WLP 410 Belgian wit II

Hej.

I går brygga jeg en wit med WLP400 belg. wit.
I dag fant jeg ut at Malbazaren i Danmark fører WLP410 belg. wit II som jeg lenge har hatt lyst til å prøve, men ikke visst hvor jeg får tak i.
Bedre seint enn aldri, så jeg bestilte én (med frakt ble det over 200 kroner !!) og den skal jeg prøve meg på om ei stund.

"Less phenolic than WLP400, and more spicy. Will leave a bit more sweetness, and flocculation is higher than WLP400"

"a bit more sweetness", er vel noe jeg ikke vil ha for mye av i en wit. Hvordan kan jeg minimere det? Lavere mesketemp? Mesken i går var mellom 65,5°C og 64,0°C.

Har noen av dere erfaring med WLP410?

Tormoden
 
Har ingen erfaring med den der gjærtypen, men det kan godt tenkes at man kan styre litt her med mesketempen. Vet ikke om det blir så nødvendig å senke mye, med 65,5 sitter du allerede lavt nok, tror jeg.
 
Heisann!
Jeg har tenkt til å brygge en wit igjen i løpet av neste uke, og lurer på om noen har erfaring med WLP 410 ?
Selv har jeg kun brukt WLP 400 til wit, (den er jo sikker som nett-banken) og jeg har faktisk ikke vært klar over WLP 410 før jeg kom over den på bryggselv.no i dag.
Tenkte kanskje det kunne vært spennende å prøve ut no nytt, men vil gjerne høre fra dere som har brukt denne først!
Anyone??
 
Jeg har brukt den og er veldig fornøyd. Mener den er raskere enn 400 og godt fornøyd  med utgjæringen og smak. God og typeriktig smaksprofil. Anbefales:)
 
Enkel øl før leggetid.

Belgisk wit fra egen produksjon. Brygget med WLP 410. En utrolig god gjær for stilen synes jeg!

ecd9594417ec88798898d0eb112d8e01_320x320.jpg
 
uploadfromtaptalk1433597129250.jpg
Kanskje dumt spørsmål, men ska jeg bare la denna drive? Vil liksom itte helle ut noe tå godgjæren min. Men ser jo at detta blir stor grisete da. Forslag? Vurdert å ta det over i et norgesglass å. Halvere denna her morroa.
 
Samma nå. Rant så jææææævli over at jeg måtte hele ut nesten to liter. Og den tar fortsatt helt av. Godt å sjå, men allikevel. Hehe.
 
Nei, dette er nok den fantastiske WLP410. Veldig fornøyd, bare dumt av meg å undervurdere den. Måtte ta ut over halvparten! Hehe.
 
Noen som vet om det er mulig og oppdrive WLP410 noe sted?
Vet at det er et sesong-gjær, men kan hende det finnes et bryggeri i nærheten som kanskje kan avse litt slurry el.
 
Tilbake
Topp