Wit Nøgne Ø

Da har jeg tappet Andrimne Wit på flaske, og venter i spenning!!
Gahr, hvor lenge lar du Witbieren lagre etter flaskemodning, før den er drikkeklar?
Det lukter og smaker lovende, men da dette er min første Witbier og mitt 3 brygg totalt, så har jeg ikke referansene inne på hvordan bryggene skal lukte/smake på dette stadiet i prosessen. Jeg brukte en pk. Wyesta activator 3944 , uten gjærstarter, og synes ikke det var så veldig fart i gjærlåsen. Bruker gjæringsbøtte, og nye CO₂ kan selvfølgelig ha gått ut under lokket. Men den fikk en FG på 1015 (OG 1050), så det bør være relativt godt gjæret. Har nå skjønt at det er "steget opp" i brygge erfarings prosessen å lage gjær startere, og kommer til å praktisere det i fremtiden. Siden dette er et øl med mye smak fra gjæren, er det da ekstra viktig med gjærstarter?
Det lå et tykt lag av kittaktig gjærmasse i et 3-4cm bredt belte langs kanten av bøtta, så høyt som skummet på vørteren rakk. Er dette vanlig på Wirbier??

Jon
 
har tettnanger 4,2% og saaz pellets 3,8 liggende. passer vel bra til en wit? tenkte jeg skulle prøve ca. 20g tettnanger 60 min, 20 saaz 30 min og 8 g saaz 5min med 23L.
 
Ganske godt karbonert er vanlig. Jeg ville lagt meg på omtrent 3 vol CO2. Dersom du har gjæret på 20 grader, blir det 6,48 g sukker per liter.
 
Holder på å koke en Wit etter oppskrift av Gahr. Synes det ser heller dårlig ut: Brygget er helt grått, man kan jo håpe på at appelsinskall og koriander setter farge på tilverelsen , eller er det gjæra som skal medvirke til et under?  :jaha:
 
Have no fear. Om det er mye gugge i vørteren, vil det nok bunnfelle ganske så mye etterhvert. Hvordan siler du mesken din?
 
Runeska skrev:
Varmer vann i vannkoker til 78 gr. 5 liter og lar det renne av i 20 min. ???

Skjønte ikke helt... Mesker du kun 5 liter, eller varmer du mesken med 5 liter vann? Bruker du speidel og skyller med 5 liter vann på 78 C? Poenget mitt er at man får en relativt proteinrik vørter med bruke av såpass mye hvete, og derfor vil den være ganske uklar. Hvis du har et skyllesystem som gjør at du får med en del gugge i kokekaret, vil det grumsete utseendet bli forsterket. I tillegg er den svært lys (det heter jo ikke witbier, hvittøl, for ingenting...), så den kan se ganske blass ut i kokekaret. Den blir imidlertid lyst gul i fargen etter gjæring. Nydelig øl, når det er brygget rett!
 
Beklager eventuelle misforståelser. bruker Speidel, mesker 10 min. på 53 gr. 45 min. på 67 gr. 5 min. på 78 gr. Skyller med 5 liter på 78 gr. Er spent på resultatet ;)
 
Runeska skrev:
Beklager eventuelle misforståelser. bruker Speidel, mesker 10 min. på 53 gr. 45 min. på 67 gr. 5 min. på 78 gr. Skyller med 5 liter på 78 gr. Er spent på resultatet ;)

Aha! Jeg antar resultatet blir prima! ;D
 
Sliter veldig med gjæring mtp sommervarmen! Hvordan er de aktuelle gjærene her mtp temp? Ser jo rangen, men hva er anbefalte, og konsekvens av å være i den øvre del av skalaen?
Koriander frø får man på en typisk "invandrer butikk"?
 
Kjøl vørteren til ca. 18 C og tilsett gjæren. Om du bruker WLP400, tåler den godt reølativt høy temperatur. Bør takle 25-27 C uten store problemer.
 
Hei, planlegger et forsøk på en wit i løpet av sommeren selv. Ang koriander og appelsinskall, bør det inn på slutten av kokeprosessen? Hvor lenge?
 
Har sett siste fem minutt anbefalt fleire stader. Har prøvd det to gonger sjølv, og har vore nøgd.
 
Jo, det stemmer. Når jeg tenker over det ville jeg kanskje holdt meg til 6,5 g eller 2,5 vol, jeg synes lett det blir for mye kullsyre...
 
Hei! Tenkte jeg skulle prøve denne, men ser ikke ut som brygg selv har fuggles. Fungerer det bra å bytte denne med noe, og evt hvilken?
 
Tilbake
Topp