Wit og krydder.

I helgen tenkte jeg å slappe av i vårsolen, mens Speidelen brygger en wit til meg.
Råvarene er i posten idag og der er blant annet koriander og appelsinskall.
Jeg er litt usikker på mengde av tilsettinger som skal til, i Beercalc sier de 22gr av hver av disse to ingredienser til 21 liter vørter.
Dette er en resept som er konvertert og da er det ikke sikkert at mengdene blir riktig.
Jeg bruker Golding East Kent som humle.
Håper noen kan dele sin erfaring med meg i det å brygge en Wit.  :jaha:
 
Min witbier-oppskrift:

Andrimne Witbier

22,5 liter
OG: 1053
FG: 1012
IBU: 15

2, 5 kg Global pilsnermalt, 3 EBC
2,2 kg Brewferm hveteflak
300 g Axa havregryn
27 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 60 min.
5 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 5 min.
40 g ferskrevet appelsinskall (bare det gule), 5 min.
20 g Indiske korianderfrø, knust, 5 min.
2 g Kamille, 5 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring
White Labs WLP400 gjærstarter per MrMalty

Mesk i 10 min på 51 °C, 45 min. på 67 °C, 5 min. på 78 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 18-22 °C i 14 dager.

Du kan godt sløyfe kamillen (selv om jeg synes det gir litt ekstra kompleksitet uten at man kan sette fingeren helt på den), men jeg råder deg til å bruke ferskrevet appelsinskall fremfor det tørkede.
 
Kristian L skrev:
Gahr: Er det lettkokte havregryn, uten noen form for varmebehandling?

Ja, lettkokte. De er (i likhet med hveteflakene) allerede varmebehandlet i valsingen, så det er ikk nødvendig med noen form for koking eller adjunct mash. En ettstegsmesk er også helt greit. Jeg stegmesker akkurat dette ølet fordi jeg vil ha litt mer protein løst i ølet fra hveten.
 
Jeg har brygget et par av noe som er kraftig inspirert av Gahrs wit.
Veldig gode øl, men jeg syns 20 gram med koriander ble litt mye.

Tror det er ganske stor forskjell på fersk og gammel koriander.
Så litt vanskelig å si, men jeg ville startet litt mer moderat.
 
Koriander og Koriander..

Er vel greit å spesifisere hva slags koriander man benytter, jeg antar at alle bruker korianderfrø, ikke koriander blader.. :)
Og det er vel også forskell om du toaster korianderfrøene eller ikke, Når du lager mat så må/bør du toaste de først for å få fram smaken, antar det er like viktig her, så du ikke har bare en snodig/funky smak/aroma av korianderen.
Mener en annen tråd om Wit for et par dager siden også nevnte det å toaste frøene.. (og knuse de)
 
Jeg knuser frøene i en morter, men toaster dem ikke. Det er ikke vanlig når man brygger. Jeg bruker forøvrig kun indiske koriandefrø, de som er formet som rugbyballer. Korianderen gir en litt pepperaktig sitrussmak til ølet. Hjemmebryggere bruker ofte langt mer koriander enn kommersielle bryggerier (særlig belgiske), 20 g i 20-25 liter er ganske mye i så måte, men ikke spesielt i hjemmebrygg. Ægir brukte ca. 1 g/l i deres wit i sommer. Den var meget god!
 
Jeg brukte også den indiske rugby-varianten, også med morter og uten toasting.
Det ble også veldig godt altså. Så det er jo bare å prøve i vei.
Men for min del tror jeg jeg skal prøve å gå så langt ned som til 15 gram neste gang.
Kanskje det passer min smak bedre?
Lykke til med ditt i alle fall.
 
Det burde gå helt fint. I kommersielle brygg er det ikke uvanlig med ca. 0,5 g/l.
 
Gahr skrev:
Jeg har kjøpt dem i en vanlig internasjonal kolnialvare.

Ah, det var et godt navn på de butikkene! :), har lurt på det lenge, bruker å kalle de invandrerbutikker, men blir litt feil etterhvert nå:)

Men korianderfrøene, du sier rugbyball?, de jeg finner er mer som basketballer, dvs, runde, men striper på sidene..
 
neslekkim skrev:
Gahr skrev:
Jeg har kjøpt dem i en vanlig internasjonal kolnialvare.

Ah, det var et godt navn på de butikkene! :), har lurt på det lenge, bruker å kalle de invandrerbutikker, men blir litt feil etterhvert nå:)

Men korianderfrøene, du sier rugbyball?, de jeg finner er mer som basketballer, dvs, runde, men striper på sidene..

De jeg sikter til er litt større enn de vanlige og mer ovale i formen. Du ser fort forskjellen. De har forøvrig også stripene på siden, men er ikke til å ta feil av.
 
Har du kjøpt frøene på butikken på Vektertorget? Skal en tur til Bergen og trenger noe god koriander.
 
Ja så var en kveldsvakt over og solen titter frem over åskanten og mens jeg har vært borte er tråden her full av gode råd. Det gjør meg trygg på at  det kan bli
en god Wit. Jeg aner ikke hvordan dette ølet smaker, men hensikten min er å lage et litt lett sommerøl. Gahr, takk for oppskriften, det jeg lurer litt på, kan det være litt forskjellig styrke på Koriander, eller er det bare smaksforskjeller. Jeg har kun de runde golfballene kjøpt hos Petit sammen med hveteflak. Må hveteflak kjøpt slik kokes først?
Jeg vet ikke om jeg husker å ha lest at gjæring bør være på et litt lavere for denne type øl?
Takker alle gode innspill.  :yes:
 
Odland skrev:
Har du kjøpt frøene på butikken på Vektertorget? Skal en tur til Bergen og trenger noe god koriander.

Ja, jeg har kjøpt den på Vektertorget. Når kommer du til Bergen?

Per N skrev:
Ja så var en kveldsvakt over og solen titter frem over åskanten og mens jeg har vært borte er tråden her full av gode råd. Det gjør meg trygg på at  det kan bli
en god Wit. Jeg aner ikke hvordan dette ølet smaker, men hensikten min er å lage et litt lett sommerøl. Gahr, takk for oppskriften, det jeg lurer litt på, kan det være litt forskjellig styrke på Koriander, eller er det bare smaksforskjeller. Jeg har kun de runde golfballene kjøpt hos Petit sammen med hveteflak. Må hveteflak kjøpt slik kokes først?
Jeg vet ikke om jeg husker å ha lest at gjæring bør være på et litt lavere for denne type øl?
Takker alle gode innspill.  :yes:

Det kna nok være forskjellig styrke, spesieelt utifra hvor gammelt krydderet er, og hvordan det har blitt oppbevart. Det går helt fint å bruke den vanlige, men aromaen er noe annerledes. Når det er sagt, jeg brukte den vanlige før, og det ble da godt øl av det også!

Du trenger ikke koke hveteflakene. Under valsingen blir de også dampet, og da gelatiniseres stivelsen. Infoen på Petits sider om at flakene må kokes er direkte feil.

Mener du utgjæringen eller gjæringstemperatuern? Gjæringstemperaturen bør være relativt normal. Jeg strter som regel wit på 18 C, og lar det stige naturlig til ca 22 C. Jeg prøver å holde den der til jeg tapper på fat (etter ca. 14 dagers gjæring). Om du bruker WLP400/Wyeast 3944, bør du være obs på at gjæringen kan gå relativt sakte, og at den nærmest kan stoppee helt opp hvis tempen er for lav. Om jeg ikke lar den stige, men holder den på ca. 18 C, opplever jeg at det tislynelatende stopper helt opp etter omtrent 2/3 av fullgått løp, og deretter fortsetter det så i sneglefart. Om du mener utgjæringen, så bør den være relativt god. Jeg pleier å ligge på rundt 80 %.
 
Jo Gahr, det var gjæringtempen jeg tenkte på. Naturlig opp til 22 gr, er vel egenvarme pga gjæringen. Eller økes temperaturen på termostaten gradvis?
Jeg bruker WLP 400, så da er det greit å vite at svak gjæring kan inntreffe. Jeg gjærer i en termostatstyrt fryseboks, stc 1000.
Når det gjelder hveteflakene var det greit å vite om koking, men hvorfor legger Petit ut slik misvisning da?
De burde jo være inntressert i så riktig innfo som mulig. Det var nok dar jeg leste om det tror jeg.
 
Rommet jeg har den til gjøring i er på ca 20 C. Jeg lar den stige til 22 C med egenvarme, og sørger for å holde tempen stabil der til endt gjæring.
 
Takker så mye, ikveld setter jeg en starter og så blir det brygging i helga.
Skal avgi en rapport.  :yes:
 
Tilbake
Topp