Wit og krydder.

Gahr skrev:
Min witbier-oppskrift:

Andrimne Witbier

22,5 liter
OG: 1053
FG: 1012
IBU: 15

2, 5 kg Global pilsnermalt, 3 EBC
2,2 kg Brewferm hveteflak
300 g Axa havregryn
27 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 60 min.
5 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 5 min.
40 g ferskrevet appelsinskall (bare det gule), 5 min.
20 g Indiske korianderfrø, knust, 5 min.
2 g Kamille, 5 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring
White Labs WLP400 gjærstarter per MrMalty

Mesk i 10 min på 51 °C, 45 min. på 67 °C, 5 min. på 78 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 18-22 °C i 14 dager.

Du kan godt sløyfe kamillen (selv om jeg synes det gir litt ekstra kompleksitet uten at man kan sette fingeren helt på den), men jeg råder deg til å bruke ferskrevet appelsinskall fremfor det tørkede.

Tar opp denne tråden da jeg tenkte prøve meg på en Wit!

Kamille, hvor får man tak i det? Bruker man innholdet fra en tepose med kamillete?

Jeg brygger BIAB og må da forenkle meskeskjemaet. Jeg ser du kjører hovedsteget på 67 grader. Bør jeg legget meg lavere når jeg kun kjører mesking i ett steg? 66 grader?

Angående humle. Jeg tenkte kanskje bare benytte humle på 60 minutter. Vil jeg merke noen forskjell på om jeg bruker fuggles vs. en tysk humle som Hallertau Hersbrucker /Mittelfrüh / Northern brewer?

Angående gjæringen. Jeg bruker kjøleskap med temperaturstyring og varmeelement. Vil jeg kunne flaske denne etter 14 dager? Jeg ser flere skriver at de "shaker" karet litt underveis for å holde gjæringen i gang. Er det nødvendig, eller fikser gjæren biffen i løpet av 14 dager. Jeg har ikke rent oksygen, om det skulle ha betydning for hvor lang tid gjæringen tar. Rister bare som f**n.
 
Lurer også på hvordan gjæringen bør styres, begynne på 18 og la den stige til 22 i løpe av 4 dager, eller la den stige uhemmet eventuelt med litt oppmuntring?
 
Teposene inneholder som regel en blanding av kamille og te. Jeg kjøpte en boks med ren kamille på en Life butikk. Lyseblå boks med tørkede blomsterhoder oppi. Tror det var 40kr for 40g
 
Marius K. skrev:
Kamille, hvor får man tak i det? Bruker man innholdet fra en tepose med kamillete?

Jeg brukte 5 poser Kamillete fra Lipton. Det var omtrent 3 gram. Har ikke knarkis-vekt, så det kan like vært 2 eller 4... Men den fikk altså et såpepreg over seg, i følge kompisene mine. Mulig det kom fra teen.

Marius K. skrev:
Angående gjæringen. Jeg bruker kjøleskap med temperaturstyring og varmeelement. Vil jeg kunne flaske denne etter 14 dager? Jeg ser flere skriver at de "shaker" karet litt underveis for å holde gjæringen i gang. Er det nødvendig, eller fikser gjæren biffen i løpet av 14 dager. Jeg har ikke rent oksygen, om det skulle ha betydning for hvor lang tid gjæringen tar. Rister bare som f**n.

Ja, du bør kunne flaske etter 14 dager. WLP400, som jeg brukte, er en langsom SOB, og må kanskje sparkes litt i ræva midtveis. Jeg gjæret min på 19 grader flatt, og havne på 1,006 (88 % att.)
Å riste karet er ingen god idé, btw. Litt rolig vugging er vel ok. Og dersom du vil ha et megatips: Kjøp deg en malingsblander av Jula, fest på drillen, og drill det du er kar om. Det fungerer meget bra.
 
Jørn Hammerud skrev:
Marius K. skrev:
Kamille, hvor får man tak i det? Bruker man innholdet fra en tepose med kamillete?

Jeg brukte 5 poser Kamillete fra Lipton. Det var omtrent 3 gram. Har ikke knarkis-vekt, så det kan like vært 2 eller 4... Men den fikk altså et såpepreg over seg, i følge kompisene mine. Mulig det kom fra teen.

Marius K. skrev:
Angående gjæringen. Jeg bruker kjøleskap med temperaturstyring og varmeelement. Vil jeg kunne flaske denne etter 14 dager? Jeg ser flere skriver at de "shaker" karet litt underveis for å holde gjæringen i gang. Er det nødvendig, eller fikser gjæren biffen i løpet av 14 dager. Jeg har ikke rent oksygen, om det skulle ha betydning for hvor lang tid gjæringen tar. Rister bare som f**n.

Ja, du bør kunne flaske etter 14 dager. WLP400, som jeg brukte, er en langsom SOB, og må kanskje sparkes litt i ræva midtveis. Jeg gjæret min på 19 grader flatt, og havne på 1,006 (88 % att.)
Å riste karet er ingen god idé, btw. Litt rolig vugging er vel ok. Og dersom du vil ha et megatips: Kjøp deg en malingsblander av Jula, fest på drillen, og drill det du er kar om. Det fungerer meget bra.

Hmm.. kanskje jeg skal droppe kamillen da.. Vet du om det var ren kamille i de teposene? Har lest, som Sindre nevner, at det finnes en del annet rusk i en del av kamille teen, men at det er mulig å få tak i te med ren kamille.

Var vel heller å "vugge" litt på gjæringskaret underveis jeg mente, og ikke ren risting. Vil ikke ha oksidering av ølet :)

Noen innspill på mesketemperatur på denne? Antar du la deg litt lavt i og med at den gjæret så godt ut? Gahr kjører hovedsteget på 67 grader ser jeg, men han starter jo med et steg på 51 grader. Jeg tenkte kanskje 66 grader kunne være fint?
 
SindreW skrev:
Teposene inneholder som regel en blanding av kamille og te. Jeg kjøpte en boks med ren kamille på en Life butikk. Lyseblå boks med tørkede blomsterhoder oppi. Tror det var 40kr for 40g

Takk for tipset. Da går jeg nok for det om jeg først tester.

Hvor mye kamille bruker dere som har prøvd det? Ser Gahr sin oppskrift sier 2 gram til 22,5 liter. Jamil knuser på med 7 gram i sin oppskrift på 19 liter, eventuelt et sted mellom 3-10 tebagger dersom han bruker det.
 
Nei, jeg vet dessverre ikke hva annet enn kamille de har i teposene sine. Men jeg mener jeg fikk anbefalt Lipton sine; at de var det beste valget, eller noe slikt.
Jeg tror jaggu jeg stegmesket, i følge loggen min. Litt rart, for det gjør jeg aldri. Men 66 grader høres fornuftig nok ut, det.
 
Har hentet inspirasjon fra Gahr sin oppskrift på Wit, samt en artikkel av Jamil fra Brew your own, og satt opp følgende oppskrift. Hva tror dere om denne? Kan det bli bra?

Generelt
OG: 1,048
FG: 1,012
Farge (beregnet) EBC: 6,2
Beregnet bitterhet (Noonan): 16,6
Sluttvolum i kokekjele: 22 liter
BU:GU ratio: 0,35

Malt / Flaka / Spraymalt
Pilsner malt (4 EBC) 2 400 gram
Flaket hvete (1 EBC) 2 200 gram
Havregryn (1 EBC)   300 gram
Munich malt (28 EBC)   100 gram

Humle og andre tilsetninger:
60 min: Fuggles [5 %] - IBU Noonan 16,6: 23,5 gram
10 min: Gjærnæring: 2,2 gram
5 min: Revet appelsinskall: 40 gram
5 min: Knuste indiske korreanderfrø: 15 gram
5 min: Tørket kamille: 2 gram

Gjær
WLP400 Belgian Wit 1 rør med starter på magnetrører

Gjæringstemperatur og -tid
Starter på 18 grader og lar den naturlig stige til 22 grader over de 5 første dagene. Hold temperaturen der ut gjæringstiden på 14 dager.
 
Tilbake
Topp