekker ølet i retning et amerikansk hveteøl, og det stemmer sikkert. Hansas White IPA er nok helst noe sånt. Men den snaue kiloen med umaltet som jeg har her, redder brygget, synes nå jeg.Så jeg fortsetter å brygge det sånn.

Krydder er jo også noe som hører hjemme i en wit, og altså gjerne kan være med i en white IPA. Koriander og bitterappelsin-skall er klassisk. Jeg liker ikke wit, så nei: Ikke i mitt øl:).
 
Noen av dere som har prøvd med samme humlene som Hansa bruker i sin? Citra, cascade, chinook og crystal?
Lyst å prøve meg på en med disse humlene, men usikker på forhold mellom de og når de skal tilsettes? 1/4 av hver type på 0min/WP/steep og 1/4 av hver type som tørrhumling, eller bare to typer på 0min og de to andre som tørrhumle?
 
Da snurrer rører'n med 3 liter vørter og en dose 3 måneder gammel topphøstet WLP400. Jeg er litt spent på hvordan det går, men regner egentlig med at det går greit. Det bør det, for nå er det ikke mange flaskene igjen:(.

Kjører nøyaktig samme oppskrift. Blandinga av Citra og Amarillo er en klar favoritt nå.
 
Blir ikke dette det man kaller american blond egentlig? Eller bør jeg gå tilbake til tråden for dumme spørsmål nå?
American blond gjæres vel med en nøytral streit gjær, typ wlp001. Vil mene wlp400 blir noe annet.
Med wlp300, og kansje også wlp400, kombinert med de mengder hvete, så er vi vel faktisk mot Amerikansk hvetøl? Valg av humle støtter også opp om dette.
 
Med wlp300, og kansje også wlp400, kombinert med de mengder hvete, så er vi vel faktisk mot Amerikansk hvetøl? Valg av humle støtter også opp om dette.

Amerikansk hveteøl er veldig nøytralt på fenoler og estere iforhold til 300 og 400. Skal bare være lett å drikke.
 
Ja, ser det er wlp320 (Am. hefe.) som anbefales av byo. Evt chico.
Får se om jeg kjører oppskriften(-ish) i Amerikansk hveteøl-stil med chico. Men da er det kanskjek amerikansk blond....
 
Aas har vel et amerikansk hveteøl. Nokså nøytrale greier. "Lettdrikkelig".

Det jeg brygger blir ikke helt ulikt en litt lett NEIPA - innbiller jeg meg. Skulle det blitt en skikkelig hvit IPA, måtte jeg kuttet ut all hvetemalten og erstattet med umaltet. Men det jeg har av torrefied, gjør ingen dårlig jobb. Det blir tåkete og fint. Og så måtte jeg ha krydret. Men wlp400 gir litt belgisk smak i bånn, så det blir ikke helt gæ'ernt.
 
Noen som har tanker om hvordan denne oppskriften vil fungere med WLP007 vs WLP001?
 
Vel, oppskriftene her er jo rimelig like, men ser at den jeg jobber mot likner mer på din.

Har selv 60/40 pilsner/hvete så langt og lagt til Cascade til humleskjemaet (40 % Citra, 30 % Amarillo, 30 % Cascade) med en forhåpning/mål om litt mer sitrus og kanskje floral (redd det drukner i Citra-en).

Tenkte først chico (Wyeast 1056), men lurer på om WLP007 vil være en bedre match og gi et mer "interesant" øl. Tenker å humle lett, med mål om lav ABV sommerøl/terrassel på 4-4,5 % og 30-35 IBU. Er i krysningen av Amerikansk hvete og Amerikans APA. WLP007 vil vel eliminere Am. hvete.

PS: Du fikk for dårlig utelling for "Så wit jeg skjønner" :D
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp