Marius K.
Norbrygg-medlem
Gahr skrev:Min witbier-oppskrift:
Andrimne Witbier
22,5 liter
OG: 1053
FG: 1012
IBU: 15
2, 5 kg Global pilsnermalt, 3 EBC
2,2 kg Brewferm hveteflak
300 g Axa havregryn
27 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 60 min.
5 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 5 min.
40 g ferskrevet appelsinskall (bare det gule), 5 min.
20 g Indiske korianderfrø, knust, 5 min.
2 g Kamille, 5 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring
White Labs WLP400 gjærstarter per MrMalty
Mesk i 10 min på 51 °C, 45 min. på 67 °C, 5 min. på 78 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 18-22 °C i 14 dager.
Du kan godt sløyfe kamillen (selv om jeg synes det gir litt ekstra kompleksitet uten at man kan sette fingeren helt på den), men jeg råder deg til å bruke ferskrevet appelsinskall fremfor det tørkede.
Tar opp denne tråden da jeg tenkte prøve meg på en Wit!
Kamille, hvor får man tak i det? Bruker man innholdet fra en tepose med kamillete?
Jeg brygger BIAB og må da forenkle meskeskjemaet. Jeg ser du kjører hovedsteget på 67 grader. Bør jeg legget meg lavere når jeg kun kjører mesking i ett steg? 66 grader?
Angående humle. Jeg tenkte kanskje bare benytte humle på 60 minutter. Vil jeg merke noen forskjell på om jeg bruker fuggles vs. en tysk humle som Hallertau Hersbrucker /Mittelfrüh / Northern brewer?
Angående gjæringen. Jeg bruker kjøleskap med temperaturstyring og varmeelement. Vil jeg kunne flaske denne etter 14 dager? Jeg ser flere skriver at de "shaker" karet litt underveis for å holde gjæringen i gang. Er det nødvendig, eller fikser gjæren biffen i løpet av 14 dager. Jeg har ikke rent oksygen, om det skulle ha betydning for hvor lang tid gjæringen tar. Rister bare som f**n.